D

dezir

hejsan.
hörde från en kompis att banan och choklad räknas som doping för hästen. stämmer det? hur kommer det sig i sånt fall?
tycker nämligen att det låter lite roligt, jag brukar ge hästen en bananbit emellan åt. haha, har jag omedvetet dopat den?
mvh cissi

Sv: doping?

dopning är ju när man ger den vissa preparat för att prestera bättre på banan och inte mat.. Skulle socker oxå vara doping då? (om man ger den betfor, typ) jag tror nog att u kan ge din häst en bit banan utan problem.
Om man använder Liniment på hästens ben så måste du se till att den inte har en karenstid, bara. Vissa liniment kan anses som doping

Tror inte att det räknas som doping, utan det är väl mer att det kan ge utslag på ett dopingtest.

Varför chansa?

Choklad kan jag tänka mig kan klassas som doping på häst, det är ju "onaturliga" ämnen i det som bland annat kan verka upp-piggande.
Banan har jag inte hört något om, det är ju en helt naturlig frukt - å andra sidan skulle det inte förvåna mig om det klassades som doping ändå, det gör väl det mesta nu för tiden.
Jag ger också min häst banan - kanske tur att man inte råkat ut för dopingtest?!

dopning är ju när man ger den vissa preparat för att prestera bättre på banan och inte mat.. Skulle socker oxå vara doping då? (om man ger den betfor, typ) jag tror nog att u kan ge din häst en bit banan utan problem.
Om man använder Liniment på hästens ben så måste du se till att den inte har en karenstid, bara. Vissa liniment kan anses som doping
Man ska passa sig för allt man ger sin häst.
Det har hänt att hästar blivit tagna för doping för att häst skötaren/ägaren har använt hästens box då det inte funnits en toalett. Bla så har man fått utslag av att man druckit kaffe eller ätit någon medicin.
Även om man har tagit i något som klassas som doping och sedan tar i hästens bett el liknande så kan det ge utslag på ett doping test.

Man ska vara mkt noga med vad man ger hästarna, och framför allt vara mkt noga vad andra ger ens häst. Det är alltid tränaren som har ansvaret för om hästen 'är dopad, även om man inte själv gett hästen något.

Choklad innehåller ämnen besläktade med koffein. Just dessa ämnen pratades det om en del för några år sedan när en bunt OS-hästar blivit dopade pga att kraftfoderföretaget klantat sig så det fanns i fodret. Lyckligtvis upptäcktes det före tävlingen, så när det blev dags hade halterna gått ner så de fick starta.

Minns jag rätt så är det ett gränsvärde som det inte får vara över, dvs det får finnas men i begränsad halt.

/Ida

jo allt sådant som har socker i sig ,cigaretter , kaffe, te . allt som kan göra hästen pigg så är det i allafall i galoppen , snacka om att man är rädd för att man ska åka dit. man kan ju inte stå vid hästen 24 h inte men man skulle gjort det när den startat:confused: :devil: :love: hon tävlar inte mera nu vi klarade oss .

Man ska passa sig för allt man ger sin häst.
Det har hänt att hästar blivit tagna för doping för att häst skötaren/ägaren har använt hästens box då det inte funnits en toalett. Bla så har man fått utslag av att man druckit kaffe eller ätit någon medicin.

Finns det verkligen något fall det det är fastställt att det gått till så? Folk har i alla tider kissat i boxarna. Det var först när salvor med Ibuprofen kom ut på markanden det blev ett problem. Resultat från studier på häst visar att ibuprofen kan kvarstå under lång tid efter avslutad behandling. Utsöndringstiden förefaller vara längre än 14 dygn.

Man ska vara noggrann, men det är inte jättestor risk att smitta sin häst om man tänker sig för.

TS, choklad innehåller uppiggande ämnen som är klassade som doping. Banan tror jag rent spontant inte skulle ge utslag på ett dopingprov, men jag hade inte gett det till en tävlande häst.

Choklad innehåller ämnen besläktade med koffein. Just dessa ämnen pratades det om en del för några år sedan när en bunt OS-hästar blivit dopade pga att kraftfoderföretaget klantat sig så det fanns i fodret. Lyckligtvis upptäcktes det före tävlingen, så när det blev dags hade halterna gått ner så de fick starta.

Minns jag rätt så är det ett gränsvärde som det inte får vara över, dvs det får finnas men i begränsad halt.

/Ida

Att foderföretaget hade klantat sig uppdagades genom att ganska många travhästar fastnade i dopingprov under en kort period.

ok tack för svaren. men det känns ändå inte som att någon kan säga helt säkert att banan klassas/inte klassas som doping. något som vet?
/cissi

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
1 085
Senast: Solis
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 348
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 170
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 503
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar