Dragsele till bordercollie???

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare bogtri
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 4 078
B

bogtri

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av dragselar och vagnar till border collie.
Jag har en trävagn med skacklar men det verkar vara jätte svårt att hitta en bra dragsele som passar border collie. Det är viktigt att den sitter bra för vad jag har fått lära mig så är border colliens rygg ganska klen...
Kan dom skada ryggen av att dra en vagn?:confused:

Tack på förhand

/Jenny

Sv: Dragsele till bordercollie???

Det finns en tråd här på Buke från maj 2008 som heter Vilka "kör" sina hundar
där kan du se olika typer av utrustning för drag.

Angående ryggen och problem vid drag. Det som gäller när man drar med vagn, skalm och vanlig dragsele är att hunden maximalt ska dra sin egen vikt. Hunden ska vara minst 2 år när man startar. Den kan vara yngre, men då belastar man inte med någon vikt mer än själva vagnen i så fall.

Det är som du säger viktigt att selen passar ordentligt. Det ska vara den typen av dragsele som har en U-formad bambudel med kuddar på sidorna som knäpps/dras åt i nacken så att den sitter fast och sen går den även runt kroppen bakom frambenen. Där ska den inte sitta för hårt, hunden måste kunna andas utan att det tar emot.

Skriv in dragsele i googlerutan och sök på internet. Det finns säkert både nya och begagnade. Annars kan man göra som jag gjort, låna en sele av någon och tillverka själv. Jag har gjort alla 4 dragselarna dvärgpinscherna har på sig på bilderna i tråden Vilka "kör" sina hundar.

Sv: Dragsele till bordercollie???

Jag skulle sattsa på en Nome sele som i har på våra drag hundar.
Är inte mycket för spårselar och andra typer som sitter runt boken på hunden de kan göra mer skada en nytta.'En Nomesele sitter om halsen och går runt under bringan/bröstet gör de lättare för fria rörelser och hunden fördelar tyngden på ett helt annat sätt.

Bild kommer här
7808468370.jpg

650121928098230.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 868
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: Johanna1988
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 723
Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 481
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Bilköp och hundbur
  • Kattbilder #10