Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det bästa vi kan göra idag är att helt tänka bort Useless States of America ur alla ekvationer vi är inblandade i.

'Vi' ska i detta fallet vara ett enat Europa, vilket är större än ett enat EU. Dvs UK, Norge, Schweiz och några till ska vara med på tåget. Om några länder inom EU vill streta emot, varsågoda - här är ytterdörren (Görs allra enklast genom att operera utanför EU's konsensusvärld).

Om USA tilltalar oss ska vi artigt svara. Om USA vill någonting, då ska det visa en vilja som stämmer överens med våra värderingar. Annars har vi artigt svarat på tilltal, och sedan fortsätter att helt tänka bort Useless States of America ur alla ekvationer vi blir inblandade i. Deras problem är deras problem, och vi kan ändå inte göra något åt utvecklingen där - det äter bara vår processorkraft.

Och för att nå hit, måste varje land i Europa lägga lokalt polariserat groll åt sidan och se den större bilden bakom. Bort med Kremlmatade ytterkantspartier, och in med samlingsregeringar. Tysklands CDU-Socialdemokrater är en mycket bra början. (CDU=deras Moderater).

Och vårt stora problem är Ryssland.
Om nu inte detta har nått fram än.

Och var inte själv en del av polariseringen av vårt samhälle.
Haha, det är väl lättare sagt än gjort. Även om jag hör till dem som är skeptiska till stormakters enorma inflytande överlag.

Sedan är det inte så realistiskt att samlingsregeringar i diverse länder i Europa skulle minska polariseringen. Det skulle också leda till mycket missnöje och garanterat chockartade val nästa gång det är dags att gå till valurnor.

Apropå Ryssland och USA så kom jag att tänka på debatten mellan Harris och Trump, och hur förvånad jag blev när BÅDA beskrev Iran som det största hotet. Inte Ryssland...

Haha, det är väl lättare sagt än gjort. Även om jag hör till dem som är skeptiska till stormakters enorma inflytande överlag.

Sedan är det inte så realistiskt att samlingsregeringar i diverse länder i Europa skulle minska polariseringen. Det skulle också leda till mycket missnöje och garanterat chockartade val nästa gång det är dags att gå till valurnor.

Apropå Ryssland och USA så kom jag att tänka på debatten mellan Harris och Trump, och hur förvånad jag blev när BÅDA beskrev Iran som det största hotet. Inte Ryssland...
Du är mycket välkommen att producera ett bättre förslag,
som löser problematiken smidigare.

fatta vad viktigt att Putin-partiet BSW hamnade utanför med 4,97% av rösterna, så att mandaten kunde omsorteras...
Det är ju inte bara Putin-vänligheten som är problemet med det partiet. Även om jag är vänster så avskyr jag BSW för att de är transfober och rasister. Det finns som tur är rätt få partier som är vänsterkonservativa.

Och gällande vänsterpartier som kanske är lite för ryssvänliga, så är ju vårat vänsterparti definitivt inte det. Du borde vara ganska nöjd med politiken de driver i EU, tror jag :) https://www.vansterpartiet.se/nyhet...et-kraver-att-den-ryska-skuggflottan-stoppas/

Jag har en nattsvart syn på människan och hennes intelligens och ser i nuläget endast förhalning av det oundvikliga mörkret som möjlighet att låta då många som möjligt leva ett bra liv några år längre än de annars skulle få göra. Människor verkar vilja leva i hat, krig och armod så det är där vi kommer hamna inom snar framtid. Samlingsregeringar kan skjuta lite på detta och det är enligt mig en god sak (+ då att jag är barnfri så mina barn kommer aldrig behöva uppleva de fasor som väntar).

Jag har en nattsvart syn på människan och hennes intelligens och ser i nuläget endast förhalning av det oundvikliga mörkret som möjlighet att låta då många som möjligt leva ett bra liv några år längre än de annars skulle få göra. Människor verkar vilja leva i hat, krig och armod så det är där vi kommer hamna inom snar framtid. Samlingsregeringar kan skjuta lite på detta och det är enligt mig en god sak (+ då att jag är barnfri så mina barn kommer aldrig behöva uppleva de fasor som väntar).

Jag kan "motbevisa" ditt resonemang genom att jag känner många människor, en kvalificerad majoritet av min bekantskapskrets, som absolut inte vill leva i hat, krig eller armod.

Sen har mänsklighetens både långa och korta historia på denna planet innehållit svårt mörka perioder omväxlat med andra ljusare perioder - globalt och regionalt.

Och det har alltid funnits människor med en nattsvart syn på den allra närmaste framtiden och varit övertygade om en snar armageddon. De har alltid haft fel, så med induktion bevisar jag att det sannolikt är fel ända tills det är rätt.

Jag kan "motbevisa" ditt resonemang genom att jag känner många människor, en kvalificerad majoritet av min bekantskapskrets, som absolut inte vill leva i hat, krig eller armod.

Sen har mänsklighetens både långa och korta historia på denna planet innehållit svårt mörka perioder omväxlat med andra ljusare perioder - globalt och regionalt.

Och det har alltid funnits människor med en nattsvart syn på den allra närmaste framtiden och varit övertygade om en snar armageddon. De har alltid haft fel, så med induktion bevisar jag att det sannolikt är fel ända tills det är rätt.
Över 50% av de röstande i USA röstade på en antidemokratisk kandidat, ett gigantiskt stort antal orkade inte bry sig tillräckligt för att masa sig till vallokalen. 25% av tyskarna har röstat på antidemokratiska partier, 20% av svenskarna likadant. Politiken i Sverige idag drivs av önskan om splittring och revansch. Fler och fler dras in i hatet mot allt och alla invandrare, icke heterosexuella, kvinnor, miljön osv i oändlighet.
Visst finns det massor av fina människor kvar men massan av de som driver samhället mot en totalitär diktatur ökar och ökar.
Jag hoppas jag har fel men antalet ljusglimtar i det kompakta mörkret vid horisonten är skrämmande få. Förhoppningsvis vaknar många upp när de ser vad som sker, och kommer ske, i USA.

Nej, ryssarna länsar inte Ukraina på mineraltillgångar. Nåt sånt finns inte i någon femårsplan. Ryssarnas plan med Ukraina är en helt annan.

Hjärtat i Sovjetunionens krigsindustri låg i Donbass. Och 45 miljoner Ukrainare blir åtminstone 10 miljoner vasall-soldater, vilket blir dåligt för oss i Europa den dagen hela landet är annekterat.
Kanske de gör ändå. SVT har en artikel om det , hur sann detär vet vi ju inte för alltid är inte svenska journalister de bästa.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/massiv-resursstold-i-ryska-ockupationen-av-ukraina

Yle har en artikel om mineraler och gruvor också, inte riktigt samma inriktning.

https://yle.fi/a/7-10073345

Det här kriget är seriöst korkat av Putte att starta och fortsätta. Ryssland ut ur Ukraina.

Kanske de gör ändå. SVT har en artikel om det , hur sann detär vet vi ju inte för alltid är inte svenska journalister de bästa.
Nej:

"Samtidigt har Ryssland redan lagt under sig betydande delar av Ukrainas naturresurser: 40 procent av Ukrainas mineral, olje- och gastillgångar är under rysk kontroll, enligt kanadensiska SecDev."

1. Det här betyder bara att aktuellt område för närvarande är under rysk kontroll. Inte att de utvinner mineraler för fulla muggar. Det är dessutom en krigszon.
Traditionellt sett har det alltid varit andra som styrt upp mineralutvinning åt Ryssland. Så det torde även gälla här.

2. Jag protesterar mot uttrycket "betydande delar".
Här är en karta på var Ukrainska 'mineral deposits' finns nånstans.

Mineral-Deposits-Ukraine.webp

edit: fixade till bilden lite.

Senast ändrad:
Över 50% av de röstande i USA röstade på en antidemokratisk kandidat, ett gigantiskt stort antal orkade inte bry sig tillräckligt för att masa sig till vallokalen. 25% av tyskarna har röstat på antidemokratiska partier, 20% av svenskarna likadant. Politiken i Sverige idag drivs av önskan om splittring och revansch. Fler och fler dras in i hatet mot allt och alla invandrare, icke heterosexuella, kvinnor, miljön osv i oändlighet.
Visst finns det massor av fina människor kvar men massan av de som driver samhället mot en totalitär diktatur ökar och ökar.
Jag hoppas jag har fel men antalet ljusglimtar i det kompakta mörkret vid horisonten är skrämmande få. Förhoppningsvis vaknar många upp när de ser vad som sker, och kommer ske, i USA.
Majoriteten av amerikanerna röstade inte på Trump. Delstatsvalen gav honom segern, men inte majoriteten av rösterna.

Det här kriget är seriöst korkat av Putte att starta och fortsätta. Ryssland ut ur Ukraina.
Ur Puttins synvinkel var det korkat att underskatta Ukrainas uthållighet och Europas och USA vilja att hjälpa. Nu verkar det varit ett bra drag, han har ju fått en ny knähund i form av USA som bestämt sig för att utöka Rysslands teritorie.

Mja, han fick fler röster än Harris, men han fick inte mer än 50% av de röster som lades
Absolut, och han vann the popular vote men en extremt liten marginal. Poängen var mest att det inte "bara" var delstatsvalen/elektorer som vann honom segern den här gången. Även om han inte nådde upp till 50% av rösterna.

Majoriteten av amerikanerna röstade inte på Trump. Delstatsvalen gav honom segern, men inte majoriteten av rösterna.

Samma i Sverige, du vinner inte genom "majoritet" här heller... Och 20% av svenskarna röstar INTE antidemokratiskt. (@Shaggy ) de tycker bara inte som de övriga 80 % utan röstar helt sonika på det parti de tror är bäst för Sverige.

Om man ser till hur sverige röstar så är det ju knappt vi ens får ihop till en majoritetsregering. Så oavsett hur du har röstat så är det ju ingen som blir "nöjd" med resultatet. Sverige har valt det systemet, USA har valt sitt sätt att välja på...

Att sitta å "gnälla" som i "du är inte min valda president" är bara dålig "sportmanship" för du röstade på den som inte vann... OAVSETT hur korkad den som vann är så vann den genom val, och utkommet av valet. USA har enligt mej personligen ett korkat "valsystem" där man som förra året inte kan välja "nåt bra". Så enligt många satt de ju i skiten redan innan valet. Men som sagt det är så det ser ut där. Jag höll på Harris btw, men mest för att hon är kvinna, har NOLL KOLL på deras politik som jag ska va ärlig. Men när det var klart med att Trump vann så "skiter jag i sak" i vem som är president i USA då JAG inte hade kunnat påverka det oavsett, eftersom jag inte kan rösta där. Och ni som TROR jag är / var Trumpanhängare, jag TYCKER att han gör vissa saker som ÄR bra, men lutar åt att det KAN VA så att hans korkade beslut inte uppväger det han gör bra... Så därför hade jag inget emot att han vann först ! Nu har vi bytt åsikt, han är dum i huvudet, men återigen, inget JAG kan göra åt saken då jag inte är amerikansk medborgare.

Hade MIN åsikt gällt nånstanns hade jag förvisso hellre avsatt Putin än Trump alla dagar i veckan, då jag anser Ryssland är (ÄN SÅ LÄNGE) värre än Trump.

Nu kanske det här redan tagits upp (orkar inte följa tråden eftersom den gör att jag inte ser någon framtid för den här gångens civilisation, precis som romarriket följdes av dark ages). Men Trump är på väg att starta ett handelskrig med EU (UK inräknat) vilket gör att det är stor fara för en global lågkonjuktur av episka proportioner. Vilket kommer påverka oss i Sverige rejält. Så det är berättigat självintresse för Sverige och svenskar att kritisera Trump. Det kommer slå, hårt, mot den svenska ekonomin och svenskar. Inflation och räntor går upp, liksom arbetslösheten. Samtidigt som Tidö monterar ner socialförsäkringssystemet.

Trump har ju redan startat en handelskrig/konflikt med inte bara Kina utan även Kanada och Mexiko. Global frihandel är en enorm bidragande orsak till de senaste årtiondens mestadels växande ekonomiska välfärd. Nu kan vi säga sayonara till det. Dags att dra åt svångremmarna.

Nu kanske det här redan tagits upp (orkar inte följa tråden eftersom den gör att jag inte ser någon framtid för den här gångens civilisation, precis som romarriket följdes av dark ages). Men Trump är på väg att starta ett handelskrig med EU (UK inräknat) vilket gör att det är stor fara för en global lågkonjuktur av episka proportioner. Vilket kommer påverka oss i Sverige rejält. Så det är berättigat självintresse för Sverige och svenskar att kritisera Trump. Det kommer slå, hårt, mot den svenska ekonomin och svenskar. Inflation och räntor går upp, liksom arbetslösheten. Samtidigt som Tidö monterar ner socialförsäkringssystemet.

Trump har ju redan startat en handelskrig/konflikt med inte bara Kina utan även Kanada och Mexiko. Global frihandel är en enorm bidragande orsak till de senaste årtiondens mestadels växande ekonomiska välfärd. Nu kan vi säga sayonara till det. Dags att dra åt svångremmarna.
Vad tänker du är episka proportioner?

Globala frihandeln har skapat enorma vinster men har orsakat enorm miljöförstöring. Det kanske behövs förändring där.

Vid en episk lågkonjunktur monterar välfärdssystemen ner sig själva på ganska kort tid.

Så det är ditt svar på mitt inlägg. Hade du ingen vettigare kommentar än att diskutera någon procentenhet hit eller dit? Det var inte det inlägget handlade om men jag får nog inse att det är bäst att inte diskutera min nattsvarta syn på framtiden eftersom folk tar illa vid sig och vill blanda bort korten på småsaker.

Samtidigt så litar jag inte riktigt på att alla politiker skulle hålla sig ifrån att gynna sina egna intressen framför folkets.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka