Drabbas våra hästar av arbetslöshetsproblemen?

L

Loca

Många hästägare som jag stött på idag har timanställningar vilket innebär att dom rätt som det är inte kan ta utsläpp eller fodring tex. Har man stall o inackorderingar så drabbar det stallägaren som får mer jobb än överenskommet. Det gäller för dig som är hästägare att ta ansvar för din häst och kan du inte släppa ut pga jobb så diskutera om problemet. Går det inte att lösa så sälj hästen eller betala någon för stallsysslorna. Är det fler som kan se detta nya fenomen i ert stall? Att få kan hålla ett schema?

Sv: Drabbas våra hästar av arbetslöshetsproblemen?

Men många med timanställningar har scheman ändå upp till ngn månad eller några veckor så det går ju att sätta ihop stallscheman en gång i månaden oxå tex.
Fast det är klart , har alla hästägare såna jobb blir det svårt & då kanske man ska se sig om efter stall med helinackordering eller full service då kollektivstall tex inte är det mest lämpliga.
Som stallägare tycker jag om dina åsikter;):bow:

Min häst bor i stall som sköts i stort sett kollektivt. Stallägaren sköter utsläpp och fodring vardagsmorgnar, allt annat gör vi andra. Det är mycket sällan det är problem, vi är hyfsat många hästägare så vi byter med varandra om vi får förhinder att ta ett insläpp eller en fodring. Att stallägaren får ta något istället för oss andra har nog aldrig hänt.... och jag har haft häst i det stallet i tio år.

Om man nu är utsatt för att tvingas att arbeta under sådana former, att man aldrig vet i förväg hur och när man skall arbeta. Kan man inte ha hästen i ett kollektivstall! Det funkar inte. Då får man ställa hästen i ett stall där service som in och utsläpp samt fodringar ingår. Svårare än så är det inte tycker jag.

Problemet med ett kollektiv stall är att många gånger finns det inte ett "överhuvud" som håller i trådarna. Stallägaren eller den om hyr stallet för att driva det borde ha ansvar för att det fungerar.

I mitt förra stall fanns det inget som inte kunde lösas. de inhyrningarna som tog del av kollektivet hade såklart läger hyra. Men det fanns en möjlighet att betal mer och då slippa passtagningarna. det var ett ganska stort stall med många inhyrningar så det blev aldrig till några praktiska problem.

Inget jag direkt märkt av. Vet man att schemat konstant ändras från dag till dag så skulle iaf inte jag personligen ta å ställa upp min häst där jag ska hjälpa till med insläpp och fodringar och helt plötsligt kan jobba på den dag det är min tur att sköta sådant.

Sedan anser jag att helt klart bör poängteras att har man ett sådant stall där inackorderingarna sköter insläpp och fodringar så kanske man får ta å se till så att tiderna för insläpp är vidd 16-17 tiden som är en ganska normal tid för folk att sluta på. Utan man kan ta en diskussion om vilka tider som blir bra för insläpp för dom flesta personer och sätta in att det inte måste vara prick kl 17:00 som hästarna måste in om man väljer den tiden. utan att det blir en lite mer rörlig tid. Förutsatt att någon kanske jobbar på den tiden.

Vi har haft cirka 19:00 i stallet som tid för insläpp på min dam, å inte mådde hon dåligt av att gå in vid 18 visa dagar och inte heller av att gå in 20 heller. Fick fortfarande gå ner och hämta henne en bit ner i hagen vid den tiden. Så det lider dom inte av.

Jag gick på timmar hela förra året och för mig var det aldrig några problem.
Stallägarna morgonfodrar och släpper ut. Sedan turades vi om (vi två stallägare) att ta in och kvällsfodra. Jag kör ofta ner på min middagsrast och middagsfodrade, annars gör stallägaren det.

Jag gick på timmar (gör ofrtfarande) inom förskolan, vilket då bidrar till att jag går som längst till halv sju, vilket fungerar bra för då passar det fint de dagar jag tar in.

Ser inga problem i vårt schema, och jag tror inte den andra i stallet gör det.

Jag hade min häst i ett stall där fodring och utsläpp ingick. Betalar hellre extra och vet att hästen kommer ut varje dag, även om jag skulle bli sjuk lr något liknande. (för oftast mår man bättre på eftermiddagen/kvällen och kan ta hand om hästen då i stället ;))

Och har man jobb som kan sätta stopp för att göra sina sysslor i stallet, bör man nog tänka om och ev stalla upp hästen i ett stall med mer service.

Jag som har två timjobb samt plugg kan förstå att det är svårt att säga nej till att jobba, även om man har bokat upp sig på stallsysslor redan innan. Men då kan man ju inte ha hästen i ett kollektivstall! Min häst står inte i ett sådant stall och jag skulle inte kunna ha det så i och med att jag från dag till dag/vecka till vecka inte vet hur jag arbetar...

Om man har så stora problem med vem som kan göra det eller det så är det ju en mycket enkel lösning för alla inkls hästarna att ha dom på fri tillgång på grovfoder i hagen. På så vis är ju bekymmret ur världen. Enda man egentligen behöver turas om med är ju då utsläppet på morgonen och ev insläppet samt fodringen på kvällen. Men kvällar brukar i regel lösa sig bättre än utsläpp på morgonen. Jag tycker många krånglar till saker och ting i onödan. För att göra det ännu enklare så kan man faktiskt skippa ge kraftfoder på morgonen med. Morgonkraftfoder är inget nödvändigt ont. Då behöver man endas släppa ut för maten finns ju där ute ändå.

Många hästägare som jag stött på idag har timanställningar vilket innebär att dom rätt som det är inte kan ta utsläpp eller fodring tex. Har man stall o inackorderingar så drabbar det stallägaren som får mer jobb än överenskommet. Det gäller för dig som är hästägare att ta ansvar för din häst och kan du inte släppa ut pga jobb så diskutera om problemet. Går det inte att lösa så sälj hästen eller betala någon för stallsysslorna. Är det fler som kan se detta nya fenomen i ert stall? Att få kan hålla ett schema?

För att komma ifrån dessa diskussioner, är det bättre för alla partner att stall ägaren står för ut och insläpp och ökar stallhyran i stället.

Om man är få i ett stall tex stallägare o en inackordering eller två, så¨fungerar det inte med oregelbundna arbetstider tror jag, så till vida en inte kan ställa upp jämt. Då är det bättre man står i ett stall med många hästägare och få utsläpp o insläpp fodringar. Där finns ju förstås andra regler att följa som man kanske inte behöver ha in mindra stall som tex att hästarna kan stå ute längre på sommarhalvåret. Hästarna blir ändå lidande i slutändan om man inte garderar sig med skötare på hästen.

Jag som har två timjobb samt plugg kan förstå att det är svårt att säga nej till att jobba, även om man har bokat upp sig på stallsysslor redan innan. Men då kan man ju inte ha hästen i ett kollektivstall! Min häst står inte i ett sådant stall och jag skulle inte kunna ha det så i och med att jag från dag till dag/vecka till vecka inte vet hur jag arbetar...
Håll med om att det här har blivit allt vanligare. Vad tar man då för en stallplats med fullservice utan paddock el. ridhus, utan kraftfoder, strö eller hö; 2.000 kr/mån? Kan en vanlig låginkomsttagare och dessutom försörjande ensamst. mamma betala den summan - oftast svarta pengar?

Tiderna förändras. Jag menar - kan alla hästägare verkligen klara av att ha häst idag?

Jag gick på timmar hela förra året och för mig var det aldrig några problem.
Stallägarna morgonfodrar och släpper ut. Sedan turades vi om (vi två stallägare) att ta in och kvällsfodra. Jag kör ofta ner på min middagsrast och middagsfodrade, annars gör stallägaren det.

Jag gick på timmar (gör ofrtfarande) inom förskolan, vilket då bidrar till att jag går som längst till halv sju, vilket fungerar bra för då passar det fint de dagar jag tar in.

Ser inga problem i vårt schema, och jag tror inte den andra i stallet gör det.

Då hade du kanske inga barn heller som skulle sova kl.7 å gå upp till skolan på morron?

Fungerar ej med mat i hagen, då här finns både tjocka o smala hästar. Olika behov helt enkelt. Vettigare att ha en mer harmonisk sammansättning förstås i såna lägen.

Jag kan förstå båda parter......

Men jag vet av erfarenhet från ett tidigare jobb inom management att tex sådana som jobbar deltid kan "erbjudas" extra jobbpass så sent som samma dag.

Tog de inte dessa extra pass så anmäldes de till A-kassan för att de inte tog jobb fast de stämplade. (Företagspolicy)

När jag var timanställd var det problem, men då ansåg också stallägaren att jag skulle släppa ut vardagar/helger (hade 6 mil till stallet fram och tillbaka och jag betalade dessutom för att hon skulle ta in & ut och alla andra som stod i stallet bodde bara några km ifrån). Så jag flyttade till ett helinackorderingsstall istället, vilket är väldigt skönt.

Hej!

Jag är rädd att jag inte ser problemet.

Har du kollektivstall ska det tydligt framgå hur många pass man måste ta, tar man inte passen kan man bli uppsagd från stallplatsen.

Har du stall med fullskötsel är det inget problem, du fixar allt själv.

Vad detta har med timanställning att görahar jag svårt att se. Jobbar själv på timme och jag har ju klara arbetstider- även om de varierar mellan dagar ibland, då får man väl anpassa sina hästpass till jobbschemat eller flytta till fullskötselstall..

/ Lavinia, som gjorde det senare- men ändå hjälper till när hon kan.

förstår nog inte riktigt.
är det kollektiv vi pratar om?
isåfall så tar man väl inte in ngn som har så osäkert schema, om man är beroende av dessa personer för specifika tider för ut och insläpp, och dessa personer inte kan bidra och fixa dessa?
alternativet är att man anpassar tiderna så att de är någorlunda vettiga så att folk som arbetar "normalt" har en sportslig att kunna fixa dessa pass.
det tredje alternativet är att inte stå i ett sånt stall, dvs att betala för denna service och på så sätt komma runt problemet.

stod flera år i ett kollektiv där tiderna för utsläpp och insläpp i princip bara passade sjukskrivna och arbetslösa personer. hästarna skulle ut mellan 9-10.00 och in mellan 15-16.00. detta stallet vägrade rucka på dessa tider och kom runt det hela i flera år genom att ta in studerande, som skötte dessa pass pga att deras scheman tillät det. när sen alla växte upp och började heltidsjobba så var det att välja på att endera ändra utsläpp och insläppstiderna till humanare för arbetande människor, eller förlora halva stallets inackorderingar. efter en massa gnäll och bråk ändrades tillsist tiderna så att man fick släppa ut 8.00 och ta in senast 17.00. då var problemet borta och det funkade igen att få till ett schema.

ser inte riktigt vad du frågar efter som sagt?
för övrigt är det väl högkonjunktur nu och arbetslösheten minskar snarare än ökar : )

Senast ändrad:

Jo det är ju alltid ett problem..

Både jag och hon jag hyr ut åt är timanställda. Vi kan få samtal på morron att vi kan få jobba om vi vill.. Både jag och I tackar alltid ja..

För min del så säger jag till jobbet att ge mej tid att åka till hästarna så kommer jag sen.. Aldrig problem med det..

Men I har lite problem. Hon har bara en moppe. Så hon får helt enkelt ringa mej och be mej ta hästarna. Inga problem Då får hon ta lite extra nån annan dag. Man löser det om man pratar med varandra.

Ibland kanske ingen av oss kan. Då får jag ringa min medryttare. Vi har aldrig kännt att det är ett problem som hänger över oss. Vi har alltid löst det och vi har haft hästarna ilag länge.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 486
Senast: Mabuse
·
Anläggning Stallägaren ska dra till utlandet och har satt upp en lapp i stallet med nåt sorts schema där hyresgästerna kan fylla i om man...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
11 434
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar