Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det gör det. Men galenskaperna tycks i denna mängd tjäna syftet att överskugga varandra och just nu verkar Ukraina i större fokus - vilket nog är rätt på vissa sätt - men också fel fokus i den frågan på så många sätt.
Det är sant att i Ukrainafrågan och Gaza, såtillvida det nämns, så granskas galenskaperna. Jag tänkte helt på inrikespolitiken i USA när jag skrev

Utrotandet av en folkgrupp är inte en liten bisak. Men just den biten av trumps alla påhitt är det ju faktiskt ganska många som hejar på, även här i skandinavien. Svenska och norska riksmedier hjälper ju till så gott de kan med sitt öppna stöd för GENID mfl.
Jag är utanför en sådan 'bubbla', om det nu är rätt ord.

Länka gärna tre representativa artiklar, så ska jag läsa på.

Han fortsätter ju också med arr säga atr det kan hända att några ryska oligarker kan kvalificera sig....
Har du källa på den ? Min man kollade på presskonferensen när han tog upp "gold card" han kände inte igen den kommentaren...

Missförstå mej rätt, han skiter nog i VEM som betalar, oavsett det är knarkkung från Colombia eller oljenissar från mellanöstern, eller om det är ryssar... Kan de betala sååååå.....

Jag är utanför en sådan 'bubbla', om det nu är rätt ord.

Länka gärna tre representativa artiklar, så ska jag läsa på.
Ekis bok "Om könets existens" gavs massor av helt okritisk plats i många olika kanaler. Ekis tillåts sprida sin transfobi helt oemotsagt. RSFL gav ut en BOK med bemötandet av faktafelen.
https://www.rfsl.se/verksamhet/trans/100-fel-i-ekmans-bok/

Uppdrag Granskning har i många år kört en serie skapad av journalist med anknytning till GENID(som är en transfobisk organisation). Många av deras vinklingar är varianter på samma fel som Ekis tar upp, och är talking points direkt från den amerikanska kristna högerns retorik mot transpersoners existens. Återigen, publicers om och om igen på SVT utan att ifrågasättas. https://www.rfsl.se/verksamhet/trans/uppdrag-granskning-om-vard-for-unga-transpersoner/ https://drive.google.com/file/d/1DYyzuL77bd2HyTL8voqziQVtQYT78_U6/view

Cass-rapporten omtalas som vetenskaplig grund för "konservativ behandling", trots att den är att betraktas som propaganda: https://law.yale.edu/sites/default/files/documents/integrity-project_cass-response.pdf https://pkinorge.no/nyheter/2025-fr...kreftende-behandling-tilbakeviser-cass-review
Hur SR.SE rapporterade om det: https://www.sverigesradio.se/artikel/brittisk-utredning-varnar-for-hormonbehandling-for-unga

GENID och SEGM-anslutna debattörer anlitas som sakkunniga i debatter, trots att organisationerna är hatgrupper som finaniseras av The Heritage Foundation. Både sveriges och norges "transteam" som ansvarar för vård till transpersoner, skickar representanter till konferanser om konverteringsterapi, arrangerade av ovan nämnda organisationer. För skattepengar.
https://pkinorge.no/nyheter/2025-os...-barneavdelingen-p-kurs-i-konverteringsterapi
https://filternyheter.no/leder-for-...-som-lhbtq-hatgruppe-uproblematisk-mener-ous/

Norges transvård styrs av en överläkare som tills för 8 år sedan tvångssteriliserade transpersoner, och än idag anser att det är en god praksis. Övergreppen mot transpersoner i det norska vårdsystemet är pågående: https://pkinorge.no/nyheter/2024-onti3lplug1vzmvu01iol14tfh3jdt

Har du källa på den ? Min man kollade på presskonferensen när han tog upp "gold card" han kände inte igen den kommentaren...

Missförstå mej rätt, han skiter nog i VEM som betalar, oavsett det är knarkkung från Colombia eller oljenissar från mellanöstern, eller om det är ryssar... Kan de betala sååååå.....

Jag såg ett klipp från presskonferensen där han får frågan om ryska oligarker från kan få guldkortet från en reporter. Då svarar han att 'möjligtvis, jag känner några oligarker som är trevliga människor' (min översättning)

Vän av ordning undrar nu vem är det som står till höger bakom Mango Mussolini, och börjar garva utanför manus när världen får reda på att "Hey, I know some Russian Oligarchs that are very nice people".
Haha jag märkte det inte ens, men sett till kläderna borde det vara den där Howard Lutnick som pratar mitt i videon?

Jag är mer och mer glad för varje idioti jag läser varje dag, att jag inte har några barn. Jag hoppas jag slipper uppleva ett världskrig och stackars mamma som sett ett som barn. :(

Pratas det överhuvudtaget i västerländsk media om hur Trump i raketfart demonterar demokratin och friheten i USA? Det jag hört när jag lyssnat på radio har mest varit "sane washing" av galenskaperna.
Nej, det talas väldigt lite om det.

De senaste veckorna har jag valt att följa amerikanska media, huvudsakligen de i opposition mot Trumpismen.

Där är oron runt nedmontering av demokratin stor.

Jag lyssnade på kvällens avsnitt av USA-podden på p1, och där ägnade man sig verkligen åt "sane-washing" av galenskaperna.

Men tog inte ens upp alla de stämningar och inhibitioner av Trump-Musk-Doge grejer som pågår.
Man nämnde heller inte något om hur fel uppsägningar verkar träffa, t.ex. hur nyss anställda säsongsarbetande brandmän, som ska hantera årets säsong av skogsbränder sagts upp, eller hur man lyckats säga upp nödvändig personal för att hantera katastrofhjälp.
Inte heller att konsekvensen av förbjuda ord i "federala dokument", som Woman, Gender, Etnicity och många mer, innebär att praktiken så dras dokument som t.ex. handlar om medicin, mediciner och om kliniska prövningar av mediciner bort, eftersom man måste testa och godkänna mediciner baserat på att människor med olika biologiskt kön, olika etnicitet och olika ålder reagerar på olika sätt på de substanser som är verksamma i medicinerna. Även statistik runt sjukdomar och sociala likheter/olikheter "förbjuds" när man i Orwellsk anda förbjuder/påbjuder "ord".

En annan sak som knappt nämnts i svensk media, är de olika demonstrationer och protester som pågår runt om i USA.
I stort sett varenda Tesla anläggning är omgiven av anti-musk demonstranter.

Det demonstreras avseende mycket runt Doge och uppsägningarna av federal personal, och är alltmer högljutt.

Usel media bevakning!

Förvisso inte Trumps egna förslag utan en trogen lojal medarbetare :up: Smör smör smör. Vilken rädsla man kan misstänka att många sitter med. 😟

Bifogade filer

• Screenshot_20250227_074823_Samsung Internet~2.webp
    Screenshot_20250227_074823_Samsung Internet~2.webp
    89,5 KB · Visningar: 63
Nej, det talas väldigt lite om det.

De senaste veckorna har jag valt att följa amerikanska media, huvudsakligen de i opposition mot Trumpismen.

Där är oron runt nedmontering av demokratin stor.

Jag lyssnade på kvällens avsnitt av USA-podden på p1, och där ägnade man sig verkligen åt "sane-washing" av galenskaperna.

Men tog inte ens upp alla de stämningar och inhibitioner av Trump-Musk-Doge grejer som pågår.
Man nämnde heller inte något om hur fel uppsägningar verkar träffa, t.ex. hur nyss anställda säsongsarbetande brandmän, som ska hantera årets säsong av skogsbränder sagts upp, eller hur man lyckats säga upp nödvändig personal för att hantera katastrofhjälp.
Inte heller att konsekvensen av förbjuda ord i "federala dokument", som Woman, Gender, Etnicity och många mer, innebär att praktiken så dras dokument som t.ex. handlar om medicin, mediciner och om kliniska prövningar av mediciner bort, eftersom man måste testa och godkänna mediciner baserat på att människor med olika biologiskt kön, olika etnicitet och olika ålder reagerar på olika sätt på de substanser som är verksamma i medicinerna. Även statistik runt sjukdomar och sociala likheter/olikheter "förbjuds" när man i Orwellsk anda förbjuder/påbjuder "ord".

En annan sak som knappt nämnts i svensk media, är de olika demonstrationer och protester som pågår runt om i USA.
I stort sett varenda Tesla anläggning är omgiven av anti-musk demonstranter.

Det demonstreras avseende mycket runt Doge och uppsägningarna av federal personal, och är alltmer högljutt.

Usel media bevakning!
Vill ni följa opposition och bli uppdaterade med galenskaperna för stunden,
följ då denna tant på Facebook:

https://www.facebook.com/granny.grue

Ett inlägg att börja läsa:
https://www.facebook.com/photo?fbid=9322704074464036&set=a.112802738787595

Vem är det som står för utlåningen? Enligt DN så sa Macron att det inte finns någon säkerhet för lånen.

Tycker det låter underligt. EU har alltså lånat Ukraina stödpengarna och vill ha ränta på lånet, denna ränta tar man från avkastningarna på de frysta ryska tillgångarna.

Hur kan det vara ett lån till Ukraina om man aldrig kommer begära tillbaka pengarna från dem?
Nu försöker jag förklara troligt scenario utifrån den information du gett mig. Jag har inte kontrollerat detta.

Olika länder, till exempel då Frankrike har lånat pengar till Ukraina. Hur pengarna kommer till Ukraina vet vi ju inte, det är kanske resurser, inte bara slantar. Sverige har ju till exempel skickat militära system osv, när man skickar sådant kanske man ibland också kallar det -lån.

Frankrike har låst Ryska tillgångar och Ryska oligarkers tillgångar i Frankrike. De pengarna arbetar så att säga där de ligger låsta. Dvs tillgångarna som är låsta och inte kan röras av Ryssland räntar av sig, den räntan verkar inte Frankrike ge till Ryssland utan ta i så fall för att delvis finansiera de här lånen.

Dvs Ryssland och Ryska oligarker har lagt mycket pengar på banker i andra länder. De har tömt sitt land på tillgångar och bor till exempel i London eller Frankrike och har tranporterat sina pengar dit och har stora båtar osv som ligger utomlands. Sedan lever de på sina pengar i till exempel London. Men när kriget startade så tog till exempel England och Frankrike och låste tillgångarna, fastigheter, båtar osv. Dvs Ryssland/oligark kunde inte röra sina pengar. Säg att de hade en miljon eller en miljard (eller vad man nu har om man är Ryssland) på en Fransk bank. Så sa banken att nu kan inga pengar tas ut längre, de ligger bara här och samlar ränta. Den räntan får finansera lån. Det var ju berättelser om en superjätterik Oligark i London tex som plötsligt en dag inte ens kunde betala en kaffe, spärrade kontokort, utan hans dotter som jobbade i London fick betala för honom tills han kunde åka till Ryssland.

Lån mellan länder, där stora länder hjälper länder som behöver hjälp verkar ganska ofta efterskänkas. Så de här lånen från Frankrike efterskänks då om Ryssland inte betalar dem genom att tex ge Frankrike de låsta tillgångarna som ligger i Frankrike. Frankrike tycker då att det är Rysslands fel att de måste låna ut pengar till Ukraina. (vilket det ju är)

Jämför gärna med när Grekland hade problem och fick stora lån av Tyskland, dessa lån räknar nog inte Tyskland med att få helt tillbaka, inte ens när de hjälpte. Tyskland räknade med att det kostade mer att Grekland skulle falla än det kostar att låna pengar till Grekland som de nog inte får tillbaka hela summan av.

Vem är det som står för utlåningen?
Massa olika länder tex. Dvs olika länder verkar låna ut olika mycket och har ju olika resurser för att låna ut olika mycket eller olika grejs.

(Musk har ju tex lånat ut Starlink, det lär han ju inte få betalt för, vilket väl börjar irritera honom eller ngt. + att bytt sida i konflikten.)

Tycker det är rätt tragiskt hur det har blivit med public service, det är ju de som ska vara de mest pålitliga. Men det känns som att deras "båda sidor" kommit att utvecklas till att man helt enkelt flyttat målposter och normaliserat högerdårar.

Eric Rosén skrev en kulturartikel som publicerades idag, apropå SVT:s rapportering om mineralavtalet med Ukraina. https://www.aftonbladet.se/kultur/a/Gy2aB4/svt-s-aktuellt-anvander-helt-fel-ord-om-ukraina

Massa olika länder tex. Dvs olika länder verkar låna ut olika mycket och har ju olika resurser för att låna ut olika mycket eller olika grejs.

(Musk har ju tex lånat ut Starlink, det lär han ju inte få betalt för, vilket väl börjar irritera honom eller ngt. + att bytt sida i konflikten.)
Musk/Starlink har fått betalt av Amerikanska Försvarsmakten under Bidenregeringen. Om Musk nu kapat bort dessa utgifter under DOGE, tycker jag att hans självskadebeteende förtar hans rätt att klaga.

Tycker det är rätt tragiskt hur det har blivit med public service, det är ju de som ska vara de mest pålitliga. Men det känns som att deras "båda sidor" kommit att utvecklas till att man helt enkelt flyttat målposter och normaliserat högerdårar.
Det bästa vi kan göra idag är att helt tänka bort Useless States of America ur alla ekvationer vi är inblandade i.

'Vi' ska i detta fallet vara ett enat Europa, vilket är större än ett enat EU. Dvs UK, Norge, Schweiz och några till ska vara med på tåget. Om några länder inom EU vill streta emot, varsågoda - här är ytterdörren (Görs allra enklast genom att operera utanför EU's konsensusvärld).

Om USA tilltalar oss ska vi artigt svara. Om USA vill någonting, då ska de visa en vilja som stämmer överens med våra värderingar. Annars har vi artigt svarat på tilltal, och sedan fortsätter att helt tänka bort Useless States of America ur alla ekvationer vi blir inblandade i. Deras problem är deras problem, och vi kan ändå inte göra något åt utvecklingen där - det äter bara vår processorkraft.

Och för att nå hit, måste varje land i Europa lägga lokalt polariserat groll åt sidan och se den större bilden bakom. Bort med Kremlmatade ytterkantspartier, och in med samlingsregeringar. Tysklands CDU-Socialdemokrater är en mycket bra början. (CDU=deras Moderater).

Och vårt stora problem är Ryssland.
Om nu inte detta har nått fram än.

Och var inte själv en del av polariseringen av vårt samhälle.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka