Dräktid 2-3 åring?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare puffsnurran
  • Startdatum Startdatum
P

puffsnurran

Jag köpte ett en 2-åring förra sommaren. Och nu har jag fått reda på att hon kanske är betäckt och ska föla innan hon ens fyller tre år :o
Hur farligt är detta för stoet?

Sv: Dräktid 2-3 åring?

Hon överlever och kommer sannolikt inte få några stora men av det.
Men bör kanske inte betäckas igen som treåring.

Jag har själv haft en tvååring som fölade, tjuvbetäckt som ettåring och veterinären hävdade tvärsäkert att man inte skulle behöva spruta ettåringarna mot dräktighet (jag ville spruta alla stona som gått i den hagen, för säkerhets skull).

Ta reda på om hon verkligen är dräktig med hjälp av veterinär. Då vet du säkert och kan öka foderstaten om hon är dräktig, sista tre månaderna av dräktigheten ökar behovet en hel del.

Hej!
Jag har ett sto som fölade när hon var 2 år och hon blev svankig men det gick och träna bort.Men det låg mycket tränig bakom och hon har fruktansvärt lätt att bli det också nu med.Men med rätt mat så kommer det att gå jätte bra och sedan rätt träning när hon kommer i gång. :)

Tror jag inte beror på dräktigheten... Har själv en märr som fölade som treåring utan komplikationer.

Har även sett tvååring få föl resp. hört mig för väldigt noga innan vi betäckte vår dåvarande tvååring, ingen jag pratat med har haft sådana komplikationer. Så min gissning är att din häst har en ökad benägenhet för detta oavsett om hon skulle burit föl eller ej.

Gira

Har sett en hel del annonser som jag reagerat på i bla tyskland, holland o belgien där dom fick föl som 3-åringar (dvs. betäckta som 2åringar) o det har vart planerat så verkar som att det inte är helt ovanligt längre ner på kontinenten

Tror jag inte beror på dräktigheten... Har själv en märr som fölade som treåring utan komplikationer.

Har även sett tvååring få föl resp. hört mig för väldigt noga innan vi betäckte vår dåvarande tvååring, ingen jag pratat med har haft sådana komplikationer. Så min gissning är att din häst har en ökad benägenhet för detta oavsett om hon skulle burit föl eller ej.

Gira
Håller helt med du på den punkten.
Mitt sto som fölade som tvååring är definitivt inte svankryggig...

Fick stona föl som två åringar ?
Hur är det med vilda hästar när fölar dom första gången normalt ?
Jag som tycker det är tidigt att betäcka dem som treåringar, men vad jag har fattat på min seminstation så betäcks endel travston första gången när de är två år.

Mitt sto blev tjuvbetäckt som ettåring och fölade som tvååring, ja.
(hingsten hade varit på rymmen i stohagen och jag ville spruta samtliga ston mot dräktighet - kände brunstdoft men kunde inte lokalisera vilket sto doften kom från - men veterinären hävdade envist att jag inte skulle behöva spruta ettåringarna :crazy: - i april insåg jag hur läget var och hon fölade i juni som tvååring)

Jag håller med om att det är onödigt tidigt att betäcka även tvååringar, de är oftast inte mentalt redo att bli mamma när de är tre. Betäcka treåringar tycker jag är okej om de är välutvecklade och vettiga i skallen.

Fick stona föl som två åringar ?
Hur är det med vilda hästar när fölar dom första gången normalt ?
Jag som tycker det är tidigt att betäcka dem som treåringar, men vad jag har fattat på min seminstation så betäcks endel travston första gången när de är två år.

Att en 2-årig travare i sverige betäcks/semineras måste anses som mycket ovanligt.
Jag har hållt på LÄNGE med avel, bara hört talas om ett enda sto som medvetet seminerades som 2-åring.
Det är inte ens vanligt att 3-4åringar betäcks.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 050
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 635
Senast: Freazer
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 017
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Är otroligt dålig på detta o aldrig sålt eller köpt bostad innan. (en gång bara såklart på nuvarande bostad) Kan ngn reda ut mina...
2
Svar
20
· Visningar
1 187
Senast: gullviva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka