Dragträning med brakycefal ras

Om hunden har problem med andningen tycker jag det är kvalificerat djurplågeri att utsätt den för aktiviteter som ökar andningsfrekvensen. De andas ju inte direkt bättre för att de är andfådda. Om jag som är trång i näsan hade tejpat för min mun och sen gett mig ut och tränat så hade jag fått panik av att bara kunna andas genom min trånga näsa...

Jag menar att samtliga individer med trång platt nos HAR andningsbesvär. Oavsett vad ägarna säger. Den här ägaren du menar @Millicent kanske är en av dessa som envist hävdar att deras plattnos minsann inte har problem alls. :sorry:
Jag har läst utdrag ur en undersökning som visade att 92% av mopsarna och 89% av de franska bulldogarna har BOAS, så ja, du har nog rätt i att "alla" trubbnosar har problem. Sedan finns det kanske både raser och individer som är lite mindre trubbnästa och därmed kanske har mindre framträdande problem, men att ägna sig åt konditionsträning med de raserna känns högst tveksamt!

Jag har läst utdrag ur en undersökning som visade att 92% av mopsarna och 89% av de franska bulldogarna har BOAS, så ja, du har nog rätt i att "alla" trubbnosar har problem. Sedan finns det kanske både raser och individer som är lite mindre trubbnästa och därmed kanske har mindre framträdande problem, men att ägna sig åt konditionsträning med de raserna känns högst tveksamt!

Nu finns det ju så klart olika grader av konditionsträning, en del mer extremt än annat, men det är väl av största vikt att mops och fransk bulldog är i god kondition och absolut inte överviktiga? De mår ju bättre då. Frallan på bilden i tråden ser kanske lite tunn ut men muskulärt sett så ser den ju toppen ut. Har en bekant som kör rapport med sin boxer och inför tävlingsäsongen brukar den ha en liknande uppbyggnad, den ska ju inte bära på nån extravikt när den ska springa så mycket.

Llite väl deffad kanske, men annars är den ju fin i kroppen! Min terrier kunde se liknande ut under högsäsong med mycket ridning och träning, men att köra stenhård konditon med den näsan vettte sjutton om det är helt okej, om det är det de gör. .

Förutom att han inte kan andas? Han är så undernärd så tom vetten har förklarat att han måste få annan/mera mat
Hunden är ju knappast undernärd.. skulle kunna få Ammo I samma hull utan att dra in på maten 🤷‍♀️

Beroende på hur man tränat den så är det väl inte säkert att den mår sämre än en annan fralla med samma nos? Den har självklart svårt att andas men jag har svårt att se varför den skulle lida mer än andra plattnosar.

Hunden är ju knappast undernärd.. skulle kunna få Ammo I samma hull utan att dra in på maten 🤷‍♀️

Beroende på hur man tränat den så är det väl inte säkert att den mår sämre än en annan fralla med samma nos? Den har självklart svårt att andas men jag har svårt att se varför den skulle lida mer än andra plattnosar.
du har inte sett den från början,den har sett ut som en indisk kossa innan

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 364
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
622
Senast: Grazing
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: Jeps
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 304
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar