Dra med hund- tips?

Abova

Trådstartare
Nu när snön ligger tjock har jag börjat fundera på om mina 2 starka yrhättor inte skulle få göra lite nytta på promenaderna och har då tänkt att börja lära dem dra så smått.

Mina tidigare hundar har fått dra mig och sambon på skidor och så tänkte jag även börja med dessa men sen skulle jag vilja låta dem även dra en kälke/pulka/spark/vagn.

Men jag har svårt att hitta vad jag söker .

Skulle vilja ha, typ en spark,!? så jag själv kunde hjälpa till alt åka med.

Inga dragskacklar utan tänkte köra dragsele så de kan dra en och en eller båda tillsammans.
Vill även att sparken/kälken har ett utrymme att sätta ett eller två barn framtill, och det skulle inte vara helt fel om sparken under sommaren gick att göra om till vagn, finns det något sådant eller har ni några andra tips?

Sv: Dra med hund- tips?

Det enda "tipset" jag kan komma med är att vanliga dragselar inte alls har passat för mina hundars bastanta fysik. Det ger skavsår och dom drar inte med tyngpunkten rätt alls = kan skada rejält.

Det enda som dom kan dra på riktigt med är WP-selar, som ju är specialsydda efter deras mått.

Det var faktiskt på den sidan jag fick "sparkiden" MEN den verkar ju vara med för ensamkörning, dvs det är bara en påse därfram inget att sätta ex ett lite barn i som jag vill ha.

Hmm, intressant, jag har ju en riktig dragsele som passar på Fendi från en av våra tidigare hundar men har ju inte provat låta henne dra än, och så tänkte jag att jag skulle prova ut en till Figge nu på stora sthlm, men det kanske kan bli svårt!!! :cry:

Har du tur kanske det fungerar på dina som både är stora och kraftiga! Mina är ju små, och "för" kraftiga enligt normala mått. Därför finns det inte selar som lägger tyngdpunkten rätt, i dom storlekerna som görs dom standard. Dom behöver bredden för en hund som enligt tillverkarna då också är typ 2 dm längre i kroppen :D

Jag är dock supernojjig med just draget, eftersom det kan göra så mycket skada om dom arbetar fel med det.

Jag kör mina med spark, nomesele och expanderande koppel. Jag har midjebälte på mig. Har skaffat skidor till sparken men inte provat än då vi har bra vägar som inte blivit sandade än.
Det finns en väldigt bra barmarkscykel, lägger in en länk men det finns ingen plats för barn på den, kanske går att sätta på en barnsits.
Ligger under produkter / cykel.

http://www.mrkoppel.se/default.htm

Jag vet inte hur stora dina barn är men när vi var små fick vi alltid åka i sparklåda, alltså något sådant här:

9709486269.jpg

Den där ser ganska smal ut men det finns bredare för två barn, vet dock inte hur lätt det är att få tag på idag, inte det vanligaste transportsättet kanske. ;) Problemet med spark tycker jag är att de i stort sett bara går att köra där det är is, vill man köra i snö måste man nog ha någon slags pulka/släde. Riktiga hundslädar är ju tyvärr svindyra (min kompis som kör hundspann har inte hittat någon begagnad under kanske 10 000). Oavsett vad man har borde det inte vara så svårt att fixa hjul för sommarbruk om man är lite händig. :)

En sån där har jag i garaget :), med glasruta fram. Jag har för mig att mina barn åkte neråt där fötterna ska vara, vi fick knöla i täcken så de kunde sitta kvar och se någonting :D. De kanske var en aningens små när vi började med den!
Jag har köpt skidor till min spark så jag tänkte testa hur de funkar på åkern och i skoterspår osv.

hmm, ja det är något sparkliknande jag funderar på fast jag vill ha den lite mer slädlik, för som du säger lösare snö, finns det alltså medar/skidor till sparkar att köpa ?

Jag har inga egna barn ännu men vill ändå ha möjligheten att ha en liten passagerare fram och vill som sagt kunna stå bakom och trycka på alt bromsa.

Jag har tittat på ex Björkis 2004 http://shop.textalk.se/se/article.php?id=10414&art=1987461

och så den här men den verkar inte vara tänkt för någon lite människa i säcken, synd för jag gillar modellen annars.
http://www.pershundochfritid.com/3.html

Och så har jag ju tittat på denna http://www.nordiccab.se/Menu/Produkter/Hundvagn/Hundvagn-skidor-och-hjul som har både hjul och medar men där man inte kan stå bakom och då blir det ju ett väldans springande brevid mina sprintar !

Det är inte längesen det var en tråd där en köpt spark + skidor, tror det var en tråd som Gabbi startade om drag. Jag har köpt mina skidor av min far som hade dem liggade i garaget. Det är bara att snäppa på dem men skidorna är kortare än själva medarna och från början var de väl till för att kunna dra sparken på sjön vid pimpling mm. Tyvärr har jag inte hunnit prova skidorna än.

Jag har också kikat länge på Björkis slädar men nu tänkte jag prova om det funkar lika bra med spark + skidor på, de kostar ju en hel del. Jag vill köpa den där barmarkscykeln först och främst då vi har barmark längre säsong och den kostar ca 7500-8000 kr. Mina hundar springer så snabbt så jag måste ha något att stå på annars har jag inte en chans att hinna med.

Vill du så småningom ha barn på släden så bör du nog kosta på något rejält kapell så barnet får det bekvämt.

Gå in på draghundsklubbens sidor, där kan du få tips på begagnade slädar mm.

http://www.draghundsport.se/

Jag hittade en annons på blocket på en rizzla och tänkte på den här tråden. Kanske värt en titt?

Vad kul! Det var en generös far du har. Berätta gärna hur det går.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 298
Senast: Liran
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
3 195
Senast: Linda_A
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 187
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka