Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Utan att låta enstaka individer representera en stor grupp människor, får jag säga att de sydafrikaner (vita män) jag känner, som flyttat till (i det här fallet) USA och levt där i många år ... är extremt rasistiska i sina åsikter. Och uttrycker detta öppet och helt utan censur. Åsikter som man inte kunnat vädra i Sverige i ett samtal med "vanliga människor" utan att reaktionerna skulle bli enorma. De har alltså vuxit upp i sydafrika men flyttat till USA i vuxen ålder.
Fick en fundering jag fick, iom kretsen kring Trump, är det så att en viss invandring av rika vita från Sydafrika till USA skedde iom att apharteidsystemet upphörde?

Dvs tex de du känner emigrerade de till USA ungefär då tro?
(undrans om det skulle kunna vara så många att de påverkade politiken/attityder i rika kretsar :()

Fick en fundering jag fick, iom kretsen kring Trump, är det så att en viss invandring av rika vita från Sydafrika till USA skedde iom att apharteidsystemet upphörde?

Dvs tex de du känner emigrerade de till USA ungefär då tro?
(undrans om det skulle kunna vara så många att de påverkade politiken/attityder i rika kretsar :()
Bra fråga, men jag har ingen aning. Men det är mycket möjligt, fast inget jag kan bekräfta.

Man kan ju inte hålla på och häpna hela tiden, men det här med historierevisionismen kring J6-brottslingarna är svår att släppa. "Very minor incidents" har Trump nu hävdat att det handlade om. Jag vet inte vad man ska jämföra det med i en demokrati i modern tid.

Han tror inte på det här dravlet va? Det är politiskt, för att hetsa maga-mänskorna och för att släta över hans egen och deras roll i det hela, eller hur?

https://www.theguardian.com/us-news...rview-january-6-pardons-inauguration-fox-news
Nej, det mesta talar att han inte tror på det.

Man som är åtalad för krigsbrott och brott mot mänskligheten kommer till Elon Musks försvar:
Gh_AW3qW8AAJbml

För mig är det svårt att förstå hur tänker när man som flera här inne skriver att det allvarliga är själva gesten Musk gjorde och att den bakomliggande anledningen är oväsentlig. Känns som upp och ned vända världen ungefär.

För mig är det svårt att förstå hur tänker när man som flera här inne skriver att det allvarliga är själva gesten Musk gjorde och att den bakomliggande anledningen är oväsentlig. Känns som upp och ned vända världen ungefär.
Fast riktigt så har väl ingen skrivit?

Det åtminstone jag menar (och flera andra också, tror jag) är det är oväsentligt om han gjorde gesten för att han var hög eller för att han har svårt att kontrollera impulser eller något annat, eller om han bara var jättepeppad. Däremot är det ju viktigt vad gesten står för - det är inte armrörelsen i sig, kontextlös, som upprör, utan vilka sammanhang den använts i och att exempelvis Musk nu stöttar AfD som får sägas vara extremhöger.

Alltså: vilken mening Musk la i gesten är inte oviktigt, men varför han gjorde den (påverkad, stimmig, nåt annat) är det.

Nu hoppar jag in igen. Ok han är uppfödd i apartheids Sydafrika av mer engelspråkig bakgrund, enligt Wikipedia då menar ni, eller vilken källa? Teslas hemsida? Hans pappa?

Den gesten han gjorde var inte en engångsgrej upplever jag. Det var något han är van vid. Det är hans omgivning eller ungdoms reaktioner, känner jag. Något han fått medgång med tidigare.

Vad jag försökte uttrycka är snarare att det inte spelar någon roll om det var misstag, historielöst, medvetet, provokativt, aningslöst eller dyl. Han stod fortfarande där och det hände, två gånger på rad, likadant, mycket uttryckt. Hade det "hänt" någon annan i den situationen skulle individen varit körd.

Men jag har väl inte uttryckt att jag tror att det var ett misstag eller att han inte vet vad heilande är? Jag har tagit upp hur anti-Musk-personer bemöter varandra, och att den här diskussionen suger fokus från diskussionen om den fruktansvärda politiken och de värderingar som han står för i stort - oavsett vilken -ism man vill benämna den som - och att det får oss att både känna oss och verka mer splittrade än vi egentligen är, vilket är till fördel för just Musk himself.

Det låter underligt, men skulle nog inte förvåna mig om det stämmer. Iofs är väl ett stöd till Israel ologiskt om man är antisemit?
Nej, för dels gillar många tanken på en etnonationalistisk stat och dessutom förenas de i den gemensamma avskyn mot muslimer. Ett exempel på en politisk ledare som är fett antisemitisk är ju Orbán, som jag tror var de första politiska ledaren som bjöd in Bibi till Ungern och lovande att inte gripa honom efter att han åtalades av ICC. Han är en sann vän av Israel, enligt Netanyahu.

Jag förstår inte faktiskt vad det är du skriver alls..eller vad du vill få fram. Vet inte varför men det är en enda röra för mig. Jag har inte ens skrivit någon om vad han är eller inte är.

Jag förstod inte heller varför du svarade mig som du gjorde, så jag antar att det är ett missförstånd från början.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka