Donald Trumps andra presidentperiod fortsättning på "Valet i USA"

Alltså ... VA ? Hur kan man ens säga "nej det var ingen hitler heil" ?

Det var den mest SOLKLARA heiling jag sett i modern tid.

Oavsett sen om han var hög som ett hus eller "bara" autistisk "stimmig" är INGEN ursäkt !

Och nej vi kan väl alla vara överrens om att det inte bör "normaliseras" ... USA är redan på en väg som inte ser så "lovande" ut... Vad blir nästa grej ? Att Trump benådar alla #metoo män ? Som sagt farlig riktning på USA med Trump i ledningen.

Donald Trump har ju envist sagt att Grönland egentligen borde tillhöra USA, och att han inte tänker utesluta varken militära eller ekonomiska påtryckningar för att det skulle bli så. I Danmark har man varit så upprörda som nu danskar kan bli. En ultrahögerpolitiker (som alltså ska gilla allt Trump står för) har sagt i en intervjut: "Mr Trump. Fuck off!"

Men vet vi om att EU har ett kraftfullt vapen i form av vad man kallar "en ekonomisk bazooka" mot ett påverkansbeteende mot ett enskilt EU-land?

Bazookan är nåt man skapat efter att Kina började kaxa sig deLuxe mot Litauen, som 2021 lät Taiwan öppna ett konsulat i Vilnius. Det kommer ni ihåg, men märkligt nog dog det ut i ingenting. Vi har inte hört varför, och konsulatet finns kvar på adressen J. Jasinskio g. 16B, Vilnius, 01112 Vilniaus.
Kineserna vill helt enkelt inte aktivera den här bazookan, som skulle slå mycket hårt mot massvis av Kinesiska företag.

Danmark är nu i en likartad situation som Litauen var 2021.
Vad Trump förmodligen ännu inte vet när han dreglar över Grönland är att EU ögonblickligen skulle kunna

• besluta att amerikanska företag inte längre kan få delta i offentliga upphandlingar i EU.
• neka amerikanska företag rätten att investera i EU:s medlemsländer.
• vägra att låta amerikanska företag använda sina patent i Europa.
• införa exportförbud eller exportrestriktioner för varor som EU-företag exporterar till USA.

Här får ni läsa källan, samt öva er danska:
https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-eu-har-oekonomisk-bazooka-klar-til-kamp-mod-trump

Jag rundar av med att säga att det riktigt allvarliga är den makt ultrarika personer och organisationer fått i världen, Musk är en av dem men problemet är mycket, mycket större än bara honom. Det här är något som hotar hela vårt demokratiska samhälle, många härinne lutar åt vänster, lyssna på Bernie Sanders, t.ex. hans nyårstal som jag länkade längre tillbaka i tråden och fundera över vad han säger.
Ja det riktigt allvarliga är väl ändå att Trump blivit president?

Donald Trump har ju envist sagt att Grönland egentligen borde tillhöra USA, och att han inte tänker utesluta varken militära eller ekonomiska påtryckningar för att det skulle bli så. I Danmark har man varit så upprörda som nu danskar kan bli. En ultrahögerpolitiker (som alltså ska gilla allt Trump står för) har sagt i en intervjut: "Mr Trump. Fuck off!"

Men vet vi om att EU har ett kraftfullt vapen i form av vad man kallar "en ekonomisk bazooka" mot ett påverkansbeteende mot ett enskilt EU-land?

Bazookan är nåt man skapat efter att Kina började kaxa sig deLuxe mot Litauen, som 2021 lät Taiwan öppna ett konsulat i Vilnius. Det kommer ni ihåg, men märkligt nog dog det ut i ingenting. Vi har inte hört varför, och konsulatet finns kvar på adressen J. Jasinskio g. 16B, Vilnius, 01112 Vilniaus.
Kineserna vill helt enkelt inte aktivera den här bazookan, som skulle slå mycket hårt mot massvis av Kinesiska företag.

Vad Trump förmodligen ännu inte vet när han dreglar över Grönland är att EU ögonblickligen skulle kunna

• besluta att amerikanska företag inte längre kan få delta i offentliga upphandlingar i EU.
• införa exportförbud eller exportrestriktioner för varor som EU-företag exporterar till USA.

https://www.dr.dk/nyheder/udland/analyse-eu-har-oekonomisk-bazooka-klar-til-kamp-mod-trump
EU har knappt velat införa nåt slags "restriktioner" på Israel trots att de bryter mot folkrätten, inte minst pga. deras ständiga allierade USA så det känns ju extremt osannolikt att det skulle tas nåt slags krafttag för Danmarks skull när det är just mäktiga USA som det gäller.

Fast vem som än hade gjort den gesten som gjordes på ett sådant podium, eller något annat mindre podium, skulle ha genererat extrem debatt. Känns snarare som att han försvaras mer ivrigt än många andra skulle försvarats, kanske just iom att implikationerna om det var rakt, ärligt och genomtänkt är så hemska. Samtidigt är ju även alternativen, -men såhär gör vi ju i min lilla privata klubb jämt och jag bara råkade, eller -eftersom jag kommer från Sydafrika* har jag lite dålig koll på vilka gester som är historiskt laddade lika illa. Eller -eftersom diktaturen i Rom var kul kör jag lite ave och hade missat att andra också använt det. Det går liksom inte att komma ifrån.

Dessutom är de ju fascister, det går ju inte heller att komma ifrån.

Men du har säkert rätt i att eftersom så många inte vill fördöma utan pratar om woke kan fokuset på diskussionen leda åt helskotta. Men det är ju inte diskussionens fel. Det vore ju helt vansinnigt att le hult och rycka på axlarna åt Musk för att han är för mäktig för att diskutera. När vilken annan känd person som helst som gjort gesten (utom Trump och Musk) skulle varit körd för alltid.

*(och många av de andra rika personligheterna runt Trump kommer också från Sydafrika tydligen. De har ju alltså vuxit upp med apartheid till runt 17 års ålder och ur en synvinkel som måste vara extremt dålig för ens mentala hälsa. Och väl flyttat till USA när deras föräldrar inte längre fick ägna sig åt det där.)

Det känns som att du utgår från premissen att handrörelsen ÄR ett bevis för att Musk är nazist, så det blir svårt för mig att bemöta som svar på det jag själv skrev. Blir lite "har du slutat slå din fru?" över det.

Jag förstår inte vad du menar, han gjorde hälsningen, det är det inte en tvekan om. Det är faktiskt en väldigt väldigt stor grej det där, allvarligt grej. Att han också är extremt högervriden visar ju också hur han lägger sig i valet i Tyskland nu.

Har han själv sagt att hans avsikt var att göra ett heilande eller är det din egen tolkning av vad du såg?

Det är en jätteallvarlig sak att förespråka eller hylla nazism. Det är en jätteallvarlig sak att en amerikansk politiker och företagsledare försöker påverka andra länders val.

Men det är inte samma sak som att det går att som TV-tittare kunna veta vad mannen på TV menade med det som gjordes. Det är också en helt annan fråga om det är klokt av dem som inte vill se Trump och Musk i en fortsatt duo, att ryckas med i tjafset mellan TM-motståndare om huruvida etiketten "Nazist" ska klistras på Musk eller inte, som får TM-motståndarna att verka mindre enade än vad de egentligen är.

Ja fy vad sniket av folk att snacka om huruvida världens rikaste man heilar på världens mäktigaste mans installation! Riktigt orättvist och orimligt. Precis som chokladkakor. O_o
Ja.
Om sen svenska försvaret eller Kustbevakningen vill ha Starlink så köper dom det och skiter fullständigt i hur Elon rör sina händer och armar.

Har han själv sagt att hans avsikt var att göra ett heilande eller är det din egen tolkning av vad du såg?

Det är en jätteallvarlig sak att förespråka eller hylla nazism. Det är en jätteallvarlig sak att en amerikansk politiker och företagsledare försöker påverka andra länders val.

Men det är inte samma sak som att det går att som TV-tittare kunna veta vad mannen på TV menade med det som gjordes. Det är också en helt annan fråga om det är klokt av dem som inte vill se Trump och Musk i en fortsatt duo, att ryckas med i tjafset mellan TM-motståndare om huruvida etiketten "Nazist" ska klistras på Musk eller inte, som får TM-motståndarna att verka mindre enade än vad de egentligen är.
Men det spelar ingen roll varför han gjorde som han gjorde, det är oavsett lika illa. Sen bör Musk inte ha med politiken att göra övht, han är inte lämplig.

Men på vilka grunder skulle EU göra det när Grönland blivit självständigt och frivilligt avtalat med USA? Är inte grönländarna fria att göra som de själva önskar?

Men det spelar ingen roll varför han gjorde som han gjorde, det är oavsett lika illa. Sen bör Musk inte ha med politiken att göra övht, han är inte lämplig.

Jag har aldrig försvarat eller hyllat Musk, så det behöver du inte övertyga mig om. Det jag kritiserar är att man blir underkänd i sitt motstånd mot honom för att man inte skriver under på att det han gjorde visar att han är nazist.

Jag tror inte EU vill gå sanktionsvägen för Europa är mera beroende av USA än tvärtom och länder som Tyskland och Frankrike har redan stora problem med sina ekonomier.

Jag tror inte EU vill gå sanktionsvägen för Europa är mera beroende av USA än tvärtom och länder som Tyskland och Frankrike har redan stora problem med sina ekonomier.
Nej precis. Europa får allt passa sig lite. Glöm inte vad USA gjorde för Europa under och efter 2 världskriget

Jag har aldrig försvarat eller hyllat Musk, så det behöver du inte övertyga mig om. Det jag kritiserar är att man blir underkänd i sitt motstånd mot honom för att man inte skriver under på att det han gjorde visar att han är nazist.
Skulle säga såhär, oavsett om han är nazist eller inte så är det lika illa..mer eller mindre. Det blir inte mindre illa för att han inte är nazist, det är inte mer okej för det.

EU har knappt velat införa nåt slags "restriktioner" på Israel trots att de bryter mot folkrätten, inte minst pga. deras ständiga allierade USA så det känns ju extremt osannolikt att det skulle tas nåt slags krafttag för Danmarks skull när det är just mäktiga USA som det gäller.
EU har redan använt det här mot mäktiga Kina.
Mot Israel har inte den här metoden kvalificerat sig, då den inte är designad för att nån annan gör nåt nån annanstans.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka