Dräktig eller inte?

sussu

Trådstartare
Har en goldentik som blev parad för nästan tre veckor sedan. Hon började matstrejka redan efter lite över två veckor efter parning, kan hon vara dräktig eller är hon skendräktig? Kan en hund som blivit parad matstrejka redan efter två veckor?

Sv: Dräktig eller inte?

Min tik blev tjuvparad i höstas (oerhört klantigt av både mej och hanhundsägaren, hans hund kunde öppna dörrar. 5 minuter ensamma, instängda i varsitt rum, hanhunden öppnar till sej och sedan till min tik...). Hon matstrejkade lite halvt andra veckan, 3:e gjorde vi ultraljud och det konstaterades en hög med valpar som vi gjorde abort på. Inga oönskade blandisar här..

Det bästa du kan göra är väl ett ultraljud? Då får du veta! 3:e veckan syns det ifall det blivit något. Min tik visade ganska tydligt före vecka 3 att de 5minuterna va nog för hennes del, det hade eg inte behövts ul.:crazy:

/LL

bara att vänta och se:) Då man inte kan para de förrens de löper nästa gång ändå:)
min tik ska ha valpar om 4 dagar och hon matstrejkade men kan ej komma exakt ihåg vilken vecka det va, men det brukar ju vara ett gott tecken för vanligtvis matglada hundar:)

Vill man säkert veta kan man ju ultraljuda, annars lär det märkas om någon vecka då de blir rundare och får (min tik fick) rosa bröstvårtor, väldigt rosa, ska vara ett gott tecken även det:)

Min tik började också klabba med maten just efter två veckor, har gått fyra veckor nu och börjar äta bättre igen. Ska in på ultraljud på torsdag så då får vi se :)

har läst lite om det och mycket riktigt kan de börja matväga vid 3 veckor, googla valpning på gång, kommer fram massor med bra information:) lycka till! va gärna med i vår tråd som heter iväntanstider - valpning:)

Tack för era svar. Hon har börjat äta lite men inte mycket. När börjar man se om de blir rundare? I vilken vecka? Hoppas verkligen att hon är dräktig och inte bara skendräktig.

Då dräktighet och skendräktighet kan te sig förvillande lika är det bäst att göra UL om man vill vara säker :)

I vilken vecka kan man göra ul? Är det sant att valparna kan dö om gör ul? Måste nog göra det.

Att valparna skulle dö av UL låter inte så troligt med tanke på att alla uppfödare jag känner gör UL på sina tikar.

Någon har skrivit tidigare i tråden att det går från vecka 3.

I vilken vecka kan man göra ul? Är det sant att valparna kan dö om gör ul? Måste nog göra det.

nej, valparna dör inte av ett ultraljud. det du kanske tänker på är att de kan skadas av röntgenstrålar, dvs "vanlig röntgen" eller skiktröntgen, och de strålarna i lite högre stråldos.
ultraljud bedöms som ofarligt, men man har sett att sena ultraljud av (människo-)foster gett ökad frekvens av vänsterhänthet hos barnen, så helt utan påverkan är det inte. hade denna risk bedömts som farlig, hade man självklart inte använt ultraljud i detta syfte (dvs bekräfta/utesluta graviditet/dräktighet).
när min tik var dräktig valde jag att inte ultraljuda, körde på med stetoskop istället, men hörde inga hjärtljud förrän v 7 någongång. hörde dock alla valpar som fanns därinne :) (liten ras dvs få valpar, och mycket lättare att skilja valparna åt så att ingen dubbelräknades)

Var och ultrade henne idag och JIPPIE!!!! hon hade åtminstonde två valpar.:banana: :rofl:

å min ultraljudade jag igår och hon hade 6-7 st i alla fall :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 503
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite...
2 3
Svar
50
· Visningar
2 851
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
511
Senast: Sel
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 606
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka