Dr. Schaettes B.Ursonne

axel

Trådstartare
Har ni ngn erfarehet av denna örtblandblandning?

Ger idag Chevinal o Steel Joint.

Sv: Dr. Schaettes B.Ursonne

VAD ska du ha det till?
Läs på innehållsdeklarationen om det täcker de behov det är menat att täcka...

Iom att min val. har haft en hel massa hudproblem i år, plus att den innehåller E.vit- tänkte jag testa.
Har blivit rekommenderad den av en bekant med många hästar som tyckte att det var likvärdigt o mer komplett av det jag vill ha.

köper ju oxå Forans E+selen o lysin

Senast ändrad:

Jag känner en som är åf. för detta och hon tycker det är jättebra, använder till alla sina hästar tror jag.
Ger det inte själv eftersom det är för dyrt :o Och förra året passade det heller inte till vårt hö.

Tack för svar:)

Hoppas verkligen att det där Algkalket är minst lika bra som Dolomitkalket i SJ. Det har gjort en avsevärd skillnad på min ena med pappersfötter.

Har nu beställt en 25 kg säck o får den på måndag.
Fanns i pellets eller mjöl.

ÅF menade att om man gav Chevinalen skulle man ge den i komb. med Carron oil.
Ngn som ger det?

Jag tror det är bättre att ge ett tillskott än att ge flera olika och dyra. Var på foder föreläsning med Cecila Möller på SLU och hon sa att de som blir gladast är foderföretagrna.....

Ofta har man en övertro på olika produkter, däremot vet jag många "dressyrare" som använder just Chevinal och Steeljoint ihop.

Var själv lite inne på att prova B.U, men har börjat fodra med Dynavena istället och då behövs inga tillsatser alls. Det är nästan löjligt vilken skillnad det blivit på hästen. (valacken)

Min tinker har ju lite hudproblem, och jag ger ADE vitamin till honom.

Mina har ju haft lite hudproblem i år:angel::crazy:.

Ska testa iallafall o rapportera om jag märker ngn skillnad.Tror inte att det blir dyrare-vi får se.

SJ har jag märkt ger tydlig effekt. Vad gör den då inte på resten av hästens insida.

Har gett det när det passar med övrig foderstat (oftast bara hö och lite proteintillskott). De blir kanontjusiga i pälsen!

Jaha. Var det väntat:crazy::mad:
Stoet åt inte- trots halv dos i betfor med linfrö.
Blandade sen i havre- nepp!
Müsli o mer havre- tveksamt:eek:

Det andra matvraket såg inte heller överförtjust ut:(

hoppas att det ger med sig.

Köpte även en annan müslisort, för att Hestekraften inte räcker tills jag får ny- Bläää sa hon.

Vad gör man:confused::mad:

Fick även lite annat hö imorse- ingen åt trots att det luktade gott.
Bortskämda kanske.:confused:

Hoho- är det ingen som ger detta:confused:

Igår åt stoet både betforen med halv dos mineral o müslin- är överlycklig:banana:

Jag HAR gett men det är så förbannat dyrt så jag slutade faktiskt. Har inte märkt någon förändring heller, så det spelade kanske ingen roll på Mulle. Dock åt han det utan att ens titta eller fundera...

Tänkte berätta hur jag upplever ändringen/ bytet av mineralerna.

båda hästarna har förlorat stor del av glansen i pälsen. Hovarna kan jag inte uttala mig om.

Det är inte uppskattat heller. Kommer att gå tillbaka till SJ o Chevinal.

KL. Mamma provar just nu B.Ursonne på nordisen med både stela ben och pappersfötter, får se hur det funkar. Hon äter det i alla fall (vi har pelletsen). Inte säkert hon får det hela vintern dock med tanke på priset (hutlöst dyrt?!) men ett tag har man ju råd iaf.

Jag har ger biroca ursonne i många år till mina hästar och märker att de får fin päls, bra hovar och allmänt mår fint av det. Mina ponnyer äter det när de behöver, annars så lämnar dem det i krubban. Det är ju ett örtfoder och hästarna tycker det är gott men reglerar det efter behov.

KL. Mamma provar just nu B.Ursonne på nordisen med både stela ben och pappersfötter, får se hur det funkar. Hon äter det i alla fall (vi har pelletsen). Inte säkert hon får det hela vintern dock med tanke på priset (hutlöst dyrt?!) men ett tag har man ju råd iaf.

Om man har något ärende till Tyskland så ska man passa på att köpa en 25kgs säck B. Ursonne där. Kostar 62 Euro ~ 600 SEK till skillnad mot samma säck här i Sverige = 1 080 SEK.

Har fodrat med det en del och har endast bra erfarenheter av det. Alla hästarna äter det utan protest, även den mest kräsna, de blir mkt fina i pälsen och ser välmående ut. Även andra i min bekantskapskrets som använt/använder sej av det har samma uppfattning.

Jag såg ingen skillnad. det var inte så poppis heller.

Har gått tillbaka till S J o C.

Ja, du har skrivit det ovan, men du ville ju ha andras erfarenheter och åsikter om det...Dessutom är det här en gammal tråd ser jag nu.

Senast ändrad:

Jag har haft det på min polle, men vet dock inte om det gjorde ngn nytta. Blev väl lite "påtvingad" att köpa det efter att ha varit oss en ET med henne. Dock täckte det ju en del saker som hon behövde så på så sätt var det väl bra. Nu ser hennes foderstat helt annorlunda ut så ger inte det längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Katthälsa Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten. De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också...
2
Svar
24
· Visningar
1 806
Senast: Sonic76
·
Hästvård Funderar litegrann över fenomenet att stå uppstallad hur vanligt det är att andra lägger sig i gällande andras hästar. Vi står i ett...
8 9 10
Svar
187
· Visningar
11 821
Senast: Unhappy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård