Donnerflyavkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare tretjak
  • Startdatum Startdatum
T

tretjak

Har vi några ägare till Donnerflyavkommor här?
Erfarenheter av dem? Temperament? Exteriört? Resultat? Åkommor?
Berätta! :)

Sv: Donnerflyavkommor

Vet att det funnits massor av trådar om Donnerflyavkommor, testa att söka bland gamla trådar.

Har en Donnerflyavkomma i mitt stall (inte min dock). 4 år bara, så han har inte hunnit göra så mycket. Men det är en fin häst. Snygg och med bra gång. Lätthanterlig.

Jag har en på lösdrift hos mig, snäll blir stor 2 år nu, ganska bra gång men lite grov.

Haft en inackorderad hos mig ett år, hemskt temperament, kunde attackera i hagen.

Åh, då måste jag försöka omvännda dig lite och berätta om min :smirk:

Han är vänligheten själv att hantera, aldrig att han har visat några som helst tendenser till att vara stygg på något sätt mot någon!
Han har någon gång blivit hackkyckling i flock men då bara gått undan och oftast är han bara glad och busig med andra.

Ridbarheten är bra, han har haft en period som nog är en blandning av slyngelålder plus problem med skador som gjort att han inte riktigt har samarbetat. Nu när han är frisk så är han sitt vanliga glada jag igen. Min snart ettåriga dotter brukar få stora "blåspussar" av honom och hon är helförtjust varje gång de träffas!

Så döm inte alla Donnerflyavkommor! :bump:

Min är ett år väldigt precis. Han har varit underbart snäll & lätthanterlig men vi får väl se när han mognat på sig. Han har gått med tvåårs hingstar i vinter & han har inte gått undan direkt.

Åh, jag dömer inte ut dem. Detta är den enda jag träffat, och hennes lynne kan bero på många saker. Alla hästar har ju en mamma, både snälla och svåra.

Men hade han inte väldigt låga poäng på ridbarhet?? Detta kan ju tyda på en del knepighet i skallen.

Jag har en fem-års som jag haft sedan föl. Han är supertrevlig och väldigt cool, det är inte mycket han blinkar för. Har mycket tilltro till människor. Ridningen har inte varit några problem alls, det var bara att sätta sig upp och gå i gång när han skulle ridas in.

Likadant om han har haft semester ett tag, det är bara att sätta sig upp och fortsätta där man slutade, underbart!!

Vill minnas att jag tyckte det var bra att det var höga sarger i Flyinge på provet. :D
För att bromsa upp mot och svänga (vägg, stopp, brak, sväng!).
:angel:
Jag har bara sett honom en gång efter det, och då utan ryttare, han har säkert kommit sig sedan dess!
mvh

Nä, nu får du allt berätta mer detaljerat! Har alltid varit nyfiken på Donnerfly och hans låga ridbarhetspoäng dvs anledningen till att de blev så låga?
Kanske är han också en varannandagshäst som min... :smirk:

Jag har en kanontrevlig liten hingst efter Donnerfly. Han är nu 3 år och har ett psyke som slår det mesta. Han är inte rädd för någonting!

Han rör sig mkt bra och hittills har inridningen gått på räls, bara att kliva upp och gå iväg. En riktig cooling!

Än sålänge inte det minsa hingstig heller, brummar lite åt mitt sto när de kommer in på kvällarna men vet vad som gäller och tystnar snabbt. Går i hagen alldeles intill henne och det är inga problem. Går med valack i hagen. Han uppför sig för det mesta som en valack och jag hoppas att han fortsätter så.

Han är ganska grov trots fullblod i tredje led. Vad jag har sett på de Donerflyavkommor jag stött på så verkar de flesta vara ganska grova, röra sig lätt och ha ett kalasbra psyke. Självklart finns massor av avvikelser åt alla håll men detta är mina erfarenheter.

Liknande trådar

Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 268
Senast: Willys
·
Avel Vad har ni för erfarenhet av Van Vivaldis avkommors temperament? Har sett många men inte hanterat någon. Har också hört väldigt olika om...
Svar
14
· Visningar
1 445
Senast: Oknytt
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V