donera ägg

wtf

Trådstartare
Läste i dagens expressen om en kvinna som blivit gravid med en annan kvinnas ägg. det nämndes även att det var stor brist på donatorer och att det behövdes ungefär 3 gånger fler än vad det finns idag.

Hur känner du inför tanken på att donera ett ägg?

Personligen känner jag att det skulle kännas konstigt att veta att man kanske har ett barn eller flera därute.. fast samtidigt skulle jag känna mig glad över att ha hjälpt en familj att få ett barn :)
Det tåls att tänkas på till framtiden, jag är ju såpass ung än (snart 21).

edit:
hur skulle du känna/tycka/tänka om din partner väljer att donera spermier/ägg?
 
Sv: donera ägg

Det är i alla fall mycket mera komplicerat än för män och deras spermadonation. Man måste äta hormoner och så behövs ju även ett operativt ingrepp. Jag förstår att det saknas donatorer.
Själv är jag inte intresserad av det många fler orsaker också.
 
Sv: donera ägg

Jag håller med Lines att det är lite för komplicerat för att man bara skulle göra det sådär hipp som happ. Sen har man ju ett barn med ens gener där ute någonstans som man vill ska ha det bra... Fast det är ju samma för spermadonatorer.
Hörde ett radioprogram om en svensk tjej i USA för ett par år sedan, hon hade gjort det för att tjäna pengar, och hon fick MYCKET pengar för det. Det finansierade hennes studier och hon fick även veta till vem som äggen donerades och kunde ha kontakt med familjen.

Jag hade självklart tänkt annorlunda på det om det hade varit en nära vän som behövt hjälp.
 
Sv: donera ägg

i sverige får man inte mycket.. :p
ersättning för resor och förlorad inkomst samt ett porslinsägg eller hur det var, haha.

ibland vill jag bo i usa... ;)
 
Sv: donera ägg

Kanske en kopp kaffe om man har tur :D Eller det är när man donerar blod va?

Med tanke på hur de flesta kvinnor reagerar när man börjar mixtra med hormoner (pubertet, p-piller, graviditet u name it) så är det kanske inget man gör bara sådär för att vara snäll.
 
Sv: donera ägg

Jag som genomgatt flera ivf behandlingar tycker absolut att kvinnor som donerar agg skall ha bra betalt for modan!! Det ar en 6 veckor lang process med mycket hormoner, sprutor, operation, risk for overstimulering mm. Vet inte hur det funkar i Sverige men i England far kvinnor inte donera agg om de inte sjalva fott barn redan - detta pga risken for komplikationer. Undantag finns dock och ett av dem ar att man kan valja att dela med sig av sina agg om man t.ex. genomgar en ivf behandling for egen rakning och pa sa satt komma undan billigare. T.ex. en ivf som kostar 70k, man stimuleras och far kanske 12 agg varav halften ges till en annan kvinna (som betalar bade sin egen ivf och den som hon fick aggen fran) och halften behalls for egen rakning.

Personligen skulle jag inte donera agg forran jag var klar med barnaskaffandet.
 
Sv: donera ägg

*kl*

Jag höll på att stryka med pga det.

Nu fick jag en egen bebis som resultat - men man ska komma ihåg att det inte är ett OFARLIGT ingrepp. Överstimuleringssyndromen kan bli galopperande farliga :eek:

Jag skulle däremot lätt gett bort mitt "äggöverskott" vid plockningen om någon velat ha dem.
 
Sv: donera ägg

Ja ska man ändå göra det så självklart att man kan ge bort de ägg som blir över!
Vi hade en tjej på jobb som gick igenom hormonbehandling och hon hade det inte lätt! Men hennes ägg trivdes och hon fick fram jättemånga!
Hade jag vart klar med barnaskaffandet och det funnits ägg över hade jag tom kunnat donera till forskning.
 
Sv: donera ägg

hur skulle du känna/tycka/tänka om din partner väljer att donera spermier/ägg?
Jag hade inte uppskattat om min partner donerat sperma, av rent egoistiska skäl. Av samma anledning (fast omvänt s.a.s.) kan jag inte tänka mig att donera ägg.
 
Sv: donera ägg

Jag skulle nog kunna tänka mig att donera ägg.

Jag skulle nog inte tycka så mycket om min sambo donerade sperma. Kommer det till användning och gör en familj lycklig, så vill jag inte ta det ifrån dem på något sätt. :)
 
Sv: donera ägg

Som en av dom som kunde behövt ett donerat ägg och som inte kunnat få barn säger jag bara såhär: Aldrig att jag skulle ha gett bort ett ägg om jag hade fungerande sådana. En arm eller ett ben kan dom få men ge bort mina ofödda barn! ALDRIG!
 
Sv: donera ägg

*KL*

Nej, det skulle jag aldrig kunna tänka mig, jag är för ego för det. Mina barn vill jag ha själv :cool:
 
Sv: donera ägg

Jag skulle möjligen kunna tänka mig det, men jag är inte någon bra avelsko rent genetiskt, så det faller på det.
 
Sv: donera ägg

Jag är nog ingen bra "avelsmärr" jag heller med mina sjukdomar:D.
Men om det hade gällt ngt av mina barn som inte kunde bli förälder på ett naturligt vis så hade jag inte tvekat en sekund att donera ägg! Elle möjligen till ngn gammal, långvarig vän, där jag evt att familjeförhållanden är bra.

Till en helt okänd skulle jag inte göra det!
Tänk om barnet skulle misskötas och fara illa, och jag skulle ha medverkat till det hela:eek::cry:

Jag önskar att jag kunde vara storsint nog och säga - Javisst skulle jag göra det, men tyvärr är jag inte männsika till det.
 
Sv: donera ägg

Jag är nog ingen bra "avelsmärr" jag heller med mina sjukdomar:D.
Men om det hade gällt ngt av mina barn som inte kunde bli förälder på ett naturligt vis så hade jag inte tvekat en sekund att donera ägg! Elle möjligen till ngn gammal, långvarig vän, där jag evt att familjeförhållanden är bra.

Till en helt okänd skulle jag inte göra det!
Tänk om barnet skulle misskötas och fara illa, och jag skulle ha medverkat till det hela:eek::cry:

Jag önskar att jag kunde vara storsint nog och säga - Javisst skulle jag göra det, men tyvärr är jag inte männsika till det.
Här är en till som inte är något vidare bra avelsmaterial...
Sen är jag ju fortfarande i fasen att jag inte riktigt har accepterat att jag inte ska ha fler egna barn - även om min fysik och dessutom min medicinering (ger fosterskador) säjer att det är stopp - så jag skulle nog ha svårt att acceptera att ge bort ett ägg som kunde gjort mig själv gravid... :smirk:

Men jag håller med ancan, jag önskar jag kunde vara så storsint.
 
Sv: donera ägg

Jag skulle endast göra det om det gav mkt betalt. Elakt kanske?
Nu skulle jag ju inte få donera hur som helst ändå med tanke på mina diagnoser och mediciner osv.

Dessutom är mina ägg mina, även om jag gärna vill ge andra chansen att uppleva det underbara med barn så är mina barn mina barn. (jag låter jävligt egoistisk :angel: )
 
Sv: donera ägg

Jag skulle kunna göra det om det va enkelt å smärtfritt, vilket det inte är. så jag står nog över...

Gällande om vad jag tycker om att sambon ska donera sperma så skulle jag inte uppskatta det=) Det är MIN karl = mina spermier=) Ego:angel:
 
Sv: donera ägg

Jag var inne på att donera tidigare, men så läste jag här på Buke(var annars;) ) någonting om att kvinnan bara har ett vist antal ägg, och när man tar de här hormonerna för att ägg ska mogna och lossna så kan man inte styra hur många ägg som mognar. Det i sin tur påverkade så att jag dels kanske inte kan få barn själv sedan(om äggen "tagit slut") samt att man började åldras tidigare har jag för mig:confused:?

Tyckte det hela lät som en del mer bekymmer än jag räknat med så jag släppte tanken.. i alla fall tills jag fått barn själv, då får jag väl ta reda på mer då istället :D
 
Sv: donera ägg

Som en av dom som kunde behövt ett donerat ägg och som inte kunnat få barn säger jag bara såhär: Aldrig att jag skulle ha gett bort ett ägg om jag hade fungerande sådana. En arm eller ett ben kan dom få men ge bort mina ofödda barn! ALDRIG!

För min del kan jag inte känna så, att jag skulle ge bort ett ofött barn...? Det lossnar ju ett ägg varje månad(ungefär) och blir det inte befruktat så blir det ju inget barn. Då skulle ju varenda mens vara ett missfall? Men ok, det är ju mitt dna visserligen...
Men som jag ser det så ger jag bort ett ägg som annars inte skulle ha blivit något barn. Nu befruktas detta ägg helt utan min inblandning och planteras i en annan kvinna. Sedan bär ju denna kvinna barnet i 9 månader - hennes blod och näring går åt.

Då är det ju inte "mitt" barn ju....? Det är ju inte som att jag varit gravid i 9 månader och sedan lämnar bort barnet efter förlossningen - detär något jag inte skulle kunna göra :( !

Däremot skulle jag absolut tillåta att detta barn får söka upp mig om det vill veta mer om vems "dna" det bär på!
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 097
Senast: MML
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 674
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 830
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp