Drakar och enhörningar rockar vidare

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var är ni alla mina drakar och enhörningar? :nailbiting:
Vet ni hur kul det är att försöka komma underfund med vilken skolan dottern ska börja på när man har noll koll? Det är två kommunala skolor som ligger bredvid varandra så det finns liksom inte så mycket som skiljer dem... Nu har jag varit på informationsmöte med den ena skolan och det kändes jättebra, men stora delar av klassen ska till den andra skolan och är det bra eller dåligt att inte gå med sina gamla klasskompisar? :arghh:

Jag vet inte om det hjälper dig @Snurrfian men jag var en mobbad, ensam och livrädd tjej från 2:an till 9:an (tack för den tiden, kan ju inte ha haft NÅGOT som helst att göra med min senare anorexi, absolut inte! :meh:) med en enda kompis. Den kompisen var en syster för mig, vi åkte på semester tillsammans etc.

När vi skulle delas upp i 6:an valde hon och jag gemensamt att inte hamna i samma klass. Till idag vet jag inte varför men det var ett enigt beslut och vi fortsatte umgås.

Vad jag vill säga är att jag tror på magkänslan när det gäller sådana här saker men samtidigt att man inte ska vara för låst av kompisar. Om jag, som den vansinnigt livrädda tjej jag var då, kunde välja att inte gå i samma klass som min kompis borde någon som har haft en vettig skolgång kunna göra det. Är man verkligen vänner förlorar man inte varandra men att inte träffa nya människor gör att man mister chansen till nya vänner.

Hoppas det går bra med beslutandet! *stor kram*

Vad vill dottern? Trivs hon i klassen är det väl enklast att fprtsätta med kompisarna om skolorna är likvärdiga? Eller tvärt om om hon inte trivs :)

Var är ni alla mina drakar och enhörningar? :nailbiting:
Vet ni hur kul det är att försöka komma underfund med vilken skolan dottern ska börja på när man har noll koll? Det är två kommunala skolor som ligger bredvid varandra så det finns liksom inte så mycket som skiljer dem... Nu har jag varit på informationsmöte med den ena skolan och det kändes jättebra, men stora delar av klassen ska till den andra skolan och är det bra eller dåligt att inte gå med sina gamla klasskompisar? :arghh:

Vad vill hon själv? I skolåldern antar jag att hon är så stor att hon kan ha en åsikthoppas ni hittar en lösning :)

De är på inget sätt lovade att gå med en kompis i samma klass... Den ena skolan har fyra klasser i samma årskull, den andra fem till sex stycken. Det de kommer att försöka när de sätter ihop klasserna är att alla ska ha någon de känner men det behöver inte vara någon de tycker om... ;)
Dottern själv vet inte alls... Å ena sidan har hon fyra kompisar som ska välja den ena skolan, å andra sidan så har hon fyra kompisar som ska välja den andra skolan... Jag skulle i vissa avseende hellre se att hon valde den lite mindre skolan eftersom det finns gamla kompisar till dottern på den större skolan som jag inte vill att hon ska ta upp kontakten med, men å andra sidan så verkar hon på helt egen hand sagt upp den bekantskapen. Som person är hon rätt trygg i sig själv och har i flera olika sammanhang kommit helt utan kompisar och gått därifrån med flera nya vänner.
Om hon hade en klar åsikt själv så skulle det ha varit betydligt enklare, just nu har hon nästan panik över att hon måste välja och att hon inte har någon som helst aning om vad hon själv vill och nästan tigger att vi ska ta beslutet för att hon ska slippa...

De är på inget sätt lovade att gå med en kompis i samma klass... Den ena skolan har fyra klasser i samma årskull, den andra fem till sex stycken. Det de kommer att försöka när de sätter ihop klasserna är att alla ska ha någon de känner men det behöver inte vara någon de tycker om... ;)
Dottern själv vet inte alls... Å ena sidan har hon fyra kompisar som ska välja den ena skolan, å andra sidan så har hon fyra kompisar som ska välja den andra skolan... Jag skulle i vissa avseende hellre se att hon valde den lite mindre skolan eftersom det finns gamla kompisar till dottern på den större skolan som jag inte vill att hon ska ta upp kontakten med, men å andra sidan så verkar hon på helt egen hand sagt upp den bekantskapen. Som person är hon rätt trygg i sig själv och har i flera olika sammanhang kommit helt utan kompisar och gått därifrån med flera nya vänner.
Om hon hade en klar åsikt själv så skulle det ha varit betydligt enklare, just nu har hon nästan panik över att hon måste välja och att hon inte har någon som helst aning om vad hon själv vill och nästan tigger att vi ska ta beslutet för att hon ska slippa...

Vilken årskulll tilhör hon? Är det övergången från mellan stadiet till högstadiet? I så fall skulle jag titta lite på betygen efter nian, vilken skola som ligger på högst snitt och välja den om det är så att kompisarna inte spelar någon större roll.

Jag vet inte om det hjälper dig @Snurrfian men jag var en mobbad, ensam och livrädd tjej från 2:an till 9:an (tack för den tiden, kan ju inte ha haft NÅGOT som helst att göra med min senare anorexi, absolut inte! :meh:) med en enda kompis. Den kompisen var en syster för mig, vi åkte på semester tillsammans etc.

När vi skulle delas upp i 6:an valde hon och jag gemensamt att inte hamna i samma klass. Till idag vet jag inte varför men det var ett enigt beslut och vi fortsatte umgås.

Vad jag vill säga är att jag tror på magkänslan när det gäller sådana här saker men samtidigt att man inte ska vara för låst av kompisar. Om jag, som den vansinnigt livrädda tjej jag var då, kunde välja att inte gå i samma klass som min kompis borde någon som har haft en vettig skolgång kunna göra det. Är man verkligen vänner förlorar man inte varandra men att inte träffa nya människor gör att man mister chansen till nya vänner.

Hoppas det går bra med beslutandet! *stor kram*

Vem har sagt att du får plagiera min historia och bara byta ut kille mot tjej... vavAVA??? :rage::rage::rage:

Tur att det löste sig för oss iallafall, i mitt fall var jag så "tjockhudad" att jag inte ens fattade jag blev mobbad innan jag hörde på något radioprogram för några år sedan och tänkte "så var det ju för mig med".

Jag brydde mig rätt och slätt inte om mobbarna så länge jag fick vara i stallet och pyssla med hästarna, och ägaren av ridskolan gav mig även en egen nyckel till stallet så jag kunde åka dit närhelst jag ville och ta någon häst och bara rida iväg.

Nu fick jag höra av en kollega att min jätteälg kanske inte var en älg utan kronhjort.. :(
för älgarna brukar tappa sina horn...
jag som trodde jag sett världens största älg så kanske det inte ens var en älg. :rage:

Du får genast åka ut i skogen och fråga djuret vilken ras det tillhör, om det svarar älg eller kronhjort kan du vara rätt säker på att det en drake som har klätt ut sig (eftersom älg och hjort inte kan prata), alternativt en Enhörning som i sorgen av att det finns så få jungfrur kvar i världen, har grott ett bautahorn som i rätt/fel vinkel ser ut som älg/hjorthorn.

Senast ändrad:
Nu fick jag höra av en kollega att min jätteälg kanske inte var en älg utan kronhjort.. :(
för älgarna brukar tappa sina horn...
jag som trodde jag sett världens största älg så kanske det inte ens var en älg. :rage:

Ok, då tar vi en snabblektion för @stjarnhimmel:

Älg:
alg-kent-kristenson-416.jpg

Kronhjort:
kronhjort_s.jpg

Det är en viss skillnad på dem... :cautious:

Bonuskunskap:

Ren:
ren4.jpg

Rådjur:
150031428.WbeHqWBH.jpg

Försök att låta bli att köra på någon av dem men om man absolut måste är ren bäst (för bilen och dess passagerare) dock inte fler än tre åt gången, fler än tre pajar bilen ändå.

Älg:

Kronhjort:
kronhjort_s.jpg

Bonuskunskap:

Ren:
ren4.jpg

Rådjur:
150031428.WbeHqWBH.jpg

Försök att låta bli att köra på någon av dem men om man absolut måste är ren bäst (för bilen och dess passagerare) dock inte fler än tre åt gången, fler än tre pajar bilen ändå.

Jag är säker på att det var älg.
Men när kollegorna säger att älgar tappat sina horn nu ...
Kan det inte bara vara älg som inte hört att han ska tappa hornen? Han kanske inte fått den broschyren?

Älg:

Kronhjort:
kronhjort_s.jpg

Bonuskunskap:

Ren:
ren4.jpg

Rådjur:
150031428.WbeHqWBH.jpg

Har du krockat med fyra renar?
Det var dumt, man ska visa respekt för djuren. :( Inte köra på, det är bristande respekt. :rage:

Har du krockat med fyra renar?
Det var dumt, man ska visa respekt för djuren. :( Inte köra på, det är bristande respekt. :rage:

Nä, jag har bara krockat med ett rådjur (dock en stor get) och min svenska stridsvagn (aka Saab) klarade det hela rätt bra, iofs mycket tack vare särbons specialfäste till extraljusrampen :p

Hans fd fru körde på fler än tre renar en gång, bilen gillade inte det (plus att om det blir så att inälvor stänker över bilens luftintag, rengör ORDENTLIGT för annars blir det spännande när våren kommer och det blir plusgrader :yuck:).

Nä, jag har bara krockat med ett rådjur (dock en stor get) och min svenska stridsvagn (aka Saab) klarade det hela rätt bra, iofs mycket tack vare särbons specialfäste till extraljusrampen :p

Hans fd fru körde på fler än tre renar en gång, bilen gillade inte det (plus att om det blir så att inälvor stänker över bilens luftintag, rengör ORDENTLIGT för annars blir det spännande när våren kommer och det blir plusgrader :yuck:).

Renars inälvor.. Det var ngt jag aldrig tänkt på tidigare...:confused: :eek:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 691
Senast: Derivata
·
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
969
Senast: Görel
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
507
Senast: miumiu
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 2 3
Svar
44
· Visningar
1 450
Senast: WS6
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka