Dotters kompis vill rida vår häst

steinich

Trådstartare
Hejsan!

Jag köpte en ponny för min dotter att rida för några månader sedan. Det är en mysigt d-ponnyvalack, som är känslig i munnen och ett dressyrämne med ganska mycket nerv. Min dotter rider honom jättebra, och de har utvecklats ihop under denna tiden. Nu är min dotter iväg på en resa och vi har då ombesörjt en annan duktig lite äldre tjej att rida vår lilla prins. Nu visar det sig att ytterligare en kompis, vi kallar henne Lisa, har fått min dotter att lova att få rida hästen på sin lektion. Lisa är tyvärr inte så duktig, ganska hård i handen osv. Jag fick reda på detta sent, och är nu väldigt sugen på att inte låta henne rida vår häst.

Lisa är dock VÄLDIGT på sig, så hon har tjatat om att få rida och kommer att vara sur på min dotter under en längre tid om hon inte får rida, och göra livet surt för henne. Till saken hör att min dotter har tidigare fått rida Lisas hästar och tagit hand om dem när hon varit borta. Detta använder nu Lisa som argument för att hon ska få rida vår häst. Min dotter har dock snarare "ridit till" Lisas hästar medan hon varit borta, medan min åsikt är att Lisas ridning bara kan förstöra för vår häst.

Vad tycker ni jag ska göra? Jag har i princip bestämt mig för att inte låta "Lisa" rida på vår häst, men är jag orättvis då?
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Prata med Lisas föräldrar och förklara läget så får de se till att uppfostra sin unge! Blir tokig på barn som ska ha allt de pekar på jämt.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Om hon har flertalet egna hästar så varför i hela friden ska hon då prompt rida eran?
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Hon har sen ett par månader ingen egen häst längre, iaf ingen typisk ridhäst. Sedan står vår häst uppstallad på ridskolan så det gör det lite lättare att vilja ha vår. Men jag kommer nog att vara en "evil bitch mom" helt enkelt :-)
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Äsch, känner du som du gör så säg nej. Dottern kan helt enkelt, om "Lisa" blir sur, då säga att hon borde ha kollat med dig innan hon lovade nått och sen får det vara det med det. Även om ponnyn är dotterns så är det ju en familjeinvestering - och ett levande djur - som man inte lånar ut åt höger och vänster.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Om din dotter har lovat Lisa att rida, så ser jag ingen anledning för dig att hindra det.
Visst, Lisa rider sämre än din dotter.
Men jag tror knappast att ponnyn blir "varaktigt förstörd" av att en person med sämre händer rider den tillfälligt.
Det är väl synd om du orsakar otrevligheter mellan din dotter och Lisa om det inte behövs.

Om din dotter inte lovat Lisa att rida så ska du förstås inte heller göra det.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Om din dotter har lovat Lisa att rida, så ser jag ingen anledning för dig att hindra det.
Visst, Lisa rider sämre än din dotter.
Men jag tror knappast att ponnyn blir "varaktigt förstörd" av att en person med sämre händer rider den tillfälligt.
Det är väl synd om du orsakar otrevligheter mellan din dotter och Lisa om det inte behövs.

Om din dotter inte lovat Lisa att rida så ska du förstås inte heller göra det.

Jag håller med. Man väljer sina strider här i livet. Hästen blir inte förstörd av en gång.

Sen kan man vara noga med att säga "bara den här gången då" och se till att dottern inte lovar mer.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Jag hade pratat med föräldrarna, och sedan med min dotter om att inte lova sådant.

En gång förstör kanske inte ponnyn men jag tycker inte att någon ponny eller häst ska behöva ridas med hårda händer osv i onödan.

Alternativt kan du ju prata med ridläraren och förklara att den ska hålla koll på hur ungen rider och kanske ta det ganska lugnt på lektionen. Så slipper ni striden och ponnyn får det bekvämt.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Tack för era svar. Jag har funderat och tänkt, och har nu bestämt mig för att låta henne rida, och precis som ni påpekat pratat med ridläraren om att hålla lite extra koll. Jag har också sagt till "Lisa" att vår pålle är mjuk i munnen så hon ska vara försiktig. Jag hoppas det blir bra. Att vara hästägare är mycket som att vara mamma, man blir lätt överbeskyddande. :(

Tack i alla fall för era råd, det har hjälpt!;)
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Jag hade inte låtit henne rida, prata med hennes föräldrar! Ett barn kan inte lova om levande varelser som du skall ha ansvar över!

Det får man helt enkelt förklara! Du är vuxen och du bestämmer! :)
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Har din dotter ridit Lisas hästar tidigare, är det ruggigt snålt att inte bjuda tillbaka.
Ridningen sker ju dessutom under översikt av instruktör. Vad kan hända, liksom?
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Intressant med många olika åsikter. Jag låter nu alltså Lisa rida hästen, men har sagt till läraren att vara lite extra uppmärksam. Läraren vet också att Lisa är en helt annan ryttartyp än min dotter, så hon kommer förstås avbryta om det går överstyr.

Situationen var dock en annan när min dotter red Lisas häst, då hon bad om detta. Lisa har däremot tjatat sig till detta. En viss skillnad, i alla fall i min värld.

Borde som ni skriver prata med föräldrarna till Lisa, men vet att det tyvärr inte hjälper så mycket. Min egen dotter har redan fått sig en avhyvling om att lova saker som jag inte står bakom vad gäller hästen... ;)
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Berätta göra hur lektionen gick sen:).

Jag är kluven, tycker väl inte att en lektion kan skada samtidigt som jag själv hade varit "evil bitch mom" och sagt nej.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

fast seriöst?

varför ska du ingripa som mamma och skapa relations problem både med föräldrar och kompisar till din dotter, om det handlar om att hästen ska ridas ett pass på lektion för en instruktör som dessutom är informerad om din försiktighet ang. ryttarens svagheter som du tycker?

tycker du gör en väldigt stor problematik av ngt som knappast är det i sig. jag tror ingen ryttare ens på 3 nivåer över din dotter i sig, alltid rider helt fläckfritt utifrån ens egen personliga bedömning osv hur ens häst bör ridas osv. det viktiga är väl att ryttaren inte är dum eller elak mot hästen och att instruktören dessutom är väl införstådd med vad ponnyn behöver och hur man rider väl rent allmänt och instruerar utefter det?

jag tycker det blir konstigt som argument i sammanhanget att din dotter fått låna ryttarens hästar, och att den typ gjort denna en tjänst för att den rider så mkt bättre? De är väl barn? Det är väl din mammabedömning som sker här och inget annat? Skit samma kan jag tycka om det ens verkligen är så, utifrån ovan så självklart kan er fina ponny gå ett pass för en annan ryttare under instruktör som är införstådd i sammanhanget utan att ta ngn som helst skada?

Låter mer som era familjer redan är i ngn sorts konflikt med varandra utifrån vad du skriver nu senaste , allmänt??
 
Senast ändrad:
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

kl
enda är väl om ponnyn i sig skulel vara så pass känslig att det går illa om man rider för okänsligt :). annars går nog 1 lektion med instruktör bra utan missöden, och hästar är oftast förlåtande om de är rätt stabila i huvudet och inget trauma händer!
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

mackan, jag gjorde ju faktiskt precis så som du kritiserade mig för att jag inte gjorde. Självklart är det barn, eller iaf tonåringar, det handlar om.

Det är mycket möjligt att jag gör en höna av en fjäder, som man väl ganska ofta gör, speciellt i andras ögon. Men när det handlar om ens eget barn, häst eller annat så är man ju extra känslig. Jag insåg ju också detta någonstans på vägen och lät Lisa rida på ponnyn.

Vad gäller argumentet om att min dotter ridit Lisas hästar, som du skriver mackan, så tyckte jag att argumentet från Lisas sida var lite galet. Jag har aldrig använt det som argument för att Lisa inte ska få rida, bara sagt att jag inte ser det som ett starkt argument för att Lisa ska få rida vår häst.

Jag har nu kollat på delar av lektionen. Det var lite intressant :-) Hästen gick med huvudet i vädret mest hela tiden, och Lisa kunde inte sitta ner i traven alls då hästen var för skumpig för henne. Hästen har också en tendens att springa ifrån arbete om man inte passar sig, och det skedde hela lektionen nu. Hon travade på för fulla hus och tjejen fick lägga volt på volt för att inte rida in i föregående ekipage. Men jag tror inte att hästen på något sätt tog skada, utan det blev ett pass där Lisa säkerligen fick en utmaning och fick känna på en annan typ av häst. Vår häst tyckte nog att det var konstigt och verkade väl inte trivas jättemycket. Jag tror jag fattade rätt beslut, men hon hade inte fått rida imorgon igen. Så pass evil bitch är jag ändå :-) Men intressant att det ändå delade forummedlemmarna så pass, man har olika inställning helt enkelt.
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Angående att jag skulle vara i konflikt med föräldrarna så stämmer det inte alls. Jag känner dem inte särskilt väl, men de verkar jättetrevliga, och de verkar kämpa med att få sin dotter lite mer ödmjuk eller vad man ska säga. Så jag tror inte jag hjälper dem med att säga detta, de har nog lite utmaning ändå ;) Tjejen är också go, men lite väl "på" i såna här sammanhang, medan min dotter är lite för konflikträdd och säger ja till saker hon egentligen inte vill. Ingen är ju perfekt, vi har alla våra brister. En av mina många är att jag blir alldeles rådvill i situationer som denna, och vänder på det åt ena hållet och det andra. :d Tur att det finns forum man kan fråga :D
 
Sv: Dotters kompis vill rida vår häst

Nu har jag inte läst tråden, men jag skulle säga ett blankt nej. Inga anledningar behövs nämnas. Vill du inte att hon rider er ponny, så säg nej.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 591
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp