Drakar och enhörningar rockar vidare

Status
Stängd för vidare inlägg.
En Tinker eller IC kanske skulle vara något då? Kolla PSSM innan bara isåfall, är rätt utspritt inom de raserna också :)

Eller en Quarter/paint, älskar mina amerikanska raser ;) :love:

Ett annat alternativ är ju en lipizzaner, perfekt både för körning och ridning plus att så vitt jag vet är de inte vansinnigt stora. Eller kanske en morgan?

Vad mkt roliga raser som finns!
Det är lätt att bara fastna på halvbloden tycker jag.... Känns som det tidigare var ett halvblod som man skulle ha bara..

Jag har inte så bra koll på de olika varianterna av nordis. Men om man vill rida - inget avancerat - är det någon variant som är bättre? För jag har sett både riktigt kraftiga nordisar och andra lättare varianter... De allra kraftigaste tänker jag är nog bättre till körning? och jobba i skogen!

Jag tycker bruksnordisarna är trevliga att rida också. Nu har jag visserligen bara ridit kallblodstravare som varit i träning men de har varit REJÄLT heta och faktiskt lite jobbiga att rida. Jag inbillar mig att de är lite i psyket som en varmblodstravare, dvs ganska hård. Klarar man av det och gillar det är det ju inga problem.

En annan ras att fundera på är ju welsh cob.

Sen har ju jag alltid varit fascinerad av fjordingar... barnsligt förtjust i fjordingar..
men det gäller att vara medveten om att de kan vara envisa. eller i alla fall de som jag ridit.
Dock så tycker jag de flesta fjordingar jag träffar på är typ D-ponny. Jag skulle typ vilja ha drygt 150 cm

Sen har ju jag alltid varit fascinerad av fjordingar... barnsligt förtjust i fjordingar..
men det gäller att vara medveten om att de kan vara envisa. eller i alla fall de som jag ridit.
Dock så tycker jag de flesta fjordingar jag träffar på är typ D-ponny. Jag skulle typ vilja ha drygt 150 cm
Finns större Fjordingar, min kompis hade en fjordvalack på 155... envisa 475 kg gul typ var det... men ack vad gosig :love:
Så dom finns, men man kanske får leta lite mer... :angel:

Själv har jag haft en fjord/fullblods-korsning... sto... hon och jag kom INTE överens :rage:
Men hon fullkomligt älskade små barn, så hon fick flytta till ridskolan. Dom hade henne kvar i hela hennes liv :)

Som @athena_arabians skriver så är travarna lite hårdare och hetsigare, bruksnordisarna är lite mer sansade men rör sig väldigt lätt i kroppen, de är ju avlade för vårat svenska skogsbruk där man måste vara lätt på foten och kunna trassla sig fram. Eh skulle jag vara kär i nordisar? :angel:
Fjordingar är trevliga de också, men mig personligen så klickar jag mer med nordisarna!

Ja jag älskar nordisar!
En kompis till mig hade en korsning halvblod/ nordis. och det var typ min idealhäst! :love:
Riktigt stark men samtidigt smidig och trevliga gångarter.
Riktigt lyckad korsning!

Min första häst (älskade Salome :love:) var en korsning mellan arab och bruksnordis. Hon såg ut ungefär som en lippizaner och jag har sett samma korsning som exteriört såg ut som henne.

Helt underbar häst, ägdes av min moster först (Salle var två när mormor och morfar köpte henne till moster) och sedan fick jag ta över när moster inte hade tid längre när Salle var 15-16 år. Super att rida (hon älskade att hoppa och var bra på det) och hade någon haft tid att köra in henne hade det nog gått bra det också.

Jag har inte så bra koll på de olika varianterna av nordis. Men om man vill rida - inget avancerat - är det någon variant som är bättre? För jag har sett både riktigt kraftiga nordisar och andra lättare varianter... De allra kraftigaste tänker jag är nog bättre till körning? och jobba i skogen!
Jag förespråkar en nordlig nordis, de är inte lika tunga som de som finns söder ut, enligt mig. Det har använts ardenner enligt rykte i en del linjer och för mig ska en nordis vara liten, smidig, lättfödd och inte lika grov som ardenner.

Det finns en bok som heter Blå vägen och handlade om bygget av densamma, när sista biten byggdes vidare fram till Mo i Rana. De ardennerhästar som kom upp till fjällen hade det inte roligt. Dels krävde de mer foder för att kunna arbeta, dels var de för stora och tunga så de fick problem med snön och uppstallningen. De små döle och nordsvenskar som användes krävde inte lika mycket foder och drog mindre men fler lass och "flöt" fram i snön.

Min första häst var en kallblodstravare, jag tycker de och nordisarna är väldigt intelligenta hästar och kvicka i skallen. Vet inte vem som sagt att nordsvenskar är som fullblod i huvudena, intelligenta, kvicka och fattar snabbt vem som bestämmer. Min pålla skulle slaktas när hon var fyra för att hon var tokig. Den snällaste och finaste som fanns, bara felhanterad, men det fanns inte något ont i henne någonstans. Vi hade väldiga diskussioner många gånger, men jag litade på henne in till döden och hon på mig. Jag kommer sörja henne resten av mitt liv. :cry: Rid barbacka med bara grimma och grimskaft gjorde jag redan när hon var fyra och då var hon ju både "tokig" och slaktfärdig. Samma häst som jag red upp på fjället och kunde släppa lös utan att hon vek från min sida, förutom till lite tuvor med saftigt gräs. :d

Senast ändrad:
Min första häst (älskade Salome :love:) var en korsning mellan arab och bruksnordis. Hon såg ut ungefär som en lippizaner och jag har sett samma korsning som exteriört såg ut som henne.

Helt underbar häst, ägdes av min moster först (Salle var två när mormor och morfar köpte henne till moster) och sedan fick jag ta över när moster inte hade tid längre när Salle var 15-16 år. Super att rida (hon älskade att hoppa och var bra på det) och hade någon haft tid att köra in henne hade det nog gått bra det också.

Intressant kombination...:) min uppfattning är att båda dom raserna är intelligenta och har huvudet med sig..

Intressant kombination...:) min uppfattning är att båda dom raserna är intelligenta och har huvudet med sig..

Kombinationen funkar väldigt bra och som sagt, de är enhetliga exteriört. Jag gjorde min tvåveckors-PRAO i 9:an på Slängsboda arabstuteri och Lolo Wale berättade att hon sett flera sådana korsningar och att de sett ut som min Salome.

Hon var snabb i huvudet men inte vansinnigt het, det var inga problem att skritta på långa tyglar i skogen. Hon var också en totalt ärlig häst, aldrig några sådana dumheter. Underbar med barn, då var hon enormt försiktig med var hon satte fötterna. Hon stod ett tag på Rättviks ridklubb och då var hon ofta med på barnridningen.

4000 i självrisk. Det man inte har i huvudet får man uppenbarligen ha i börsen.
Konstaterar att min planerade tävling i Gävle får stryka på foten :meh:

Nu mina barn ska ni få höra en saga... inspirerad av @Jeps

Som ni kanske lagt märke till var det lite dramatiskt för mig och firmabilen i helgen. Nåväl, jag tog mig ju hem i Det-som-ej-ska-nämnas (C-A-D-D-Y) och fick äntligen köra min egen kareta, dvs Saaben. Igår var jag in till VM-staden (dvs Falun) för att införskaffa lite näring och fixa till glasögonen som inte tyckte om närkontakt med en airbag (det gjorde inte jag heller).

När jag är på väg hem kör jag på ett rådjur. 60-sträcka men mycket trafik så inget helljus. Hinner se ett rådjur och tvärbromsar (hade ingen nära bakom mig) och hinner tänka: "Skit om det kommer ett till". Det gjorde det :meh:

Det hela gick ok för mig och bilen, inga större grejor på gamla Bettan och rådjuret dog på en gång (det var ett litet). Givetvis anmält osv. Självrisk 3000 kr men det tar Älgskadefonden :up:

Vi ska inte gå in på vad särbon sa men han var iaf inte alltför spydig :meh:

Som ni kanske lagt märke till var det lite dramatiskt för mig och firmabilen i helgen. Nåväl, jag tog mig ju hem i Det-som-ej-ska-nämnas (C-A-D-D-Y) och fick äntligen köra min egen kareta, dvs Saaben. Igår var jag in till VM-staden (dvs Falun) för att införskaffa lite näring och fixa till glasögonen som inte tyckte om närkontakt med en airbag (det gjorde inte jag heller).

När jag är på väg hem kör jag på ett rådjur. 60-sträcka men mycket trafik så inget helljus. Hinner se ett rådjur och tvärbromsar (hade ingen nära bakom mig) och hinner tänka: "Skit om det kommer ett till". Det gjorde det :meh:

Det hela gick ok för mig och bilen, inga större grejor på gamla Bettan och rådjuret dog på en gång (det var ett litet). Givetvis anmält osv. Självrisk 3000 kr men det tar Älgskadefonden :up:

Men nu räcker det väl.

Attans rådjur som inte har något trafikvett:rage:

Fast vi har dagens positiva också :up: som ni vet har jag lekt masochist (dvs haft hantverkare här) under en tid. Efter katastrofal-inte-egentligen-en-offert-utan-löpande från en lokal rörkrökare (som fö skulle specifierat den närmare per telefon till mig i torsdags... för en vecka sedan) ringde jag nästan gråtfärdig till andra lokala rörkrökaren. Äldre farbror rörkrökare kommer hit idag samtidigt som snickaren, hummar lite och säger att "Det här ska vi ordna och inte kommer det att bli sådana summor" (tidigare bud var på nästan 30 000...).

Karlsson blir lättad och sa direkt att det här får du fixa :up: Han är dessutom gammal vän till pappa och satte in varmvattenberedaren när den gamla pajade för några år sedan. Får dessutom jättebra förslag hur jag kan fixa till det med duschen vilket inte behöver bestämma redan nu utan det går att fixa senare (har inte hittat något jag gillar så det får bli som det var innan) .

Men alltså det är slut på jaktsäsongen nu på rådjur, dessutom är det jättedumt att köra på dem för det brukar inte gå att använda köttet då, det blir liksom blodsprängt!!
Skämt åt sido, nu får du faktiskt sluta skrämma oss med sådana där säker! :rage: Jag har ju sagt åt dig att du ska vara rädd om dig, om det nu dessutom är så att vi är samma person i alternativa liv så är det ännu viktigare! :rage:
Kramar om :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 671
Senast: Derivata
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
951
Senast: Görel
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
507
Senast: miumiu
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2
Svar
34
· Visningar
1 120
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka