Dragläder -loksele

nordsvensken

Trådstartare
Nu har jag fått uppfrächat den gamla sele som jag i höstas köpte utan att veta HUR dålig den var. :crazy:
8324438.jpg
:mad: :crazy:

Mkt tid, arbete och pengar, men så här blev den iaf.
10663131.jpg

Det enda som är lite tveksamt, är det faktum att draglädret är lite i kortaste laget. :cry: Tyvärr kostar det ett antal tusen att byta ut då det ej är standardstl. (denna selen har ju lite smalare remmar, -lite smidigare!) På denna bilden drar hon ju inget, så det ser bättre ut i drag, men vad tycker ni? Är det alldeles galet att köra med såpass här korta dragläder? Hennes rörelser störs inte alls av det vad jag ser, och hon är glad och nöjd...

Sv: Dragläder -loksele

Kan du inte göra om den så du lossar draglädret från dragringen ocg fäster det direkt i draglinan ist? Det måste ju bli billigare än att byta hela lädret... Mycket bra jobbat annars! :)

Ex. på hur jag menar:
10667742.jpg

Jag har tänkt tanken på att göra det, men då måste jag rimligtvis byta däckel också, samt att det blir krångligt när jag ex vill harva/dra stockar mm... :( Så selen måste nog fortsätta att vara byggd så här, förutom att den ska få höga skakelfästen. (och andra daglinor. De jag använder till harven i kätting passar inte så bra till en rockard)

Jag har kollat på en del bilder, både här på buke och på andra ställen, och många verkar ha så här korta dragläder? Blev väldigt fundersam över längden på dessa då selen i övrigt är väl tilltagen...:confused:

Jag tycker det ser bra ut! När hästen inte är i drag är det inget konstigt att upphållsremmen från däckeln dras lite framåt. Bara det inte är så mycket att hästen får skav av bukgjorden, men det verkar det ju inte som eftersom du skriver att hennes rörelser inte störs av det.
Mycket tjusig häst du har!:d

Mycket tjusig häst du har!:d

Tack! :love: Hon är världens härligaste. Utseendet är hennes sämsta del, om man säger så. Hon har ett helt fantastiskt temprament! Hon är en vacker och charmig häst, men hon blir inte riktigt bra på kort vid halt: hon slappnar av så magen faller ner och ser stor ut, öronen åker ut åt sidan oh så hängläppen då! :D

Vad fin den blev :) Hade jag mer ork + tid hade jag också köpt en gammal loke och gjot vid den :D

Mvh
Eran Emma

Tack!

Jag ska väl tillägga att selen var gammal men faktiskt brukbar då jag köpte den, den hade inte hängt i ett uthus i 50år och blivit dålig i lädret, då vore den farlig att använda... Lädret var på det stora hela bra, men i många olika färger, någon rem saknades, ngn var tuggad på, t.ex Träet varbra med med fula ojämnheter, färgflagor och rost på metall och beslag. Men nu ser den riktigt trevlig ut! :D

Nu har jag fått uppfrächat den gamla sele som jag i höstas köpte utan att veta HUR dålig den var. :crazy:
8324438.jpg
:mad: :crazy:

Mkt tid, arbete och pengar, men så här blev den iaf.
10663131.jpg

Det enda som är lite tveksamt, är det faktum att draglädret är lite i kortaste laget. :cry: Tyvärr kostar det ett antal tusen att byta ut då det ej är standardstl. (denna selen har ju lite smalare remmar, -lite smidigare!) På denna bilden drar hon ju inget, så det ser bättre ut i drag, men vad tycker ni? Är det alldeles galet att köra med såpass här korta dragläder? Hennes rörelser störs inte alls av det vad jag ser, och hon är glad och nöjd...
Mammas granne köpte nya. Han hade beställt dom hoss sadelmakaren i Ulricehamn. Han betalade 500kr. Så några tusen kostar det inte. Då fick han dom ställbara med.

Om du vill får du gärna höra vilken sadelmakare. Jag har ringt/mailat runt till alla jag hittat, även i andra delar av landet, och det billigaste jag har hittat är för strax under 2000kr. :crazy:

Det som går att få billigare är "standarddragläder", vilka är alldeles för breda och allmänt fel till den här selen!

Hon hade köpte den på Yland*rs tror jag att det heter. Ring dit och kolla.

Liknande trådar

Körning Nu har snart hela sommaren gått och jag rodde att vi idag äntligen skulle göra en premiär-tur med vagnen men icke! Köpte en billigare...
Svar
4
· Visningar
2 162
Senast: Vimsan
·
Körning Förra året köpte jag en loksele som han skulle kunna ha att växa i. Han är fortfarande inte i närheten av att vara färdig, växer just nu...
Svar
7
· Visningar
1 175
Senast: Mli
·
Körning Jag blir inte klok på detta :confused:. Till våra nordisar har vi den gamla sortens lokselar, dvs lokorna är fästa i däckeln med ett...
Svar
12
· Visningar
4 918
Senast: Tore90
·
Z
Körning Hej, jag är ny på detta så såga inte mina dumma frågor helt nu.. :3 Vi köpte en gammal vagn och fick en loksele till den. Perfekt...
Svar
13
· Visningar
6 030
Senast: Zab
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka