draglina/ svängel anpassning

snigelfarmor

Trådstartare
helloo. :d

jo. Varför finns det inte en svängel och dragline standard, så att alla svänglar passar till alla draglinor.
Vet att det finns 5 olika ,Finns det något namn på dem olika?

1. karbinhake/ säkerhetshake Fästs i en järnring på svängeln.

2. Ögla, en ögla fästs runt en svängel som har kanter på utsidan som hindrar draglinan från att glida av

3. Draglinor som sitter fast i svängeln och ska fästas i bröstan med vanligt fäste typ bältesspänne.

4. Draglinan sitter fast i bröstan och justeras vid svängeln, oftast med ett säkerhetsfäste.

5. draglinan sätts fast i svängeln genom hål i draglinan och tappar på svängeln.

Ponny3.jpg
Nummer 1 och nummer 3.

leathertech08.jpg

nummer 4

Sv: draglina/ svängel anpassning

Hej!

Glömt en variant! :D :D
Där svängeln har krokar avsedda för draglinor som har kättingar i ändan eller är helt i kätting. Fästs i selen med en krok eller en hake. Tror det finns en armemodell och den här sorten var mycket vanlig förr inom jord och skogsbruk.

Vad jag vet så har dessa inga namn, men kanske??

2:ans öggla, heter nog återfallslina men det namnger bara draglinorna. Men man kan ju bara ha en sorts svängel då så man kan ju kalla detta återfallslina, typ. :crazy:

Jag blev lite förvånad när jag såg 5:an, alltså hål i draglinan som man trär på svängelns ända. Och en skabbig (typ 100 år gammal) läderrem som man knyter genom hål på varsin sida om dragläderändan på svängeln. Tyckte det typ inte skulle hålla liksom. Har inte provat ty detta satt på en gammal trilla jag köpte, och draglinorna är lite för gammla, vill inte ta några risker. Jag undrar om det finns nytillverkade varianter likt denna? Eller är det bara nått som var vanligt förr? Nån som vet?

Men jag tror också att det förekommer många varianter då man likt sin hemmabyggda vagn också gör en egen svängel och draglinor!

M. v. h. Lisa

såhär menade jag!

finns det draglinor med så tjocka läderbitar att man trär dem över hela svängeln?? wow..

Jag äger en ponnysele som har som på bilden.

Läste detta på en amerikansk sida. Texten talar om Ideals nya Leather Tech sele:

" The breast collar has a padded neck strap and integrated traces with buckle in trace ends. This saves you the trouble of carrying several sets of traces to accommodate your different carriages. You’ll simply change the trace end for slotted, roller-bolt, or snap-shackle type single trees. This also eliminates the buckles and billets at the shoulder that sometimes can interfere with shafts or reins. "

Någon som vågar sig på en översättning? Det är grymt svårt med fackspråk, speciellt med så långa traditioner som körning, tycker jag.

ang ditt tillägg, jag har ju en sån som är gjord för kedja.

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att har du en svängel med en öglar på utsidan kan du använda vilka draglinor som helst, förutom dom där skumma du visade ritad bild på...aldrig sett förr!! Då har du en stropp som hindrar att en lina dom sitter runt svängeln glider ut och även en ögla att kroka fast linerna, sånna som ponnyselen har. Så då måste jag nog säga att det är "typ" standard... Så det är ju draglinorna som sklijer sig då. Men det är väl bra att man kan välja vad man vill ha? De som har ork kan ha jobbiga spännen på båda sidor (vid bröstan och vid svänglen) och de som är lata (jag) kan ha snabbkoppling :)

Nora, var du väldigt trött när du skrev detta? för jag förstår inte så mycket :)
"
Då har du en stropp som hindrar att en lina dom sitter runt svängeln glider ut och även en ögla att kroka fast linerna, sånna som ponnyselen har. "

stropp?
Kan du inte rita :) som jag.

haha

"Då har du en stropp som hindrar att, en draglina som sitter runt svängeln, glider ut och även en ögla att kroka fast draglinor med hake på, sånna som ponnyselen har. "

förlåt...ska se om jag kan rita...

Hej!

Draglinorna är ganska tjocka runt 5-6 cm och svängeln är smal, typ knappt en cm tjock, så därför går det att trä på draglinorna direkt på svängelns ändar. Ja då har vi en variant till då iaf?! :rofl: :D

Jag tror det ska vara vadderad nackrem typ, och något i stil med draglinor som har nå grejer som gör det enkelt att byta ändan så man kan anpassa till olika svänglar.
Men detta är väl vad dom flesta får ut. Frågan är ju vad det är för något liksom...

Mvh Lisa

blev sugen på att göra en sån modell, med smal svängel. Vad är en sån smal svängel gjord av, fjäderstål?
Armeringsjärn är ju en annan variant, men då måste man ju slipa o måla så det blir slätt som tusan för att lädret inte ska skavas... mycket jobb alltså.

Lisa, hur höll draglinan sig fast på svängeln utan att glida ut, med en stropp? eller tapp?

ska kanske starta svängelföretag ...hm spåna spåna...

Känns det inte väldigt tunt att ha en svängel med bara en centimeters tjocklek? Har sett svänglar som har varit ca 4 cm gå av vilket hästen inte brukar uppskatta.
Om man tänker sig att hästen sparkar i svängeln så är nog 1 cm lite tunt.
Bara en tanke!
/M

4 cm svängel gå av? Jag måste skaffa mig en reservsvängel tror jag...

Bland äldre vagnar finns exempel på träsvänglar, som i "gavlarna" har små "vinklar" i metall. Liknande Snigelfarmors nr 5. Draglinan har en liten slits, vilken träs över vinkeln, som i ytterdelen har ett hål, där man sätter låsremmen.
Dom hade bra läderkvalité förr. ;)

LIA

miamiamia skrev:
Känns det inte väldigt tunt att ha en svängel med bara en centimeters tjocklek? Har sett svänglar som har varit ca 4 cm gå av vilket hästen inte brukar uppskatta.
Om man tänker sig att hästen sparkar i svängeln så är nog 1 cm lite tunt.
Bara en tanke!
/M

och tanken var god!
Min svängel är gjord av ett 2 mm tjockt aluminium rör med förstärkning vid draglineringarna. Kollar oftast innan jag ger mig iväg att allting är åtdraget.
Ett armeringsjärn på 1,5 cm tjocklek är inget du böjer till ens med 100 kilo. Måste värmas innan. Så det tror jag faktiskt på. Men än så länge är det för kallt att hålla på o svetsa så det lär rinna många tankar genom mitt huvve :)
/j*

Hej!
Har en blid men kan inte ladda upp den!

Hela svängeln är 1 cm tjock och där draglinorna ska fästas är den bara 1 cm bred också.
I ändan på draglinan är det ett järn insytt i lädret. I järnet finns ett hål som man trär svängelns ändrar genom. På varsin sida om draglineändan på svängeln finns små hål för en tunn läderrem så att draglinan hålls på plats. Eftersom trillan rullar lätt så behövs inte starkare anordning. Nu är ju lädret gammalt och slitet så man kan inte lita på att dom håller. Men iden var ju inte så tokig, då slipper man ju vrida draglinorna.

Ska försöka fixa med bilden men ingen sida vill ju att man laddar upp "strunt" och raderar bara bilden! Att göra en egen hemsina är inte aktuellt men det kanske man måste om man vill ha "onödiga och tråkiga" bilder på internet (dvs svänglar, selar och vagnar!)...

Mvh Lisa

svänglar är inte onödiga o tråkiga :) mejla till mig så laddar jag upp dem, om du vill. pm:a mig. Den låter högst intressant.
Vill man inte vrida draglinorna kan man sätta på en säkerhetshake oxå.. som Nora.

/svängelfreak

Hej!

Jag sätter fast draglinan i selen med en karbinhake men den blir ändå vriden då det är en återfallslina!

Men jag kollade runt lite och fick se denna hake/snabbkoppling och det är ju en sådan man kan ha! :idea:

ANDERS-2.gif

Mvh Lisa

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Ponny3.jpg
Nummer 1 och nummer 3.

Får jag bara fråga dig en sak som inte hör till tråden överhuvudtaget? Handlar om denna typ av selen.

Jag är helt grön inom körning och kan absolut inget alls om utrustning. Har i dagarna fått hem min sele som jag beställde. Den liknar denna på bilden fast bröstan ser annorlunda ut. Har efter många om och men lyckats få ihop den, tror jag (tur att man har en tålmodig häst :D). Det verkar som att draglinorna ska sitt fast i bröstan och det är väl kanske bra? Men sen ska skaklarna sitt fast i själva gjorden. Är det bra? Jag tycker att dom borde ju dra med ryggen då, eller??

Hoppas att du förstod min något luddiga förklaring och är mycket tacksam för svar!

Du har alltså en sele där bröstan är för sig? Bra!

Då ska draglinorna, de som DRAR vagnen framåt, sitta i bröstan och sen i svängeln.
Dina skaklar ska sitta ovanför draglinorna i däckeln, eller skakelfästet rättare sagt. De drar inte vagnen, de följer bara med i svängarna, de styr vagnens riktning höger/vänster.

Du ska alltså spänna draglinorna så att de drar vagnen, medans skaklarna ska ligga stilla i sina hållare.

Puh..förstår du något av mitt svammel? Varför är det så svårt att berätta om körning?

En BRA bröstsele fungerar som den på bilden med den vita shettisen.

Var har du köpt din sele? Får man hem dem i smådelar, utan IKEA-beskrivning?? :)

Lycka till, hoppas vi får se det flotta ekipaget sen!

Ja bröstan är separat!
Jag tror jag fattar! Tack så jätte mycket för hjälpen :) ! Känner att jag mer och mer fastnar för körning och ser fram emot att få hem vagnen och att all snö ska försvinna så jag kan börja träna. Har tränat som en galning på tömkörning nu och det känns som att bara vagnen fattas :D .

Jag har denna selen från equliex Hade från början en vanlig bröstsele från hööks men förstod ganska fort att det inte var något att föredra och dessutom var den förstor (jag kan använda den på min islandshäst och den var till shettisen, köpt begagnad)
Dessvärre var det ju inte med en ikea beskrivning! Skulle verkligen behövt en sådan! Fick ju knappt tränset att sitta rätt :o. Jag behöver verkligen åka på några körlektioner :D

var ligger sjömarken? smått motsägelsefullt namn.. :)
Nu kanske det är fel att fråga dig som har nog att tänka på, men vilka sorts skakelfäste finns det på equilex selarna?
alltså. hur sätts skaklarna fast?
Jag ska köpa sele och vill veta om alla alternativ.
/jenny, glad jag kunde hjälpa förresten!

Liknande trådar

Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
Utrustning Jag har ju en annan tråd där jag bett om tips på bett att prova, och i samband med det har jag såklart tillbringat mycket tid på att...
Svar
1
· Visningar
1 043
Senast: Equilina
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 851
Senast: -Catherine-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Tips på Fiskmiddagar
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur