stjarnhimmel
Trådstartare
borttaget
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
En Tinker eller IC kanske skulle vara något då? Kolla PSSM innan bara isåfall, är rätt utspritt inom de raserna också![]()
Eller en Quarter/paint, älskar mina amerikanska raser![]()
![]()
Ett annat alternativ är ju en lipizzaner, perfekt både för körning och ridning plus att så vitt jag vet är de inte vansinnigt stora. Eller kanske en morgan?
Jag har inte så bra koll på de olika varianterna av nordis. Men om man vill rida - inget avancerat - är det någon variant som är bättre? För jag har sett både riktigt kraftiga nordisar och andra lättare varianter... De allra kraftigaste tänker jag är nog bättre till körning? och jobba i skogen!
Finns större Fjordingar, min kompis hade en fjordvalack på 155... envisa 475 kg gul typ var det... men ack vad gosigSen har ju jag alltid varit fascinerad av fjordingar... barnsligt förtjust i fjordingar..
men det gäller att vara medveten om att de kan vara envisa. eller i alla fall de som jag ridit.
Dock så tycker jag de flesta fjordingar jag träffar på är typ D-ponny. Jag skulle typ vilja ha drygt 150 cm
Ja jag älskar nordisar!
En kompis till mig hade en korsning halvblod/ nordis. och det var typ min idealhäst!
Riktigt stark men samtidigt smidig och trevliga gångarter.
Riktigt lyckad korsning!
Jag förespråkar en nordlig nordis, de är inte lika tunga som de som finns söder ut, enligt mig. Det har använts ardenner enligt rykte i en del linjer och för mig ska en nordis vara liten, smidig, lättfödd och inte lika grov som ardenner.Jag har inte så bra koll på de olika varianterna av nordis. Men om man vill rida - inget avancerat - är det någon variant som är bättre? För jag har sett både riktigt kraftiga nordisar och andra lättare varianter... De allra kraftigaste tänker jag är nog bättre till körning? och jobba i skogen!
Min första häst (älskade Salome) var en korsning mellan arab och bruksnordis. Hon såg ut ungefär som en lippizaner och jag har sett samma korsning som exteriört såg ut som henne.
Helt underbar häst, ägdes av min moster först (Salle var två när mormor och morfar köpte henne till moster) och sedan fick jag ta över när moster inte hade tid längre när Salle var 15-16 år. Super att rida (hon älskade att hoppa och var bra på det) och hade någon haft tid att köra in henne hade det nog gått bra det också.
Intressant kombination...min uppfattning är att båda dom raserna är intelligenta och har huvudet med sig..
Aj då...4000 i självrisk. Det man inte har i huvudet får man uppenbarligen ha i börsen.
Konstaterar att min planerade tävling i Gävle får stryka på foten![]()
Är inte ens säkert att kalaset ens når upp till självrisken.Aj då...Men skönt att det ändå gick på försäkringen!
Men nu räcker det väl.Nu mina barn ska ni få höra en saga... inspirerad av @Jeps
Som ni kanske lagt märke till var det lite dramatiskt för mig och firmabilen i helgen. Nåväl, jag tog mig ju hem i Det-som-ej-ska-nämnas (C-A-D-D-Y) och fick äntligen köra min egen kareta, dvs Saaben. Igår var jag in till VM-staden (dvs Falun) för att införskaffa lite näring och fixa till glasögonen som inte tyckte om närkontakt med en airbag (det gjorde inte jag heller).
När jag är på väg hem kör jag på ett rådjur. 60-sträcka men mycket trafik så inget helljus. Hinner se ett rådjur och tvärbromsar (hade ingen nära bakom mig) och hinner tänka: "Skit om det kommer ett till". Det gjorde det
Det hela gick ok för mig och bilen, inga större grejor på gamla Bettan och rådjuret dog på en gång (det var ett litet). Givetvis anmält osv. Självrisk 3000 kr men det tar Älgskadefonden
Vi ska inte gå in på vad särbon sa men han var iaf inte alltför spydig![]()
Nu mina barn ska ni få höra en saga... inspirerad av @Jeps
Som ni kanske lagt märke till var det lite dramatiskt för mig och firmabilen i helgen. Nåväl, jag tog mig ju hem i Det-som-ej-ska-nämnas (C-A-D-D-Y) och fick äntligen köra min egen kareta, dvs Saaben. Igår var jag in till VM-staden (dvs Falun) för att införskaffa lite näring och fixa till glasögonen som inte tyckte om närkontakt med en airbag (det gjorde inte jag heller).
När jag är på väg hem kör jag på ett rådjur. 60-sträcka men mycket trafik så inget helljus. Hinner se ett rådjur och tvärbromsar (hade ingen nära bakom mig) och hinner tänka: "Skit om det kommer ett till". Det gjorde det
Det hela gick ok för mig och bilen, inga större grejor på gamla Bettan och rådjuret dog på en gång (det var ett litet). Givetvis anmält osv. Självrisk 3000 kr men det tar Älgskadefonden
Men nu räcker det väl.
Attans rådjur som inte har något trafikvett![]()
Men alltså det är slut på jaktsäsongen nu på rådjur, dessutom är det jättedumt att köra på dem för det brukar inte gå att använda köttet då, det blir liksom blodsprängt!!Nu mina barn ska ni få höra en saga... inspirerad av @Jeps