Haha, det är väl lättare sagt än gjort. Även om jag hör till dem som är skeptiska till stormakters enorma inflytande överlag.Det bästa vi kan göra idag är att helt tänka bort Useless States of America ur alla ekvationer vi är inblandade i.
'Vi' ska i detta fallet vara ett enat Europa, vilket är större än ett enat EU. Dvs UK, Norge, Schweiz och några till ska vara med på tåget. Om några länder inom EU vill streta emot, varsågoda - här är ytterdörren (Görs allra enklast genom att operera utanför EU's konsensusvärld).
Om USA tilltalar oss ska vi artigt svara. Om USA vill någonting, då ska det visa en vilja som stämmer överens med våra värderingar. Annars har vi artigt svarat på tilltal, och sedan fortsätter att helt tänka bort Useless States of America ur alla ekvationer vi blir inblandade i. Deras problem är deras problem, och vi kan ändå inte göra något åt utvecklingen där - det äter bara vår processorkraft.
Och för att nå hit, måste varje land i Europa lägga lokalt polariserat groll åt sidan och se den större bilden bakom. Bort med Kremlmatade ytterkantspartier, och in med samlingsregeringar. Tysklands CDU-Socialdemokrater är en mycket bra början. (CDU=deras Moderater).
Och vårt stora problem är Ryssland.
Om nu inte detta har nått fram än.
Och var inte själv en del av polariseringen av vårt samhälle.
Sedan är det inte så realistiskt att samlingsregeringar i diverse länder i Europa skulle minska polariseringen. Det skulle också leda till mycket missnöje och garanterat chockartade val nästa gång det är dags att gå till valurnor.
Apropå Ryssland och USA så kom jag att tänka på debatten mellan Harris och Trump, och hur förvånad jag blev när BÅDA beskrev Iran som det största hotet. Inte Ryssland...