Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, klargörande. Om trummis och Puttefnsk kommer överens med bilaterala förhållanden så blir Europa kl art förbisprungna men balterna och t ex polen har ju länge varnat resten av Europa. Finland lider ju av förloradgränshandel men så måste det vara. Tysklandmåste sluta köpa rysk gas och vi också. Det kommer bli tungt när giriga amerikaner och ryssar gör upp.

Många kommer att vara giriga överallt och vilja kapa ryska marknaden. Usch.
Köper vi rysk gas, sedan när?

Och du utelämnade vidare, han sa att om detta någonsin betalas tillbaka blir det från frusna Ryska assets i de olika länderna, om Ryssland går med på att betala tillbaka Ukrainas lån. Det är alltså Ryssland som i så fall är skyldiga pengarna inte Ukraina.

Video här
https://www.thedailybeast.com/frenc...acron-brutally-fact-checks-trump-to-his-face/
Inte egentligen, jag kommenterade texten på den gul-svarta postern några inlägg upp och på den framgick det att Macron anser att det är Ryssland som skall betala så den delen var klar.

Det jag reagerade på var det här Macron sa om lån, det har jag inte hört om i media förr och det hade varit intressant att se vilka avtal som verkar finnas för hjälpen till Ukraina.

Inte egentligen, jag kommenterade texten på den gul-svarta postern några inlägg upp och på den framgick det att Macron anser att det är Ryssland som skall betala så den delen var klar.

Det jag reagerade på var det här Macron sa om lån, det har jag inte hört om i media förr och det hade varit intressant att se vilka avtal som verkar finnas för hjälpen till Ukraina.
Det kallas nog bara det, det är ju mellan länder.

I DN står det att hjälpen till viss del finansierats av avkastningen från ryska konfiskerade tillgångar och att Macron uttryckte att detta inte kan räknas som ett lån eftersom det ges utan säkerhet då det är ryska tillgångar. Men om Ryssland i framtiden vill ge det till Europa är det ett lån som Ryssland kommer stå för.

I DN står det att hjälpen till viss del finansierats av avkastningen från ryska konfiskerade tillgångar och att Macron uttryckte att detta inte kan räknas som ett lån eftersom det ges utan säkerhet då det är ryska tillgångar. Men om Ryssland i framtiden vill ge det till Europa är det ett lån som Ryssland kommer stå för.
Och @Badger Läste DN nu och jag vet inte om jag blev så mycket klokare [DN]:

"De europeiska pengarna till Ukraina har bland annat finansierats genom avkastningen på de ryska tillgångar som konfiskerats och frysts i medlemsländerna efter att Ryssland invaderade Ukraina. Utbetalningen av detta kan inte likställas med ett lån i och med att det inte ges med någon säkerhet, menar Macron. Detta när det är ryska och inte europeiska tillgångar som det handlar om.

– Om Ryssland i framtiden under förhandlingar är redo att ge detta till oss är det ett lån som Ryssland kommer att stå för, vilket jag önskar kommer att hända, säger Macron i Ovala rummet."

.
Och @Badger Läste DN nu och jag vet inte om jag blev så mycket klokare [DN]:
Man pratar om ett lån, vars ränta betalas av avkastningen från frysta ryska tillgångar.

Antingen kommer Ryssland betala detta lån i framtiden, eller så kommer EU göra det. Ryssland pga de är skuld till vad lånen används till. EU som säkerhet bakom, för att Ryssland ännu inte är dömda till krigsskadestånd.

.Man pratar om ett lån, vars ränta betalas av avkastningen från frysta ryska tillgångar.

Antingen kommer Ryssland betala detta lån i framtiden, eller så kommer EU göra det. Ryssland pga de är skuld till vad lånen används till. EU som säkerhet bakom, för att Ryssland ännu inte är dömda till krigsskadestånd.
Vem är det som står för utlåningen? Enligt DN så sa Macron att det inte finns någon säkerhet för lånen.

Tycker det låter underligt. EU har alltså lånat Ukraina stödpengarna och vill ha ränta på lånet, denna ränta tar man från avkastningarna på de frysta ryska tillgångarna.

Hur kan det vara ett lån till Ukraina om man aldrig kommer begära tillbaka pengarna från dem?

Senast ändrad:
Vem är det som står för utlåningen? Enligt DN så sa Macron att det inte finns någon säkerhet för lånen.

Tycker det låter underligt. EU har alltså lånat Ukraina stödpengarna och vill ha ränta på lånet, denna ränta tar man från avkastningarna på de frysta ryska tillgångarna.

Hur kan det vara ett lån till Ukraina om man aldrig kommer begära tillbaka pengarna från dem?
Var det inte ett sätt som identifierades som möjligt sätt att använda ryska tillgångar utan att bryta mot lagar och regler? Inte helt insatt men har ett minne av nåt sådant.

Var det inte ett sätt som identifierades som möjligt sätt att använda ryska tillgångar utan att bryta mot lagar och regler? Inte helt insatt men har ett minne av nåt sådant.
Jag kommer också ihåg något tal om det men förstår inte riktigt hur det gått till.

Jag tycker EU i sak är för "lama" vad gäller att ta i med "hårdhandskarna" vad gäller Ryska "ekonimiska intressen" i EU länder. Som Åland tex, där de gav bort tyskägda bostäder till Ryssland efter ww2, ingen har tydligen tagit hand om dessa hus, så ser inte varför man helt enkelt bara gör samma sak igen "tar tillbaka dem" å som i Ålands fall tänker auktionera ut dem för att betala Ukraina skulder/ ge till Ukraina.

https://yle.fi/a/7-10066341 Källa angående Åland. Men även SVT hade nåt om det.

Finns ju flera fall med ryssägda tillgångar i Sverige med som borde gå att göra likadant med... Men nej... Det kan ju "reta Putin"... :banghead:

Jag tycker EU i sak är för "lama" vad gäller att ta i med "hårdhandskarna" vad gäller Ryska "ekonimiska intressen" i EU länder. Som Åland tex, där de gav bort tyskägda bostäder till Ryssland efter ww2, ingen har tydligen tagit hand om dessa hus, så ser inte varför man helt enkelt bara gör samma sak igen "tar tillbaka dem" å som i Ålands fall tänker auktionera ut dem för att betala Ukraina skulder/ ge till Ukraina.

https://yle.fi/a/7-10066341 Källa angående Åland. Men även SVT hade nåt om det.

Finns ju flera fall med ryssägda tillgångar i Sverige med som borde gå att göra likadant med... Men nej... Det kan ju "reta Putin"... :banghead:
Husen på Åland har EU ingenting med att göra. Avtalet skrevs innan det fanns nåt EU.

Finland har väl alldeles nyligen löst det problemet.

Ingen aning om hur det kommer utveckla sig men det börjar röra på sig åtminstone, nu senast:

"European Commission President Ursula von der Leyen has said she would support US President Donald Trump's initiative for Ukraine if it delivered a lasting peace with security guarantees that included a US backstop." ,

Ingen aning om hur det kommer utveckla sig men det börjar röra på sig åtminstone, nu senast:

"European Commission President Ursula von der Leyen has said she would support US President Donald Trump's initiative for Ukraine if it delivered a lasting peace with security guarantees that included a US backstop." ,
Gör det verkligen det? Hon säger ju egentligen bara att EU kommer stötta Trumps plan om den ser annorlunda ut än så som han beskrivit den?

Husen på Åland har EU ingenting med att göra. Avtalet skrevs innan det fanns nåt EU.

Finland har väl alldeles nyligen löst det problemet.

Nu va Åland ett exempel. Klart det finns MER Rysska tillgångar i EU som borde gå att bara säga "Allt ditt är mitt och mina saker ska du ge fan i" ...

Gör det verkligen det? Hon säger ju egentligen bara att EU kommer stötta Trumps plan om den ser annorlunda ut än så som han beskrivit den?
Jag tycker nog det, inte bara hennes uttalande, även det här om europeiska fredsbevarande styrkor i Ukraina och Macrons besök i Washington.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka