Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tänker att du gärna får bidra med den tredje vägen som finns här och som jag har missat.@Badger
Men då måste jag fråga dig VAD som löses av att motståndare mot Musk käbblar om huruvida det ska benämnas som nazism eller någon annan -ism eller ingen specifik ism alls? När man är hos läkaren är det viktigt att slå fast vilken sjukdom man har eftersom det avgör vilken medicin som ska sättas in, t ex funkar olika antibiotika för olika bakterier. Men inom politiken så finns det inget ultimat botemedel, det hjälper inte om ni så skulle övertyga ALLA Musk-kritiker om att de också definierar detta som just nazism istället för "kritiskt men -ismodefinierat".
OM man verkligen ska komma fram till huruvida Musk passar bäst inom etiketten nazist eller fascist skulle man också behöva gå igenom att dessa ideologier har utvecklats över tid (men förstås inte till det bättre...). Eftersom det är heilande det pratades om just nu så refererar många det till nazismen under Hitlers tid, men som det också ses i denna tråd så är det andra som mer kopplar det till fascism under Mussolinis styre. Jag kan personligen tycka att det är rimligare att mäta dagens ledare mot de nutida föregreningarna av dessa ideologier snarare än 30-talets Hitler, rent ideologiskt. Däremot tycker jag att den historiska kunskapen om hur Hitler och nazisterna kom till makten är väldigt viktig, och jag tar själv ofta upp det i politiska diskussioner, att de fick den genom demokratiska val och samarbete med de andra demokratiskt valda partierna. Men det är ju mer ur kunskapsperspektivet att jag märker att många idag tror att nazisterna på 30-talet tog makten, och inte valdes till den, och inte för att jämställa dagens partier och politiker med dåtidens.
Men min poäng är att det leder ingen vart att här och nu gå djupare i frågeställningen om huruvida Musk utifrån sin handrörelse borde klassas som nutida eller dåtida nazist, eller nutida eller dåtida fascist - det leder bara till att motståndsrörelsen blir splittrad på ett sätt som inte leder framåt.
Sedan är det naturligtvis en relevant frågeställning inom politisk filosofi, och det är fritt fram att ägna sig åt det. Men när det kritiseras att andra Musk-kritiker inte använder begreppet nazism, så tror jag att det ger mer skada än nytta, utifrån visionen att vi tillsammans faktiskt nån gång ska lyckas vända denna utveckling.
Som du också skriver - oklart vad han tänkte innan, men han är definitivt inte omedveten om hur det uppfattats. Och jag tror han gnuggar händerna över den diskussion som uppstått om huruvida det ska klassas som nazism eller inte, av flera skäl som jag tidigare skrivit om...
Det första, att köpa Grönland är inte så absurt som man först kan tycka, helt omöjligt att det lyckas är det inte och även Kina gör (har gjort) framstötar i den riktningen fast inte lika direkt som Trump. Att få kontroll över Grönland är inte hans egen idé utan USA vill komma över de naturtillgångar som finns där.Jag har funderat mycket på det här med Trump … vet inte hur jag ska formulera det … men, jag har liksom svårt att ta honom på allvar.
- Köpa Grönland
- Göra slut på kriget i Ukraina inom 48 timmar
-osv…
Trumps utspel låter som en tvåårings. De är helt absurda och totalt ogenomförbara. Varje gång jag läser/hör om hans uttalanden är min första tanke ”hur kan någon ens ta detta på allvar”….
Sen inser jag att han är USA:s president och att hans absurda uttalanden är verklighet.
Trump är som en bortskämd tvååring som får allt han pekar på. En tvååring som inte fått lära sig ordet ”nej” eller vad ”omöjligt” betyder.
Undrar vad mina kollegor hade sagt om jag kom till jobbet imorgon och sa att jag ska köpa Frankrike och att jag vill ha Mount Everest i födelsedagspresent…
Att säga att man inte utesluter varken ekonomiska eller militära påtryckningar för att tillskansa sig Grönland menar nog de allra flesta faktiskt är absurt.Det första, att köpa Grönland är inte så absurt som man först kan tycka,
Jag skulle inte säga att det är absurt utan illavarslande, det är en stor och viktig skillnad.Att säga att man inte utesluter varken ekonomiska eller militära påtryckningar för att tillskansa sig Grönland menar nog de allra flesta faktiskt är absurt.
Både och.Jag skulle inte säga att det är absurt utan illavarslande, det är en stor och viktig skillnad.
Jag tänker att du gärna får bidra med den tredje vägen som finns här och som jag har missat.
Dvs anser du att det lämpligaste vore om ingen tidning eller person hade nämnt detta.
Jag känner inte att det är läge att ignorera det. Och när man inte ignorerar saker så skriver många om saker, och då är det en diskussion.
Om en svensk företagare/politiker skulle stått bredvid vår statsminister vid ett maktövertagande och gestikulerat på olika sätt är jag övertygad om att en diskussion skulle uppstått. Faktiskt lite oavsett om personen var från vänsterpartiet, högerpartiet eller mittenpartiet. Dock att antalet personer som pratade om misstag säkert skulle variera med varifrån partiets rötter satt.
Om din nästa bit:
Ja alla vet hur de kom till makten, det är ju det som är del i problemet folk diskuterar..
Det är du som pratar etiketter på personers eventuella ideologi och ismer. Jag pratar om vad gestikuleringen är. Och den är ju just precis det den är, oavsiktligt eller ej. Och den är inte osäker, framstår inte som oinövad, framstår inte som två olika lite osäkra viftningar. Den skulle inte så att säga avvikit på plats i historien, oavsett plats där den förekom. Ingen plats där den förekommit har varit en bra plats för befolkningen, eller omgivande länder.
Dina övriga funderingar, historiker kommer lätt etikettera och ge namn om 10-40-100 år, vi behöver nog inte fundera över att komma exakt rätt nu. Vissa element söker en ledare och försöker följa en ism, andra element verkar kanske mer söka att vara en (kass) ledare och skapa en ism?
Helt ärligt i post efter post har jag skrivit att jag inte etiketterar en person med en existerande ism här. Så om du vill argumentera med någon som vill etikettera en persons ism så kan du diskutera med någon annan.
Så min fråga till dig, hur anser du att världens journalister borde hanterat detta? Med tystnad? Eller med en annan aktion. Jag kan helt ha missat i dina poster var du skriver hur man bör bemöta detta, utan att diskutera det.
Varför tror du det inte är sakinnehållet man håller med om?Synd att de här "gilla" används mycket för att heja på användaren och inte sakinnehållet, det gör det lite mindre roligt att diskutera.
Eller kanske troligareSynd att de här "gilla" används mycket för att heja på användaren och inte sakinnehållet, det gör det lite mindre roligt att diskutera.
Är det någonsin kul att ha en minoritetsåsikt?Eller kanske troligare
det gör det mindre roligt att diskutera, då det här gillandet visar att många håller med i andra sidans åsikter.
Jag håller med. Det är fan inte kul att ha en minoritetsåsikt, även om man själv är övertygad om hur rätt man har.
Jo det kan det vara. Har man en minioritetsåsikt här så kan ju det vara en majoritetsåsikt i ute verkligeten.Är det någonsin kul att ha en minoritetsåsikt?
Det är ju inte konstigt om majoriteten håller med just majoriteten?
Förut var det mängder med ”håller med” inlägg istället vad är skillnaden?
Problem och problem, det beror väl på vad man vill ha ut men vill man ha en diskussion så fungerar det inte riktigt att ha "hejarklackar" och liknande, man kan ha olika åsikter men diskussionsmiljön måste vara sådan att det blir ett utbyte, inte att någon skall göras ned. Det är samma om man ordnar en debatt.Varför tror du det inte är sakinnehållet man håller med om?
Och förresten varför är det ens ett problem hur många gillanden någon annan får?
Kan ge en länk till vad jag tänkte på:Jag skulle inte säga att det är absurt utan illavarslande, det är en stor och viktig skillnad.
Jag tycker inte alltid diskussionsmiljön är rättvis här heller faktisktProblem och problem, det beror väl på vad man vill ha ut men vill man ha en diskussion så fungerar det inte riktigt att ha "hejarklackar" och liknande, man kan ha olika åsikter men diskussionsmiljön måste vara sådan att det blir ett utbyte, inte att någon skall göras ned. Det är samma om man ordnar en debatt.
Men du drar ändå upp det här för att?Det skall väl också sägas att det inte varit så illa i den här tråden, men det är ändå något att tänka på.
Jag tycker nog det mer är upp till de som deltar i en diskussion, även om så bara med "gillanden".Jag tycker inte alltid diskussionsmiljön är rättvis här heller faktiskt
Men vill du ha någon slags begränsning av antalet gillande eller att man måste motivera sina gillande så ställ frågan till Gunnar
Jag tror dock inte det handlar om hejaklackar faktiskt och jag tror det har diskuterats och avhandlats förut
För att för mig ligger det lite på gränsen, det finns liksom ingen poäng att skriva om ändå inte någon är intresserad av det man skriver. Men det har väl heller inte så stor betydelse, mer en reflektion så ingen anledning att starta en stor metadebatt om det.Men du drar ändå upp det här för att?