Drakar och enhörningar, del III

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh vad det går bra för mig idag... :banghead: Allt jag tar i går i backen, allt jag ska göra händer det något med så det blir struligt, just nu sitter jag och väntar på nyckeln till svägerskan eftersom jag ska hämta deras hundkrake, det är bara det att nyckeln låg i bilen som maken tog för att åka till svärmor, klippa sig och sedan golfbanan... Men han hann dumpa nyckeln hos en granne som var på jobbet så han ska komma förbi med nyckeln på väg hem... :meh:
Hoppas på en bättre dag idag.

Hoppas på en bättre dag idag.
Ja än så länge verkar det gå åt rätt håll... Visserligen mensontig nästan tonåring hemma men hon stör inte så mycket... ;) Nästan all disk avklarad, en kastrull som måste få bli lite blöt innan jag får rent den bara! Sen ska jag sätta mig med min svenska igen, jisses vad roligt det är att plugga igen! ;) Det finns risk att det går över men just nu är det bara roligt! :D

Ja det är riktigt roligt, kul att kunna följa hur det går! Jag är ju själv inte så intresserad av de tre stora grenarna så för mig var det kanon att kunna följa reiningen igår. Och idag, för den började igen för en kvart sedan ;)
FUSK!!!!!!!
Jag vill också se reiningen :love: och även körningen sedan, för SVT är så trista att dom "bara" visar dressyren, hoppningen och ft :mad:.

Ok nu är jag då väldgt okunnig om reining... Men jag funderar - när de gör momentet att de galopperar fram fort och sen gör halt.. så det ser ut som om hästen nästan sätter sig på rumpan...
Det ser inte så skönt ut..:( eller är jag harig igen nu...:confused:
Ja du är harig... :p.
När jag skolade om min gamla hbl-val till western och reining i synnerhet så gick det så himla fort och lätt - han bara älskade att göra alla momenten "i fri form" (jmf. dressyr). Stor och klumpig var han, men att få göra en rundown och sen en slidestop på det - då var det bara att hålla i sig... jag behövde aldrig ta i tyglarna, bara sätta mig i position :love::D. Saknar den hästen jag... :cry:

FUSK!!!!!!!
Jag vill också se reiningen :love: och även körningen sedan, för SVT är så trista att dom "bara" visar dressyren, hoppningen och ft :mad:.

SVT är skittråkiga! Du får skaffa Horse1 på datorn, gratis första månaden, för du kan ju inte missa reiningen!

Andrea Fappanis och Ann Poehls ritter igår var helt fantastiska och Mandy McCutcheons idag likaså! Att Fappanis häst är gudomligt vacker att se på gör ju inte ritten tråkigare!

Både Josefsson och Ljungberg gjorde okej ritter, men de kommer ju tyvärr inte vidare :( Ljungberg fick inte ordning på ökningen på galoppen innan slidestopen, annars hade han fått bättre poäng men vet inte om det hade räckt till ändå.

När jag skolade om min gamla hbl-val till western och reining i synnerhet så gick det så himla fort och lätt - han bara älskade att göra alla momenten "i fri form" (jmf. dressyr). Stor och klumpig var han, men att få göra en rundown och sen en slidestop på det - då var det bara att hålla i sig... jag behövde aldrig ta i tyglarna, bara sätta mig i position :love::D. Saknar den hästen jag... :cry:

Åååå vad härligt :love:

Förstår att du saknar honom!

Oh noes... Franck Perret fick straffavdrag efter att N.S.L gjorde en liten backutspark vid nedsaktningen vid lopen... Perret såg ut att ta med gott mod dock, trots att alla chanser till finalen rök där!

Det trodde jag med när jag började intressera mig för western, så det förstår jag att folk tror :) Det är inte högre skaderisker än inom ex. hoppning, utan musklerna som krävs för att kunna stoppa så byggs upp sakta. Sen har de skydd runt om, bak har de speciella "slideskydd" för att skydda från skrapsår :)

Sen är ju quarters mer "bakstarka" och sätter muskler (och större sådana) lättare än många andra raser, vilket syns i de stora tävlingarna där det nästan uteslutande är quarters man tävlar på :)

Tack för svar! Alltid bra att lära sig nytt!

En annan sak som jag har tänkt på är att det verkar vara olika inställning till att använda hjälm eller inte i olika grenar av ridsporten. Själv lägger jag mig inte i hur folk gör utan folk får göra som de vill.... Men.. det verkar vara olika inställning tex när jag varit och sett träningar med western, islandshäst, beridet bågskytte etc så använder folk ofta inte hjälm medan när jag varit på tex dressyrträningar använder i stort sett alla hjälm. ( förutom de i höga klasser som har hatt ibland) Sen förstår jag att det är väl naturligt att man har hjälm i tex fälttävlans terrängritt med tanke på risker.

Jag lägger mig som sagt inte i hur folk gör men finns det olika inställning?

Tack för svar! Alltid bra att lära sig nytt!

En annan sak som jag har tänkt på är att det verkar vara olika inställning till att använda hjälm eller inte i olika grenar av ridsporten. Själv lägger jag mig inte i hur folk gör utan folk får göra som de vill.... Men.. det verkar vara olika inställning tex när jag varit och sett träningar med western, islandshäst, beridet bågskytte etc så använder folk ofta inte hjälm medan när jag varit på tex dressyrträningar använder i stort sett alla hjälm. ( förutom de i höga klasser som har hatt ibland) Sen förstår jag att det är väl naturligt att man har hjälm i tex fälttävlans terrängritt med tanke på risker.

Jag lägger mig som sagt inte i hur folk gör men finns det olika inställning?

Det finns absolut olika inställning inom de olika grenarna. Inom western är det väldigt vanligt att inte använda hjälm vid ridning, man anser att säkerheten ska sitta i hästen och inte i utrustningen.

Sen finns det ju, tycker jag, inom alla discipliner. Utom möjligen, som du skrev, terrängritt och även distans.

Inom t.ex hoppningen är ju inte alltid hjälmarna så "hjälmiga" alla gånger, de där krukorna utan hakband lär ju inte ska sitta kvar så länge om de väl behövs.

Jag skyddar alltid min jättehjärna med hjälm, är alldeles för rädd om min enorma hjärnkapacitet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Textilåtervinning
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka