Donald Trumps andra presidentperiod (2)

Tyvärr ska det nog mycket till för att republikanerna enat ska vända sig mot Trump.
Håller med. Det är alldeles för många som investerat alldeles för mycket i honom, även inom (höger)media. Det är väl om det blir totalt kaos på grund av det ekonomiska läget, typ ingen el, ingen mat i affärerna. Då går det nog rätt snabbt utför i ett land där man har vapen hemma lite till mans.

Det är otroligt intressant att höra många ledande republikaners mentala och verbala gymnastik just nu (det spelades en del klipp i senaste avsnittet av Pod Save America). De har gått från att rasa på den dåliga ekonomin under Biden till nån typ av "Vi är alldeles för beroende av saker! Fattigdom bygger karaktär!"

Är det någon som tror att Trump går i land med det här? Jag tycker det känns som kaoset blir värre närmast dag för dag och att kollapsen för styret närmar sig med stormsteg.
Hur tänker du gå i land? Stabilisera en situation med högre inflation, kallt handelskrig och extremt mycket sämre förutsättningar för världsekonomin och klimatet?

Skalan att gå i land på verkar ligga någonstans mellan riktigt dålig till katastrofal. Och innan land nås kommer det svänga mellan dessa.

Trump har fortfarande starkt stöd av de flesta som röstade på honom. De avleds villigt från information om väsentligheter genom spammande av oväsentligheter och felaktigheter.

Det känns som att US är på väg att bli Ryssland 2 framför ögonen på oss.... Censur av media, yttrandefrihet som försvinner, etc. etc.. Läskigt värre!
Jag håller med, och föraktet för HBTQ, hyllandet av auktoritära män, ledarskiktets vurm för både militära muskler och paramilitär osv. Om nu Trump verkligen menar att han överväger en tredje mandatperiod, vad är det egentligen som skiljer dem åt (förutom att USA går i mer isolationistisk riktning medan Ryssland roffar åt sig av andras områden)?

Jag har fortfarande svårt att se en stabil framtid för USA, utifrån nuvarande utveckling. Många stora förändringar som kanske inte är helt irreversibla men åtminstone svåra och tidskrävande att vända, plus det monumentala förtroendetapp som administrationen skapat. Den som eventuellt trodde att man kunde lita på USA som en långsiktig och stabil partner, på något enda plan, har bittert fått revidera sin uppfattning. När en stor del av den inhemska befolkningen fortfarande är helhjärtat övertygade om att allt Trump gör är gudabenådat och helrätt, samtidigt som en annan stor del menar att förändringarna är direkt förödande för nationen, tror jag det är svårt att på lång sikt undvika någon form av mer konkret splittring eller konfrontation. Och självklart kommer det att få följder för resten av världen inklusive Europa.

Sen gör det ju inte saker enklare att motkrafterna förefaller handfallna och/eller bakbundna. Visst, några miljoner människor demonstrerade härom dagen - men det tror jag har ungefär lika stor effekt som att publicera "avslöjande" faktagranskningar eller klatschiga memes på sociala media. Trump gör exakt det han tillåts göra, ganska obrydd om lag och konstitution - eftersom han tillskansat sig rätten att (personligen och genom ombud) uttolka just lag och konstitution.

Jag har sett många amerikaner på allvar mena att det är viktigt för den nationella oppositionen att sitta lugnt i båten, inte eskalera eller konfrontera alldeles för konkret med risk att Trump inför undantagstillstånd (motsv). I det perspektivet tror jag det är intressant att skilja mellan vilka samhällsaktörer som är lojala mot konstitutionen respektive mot presidenten. Såvitt jag förstått svär amerikansk militär trohet mot konstitutionen och inte mot presidenten.

Jag håller med, och föraktet för HBTQ, hyllandet av auktoritära män, ledarskiktets vurm för både militära muskler och paramilitär osv. Om nu Trump verkligen menar att han överväger en tredje mandatperiod, vad är det egentligen som skiljer dem åt (förutom att USA går i mer isolationistisk riktning medan Ryssland roffar åt sig av andras områden)?
Fast nog är väl Grönland "andras område". Liksom Ukrainas mineraltillgångar, Panamakanalen osv.
Jag ryser och tänker att man kan dra tydliga paralleller till en annan tids händelser, ca 80 år före Rysslands nuvarande agerande. Och jag undrar om Idiotens förebild är en viss avliden gormande sprattelgubbe...

Fast nog är väl Grönland "andras område". Liksom Ukrainas mineraltillgångar, Panamakanalen osv.
Jag ryser och tänker att man kan dra tydliga paralleller till en annan tids händelser, ca 80 år före Rysslands nuvarande agerande. Och jag undrar om Idiotens förebild är en viss avliden gormande sprattelgubbe...

Angående roffa åt sig andras områden: Kanada. Panama. Grönland.

Visst, det är bara retorik. Än.

Ja, ni har förstås rätt. Jag tänkte för bokstavligt, på rena anfallskrig (som Trump ju har hävdat att han inte vill ägna sig åt). Men självklart kan det komma att bli så. Även "Trump Gaza" eller vad det nu var 😵‍💫

Jag hävdar med en druckens envishet att det allra enklaste (och förmodligen också mest framgångsrika) sättet att hantera Vita Husets skitcirkus är att bara plocka bort dem ur alla tänkbara ekvationer;

"Jaha. Ni har infört tullar. Så bra, lycka till, hoppas det går bra! Ha en fortsatt bra dag."

Det är inga andra än just amerikaner som får betala eventuella extrakostnader, så 'the jokes is on you, my friend'.

Allt annat som inte är tariffer och tullar funkar precis lika bra.
"Jaha. Ni har förhandlat med Ryssland. Vad kul. Hoppas ni kom fram till nåt. Ha en fortsatt bra dag."

Det här förutsätter dock att vi i EU lyckas enas om vad vårt mål är.

Jag hävdar med en druckens envishet att det allra enklaste (och förmodligen också mest framgångsrika) sättet att hantera Vita Husets skitcirkus är att bara plocka bort dem ur alla tänkbara ekvationer;

"Jaha. Ni har infört tullar. Så bra, lycka till, hoppas det går bra! Ha en fortsatt bra dag."

Det är inga andra än just amerikaner som får betala eventuella extrakostnader, så 'the jokes is on you, my friend'.

"Jaha. Ni har förhandlat med Ryssland. Vad kul. Hoppas ni kom fram till nåt. Ha en fortsatt bra dag."

Jag håller med
Ignorera karln vänligt men bestämt

På sätt och vis är det väl egentligen bäst att försöka ignorera USA som partner/allierad just nu, ja.

Men, även om det är så att tullarna "bara" ger ökade kostnader för de som bor i USA, kommer ju alla som exporterar varor till USA drabbas av dem i form av minskade intäkter.

På sätt och vis är det väl egentligen bäst att försöka ignorera USA som partner/allierad just nu, ja.

Men, även om det är så att tullarna "bara" ger ökade kostnader för de som bor i USA, kommer ju alla som exporterar varor till USA drabbas av dem i form av minskade intäkter.
Minskade intäkter för att amerikaner köper färre varor?
Då finns det en hel värld utanför USA, som man kan sälja mer varor till.

Idag finns det gott om länder som är motiverade att fixa frihandelsavtal.
"Det här förutsätter dock att vi i EU lyckas enas om vad vårt mål är."
Kombinera de båda meningarna ovan, tack-o-bock.

Att varuflöden flukturerar är helt normalt i en frisk värld som styrs av tillgång och efterfrågan med stabila och långsiktiga avtal, där inga nya överraskningar poppar upp timme för timme.

Minskade intäkter för att amerikaner köper färre varor?
Då finns det en hel värld utanför USA, som man kan sälja mer varor till.

Idag finns det gott om länder som är motiverade att fixa frihandelsavtal.
"Det här förutsätter dock att vi i EU lyckas enas om vad vårt mål är."
Kombinera de båda meningarna ovan, tack-o-bock.

Att varuflöden flukturerar är helt normalt i en frisk värld som styrs av tillgång och efterfrågan med stabila och långsiktiga avtal, där inga nya överraskningar poppar upp timme för timme.
Det finns fler länder att sälja till, absolut. Men, USA är en rätt stor marknad att tappa, som kanske inte alltid är lätt att ersätta rakt av.

Det finns fler länder att sälja till, absolut. Men, USA är en rätt stor marknad att tappa, som kanske inte alltid är lätt att ersätta rakt av.

"att det allra enklaste (och förmodligen också mest framgångsrika) sättet att hantera Vita Husets skitcirkus"
Det var ovanstående jag var ute efter.

Vill man sälja med mycket mer bekymmer och osäkerhet finns naturligtvis fortfarande möjligheten att INTE tänka bort USA ur ens ekvationer.

Läser i dagens New York Times om det kanske fånigaste exemplet på signalpolitik jag hört. Vita huset vägrar tydligen svarar på mejl om avsändaren har sina pronomen i signaturen :banghead: Flera journalister vittnar om detta, och någon redaktion har gjort ett test (plus att talespersoner från Vita huset uttalat det i klartext). De motiverar det med att den som är öppen med sina pronomen förnekar vetenskap och därmed inte kan rapportera objektivt.

Detta är alltså samma presstalespersoner som hävdar att Trump vann valet 2020, att tarifferna är en skattelättnad och att alla som utvisats till fängelser i Sydamerika är gängmedlemmar.

Precis. Och det kommer nog bli svårt att få en enad front. Volvos omedelbara respons var väl att de vill öka produktionen i USA tex.

Läser i dagens New York Times om det kanske fånigaste exemplet på signalpolitik jag hört. Vita huset vägrar tydligen svarar på mejl om avsändaren har sina pronomen i signaturen :banghead: Flera journalister vittnar om detta, och någon redaktion har gjort ett test (plus att talespersoner från Vita huset uttalat det i klartext). De motiverar det med att den som är öppen med sina pronomen förnekar vetenskap och därmed inte kan rapportera objektivt.

Detta är alltså samma presstalespersoner som hävdar att Trump vann valet 2020, att tarifferna är en skattelättnad och att alla som utvisats till fängelser i Sydamerika är gängmedlemmar.

Men vaddå??! Tidigare skrev man ju alltid typ Mr/Mrs/Ms i sin signatur, det blir ju i princip samma.... O_o

Hur tänker du gå i land?
I nuläget är det väl ungefär lika med att inte allt slutar i fullständig kaos inom USA. Jag ser poänger med grundtanken i den förda politiken för USA:s del (därmed inte sagt jag stödjer den) men sättet politiken implementeras är så totalt hafsigt och ogenomtänkt att man knappt tror det är sant. Min gissning är att det är så Trump arbetar, har läst om att det var lika förra perioden, men det skulle nog ändå kunna funka om han balanserades upp av andra inom administrationen men de som är nu verkar snarast driva på.

Liknande trådar

Samhälle Syftet med den här tråden är att posta roliga bilder relaterade till Donald Trumps andra presidentskap. Syftet är inte att posta en... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 792
  • Låst
Samhälle Kollade på sekvensen med Musk och det han gör är ju att i samband med att han upprepat tackar de i publiken lägger handen på sitt hjärta... 99 100 101
Svar
2 008
· Visningar
66 101
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dagen innan valet och stora delar av familjen kämpar hårt med Donald Trumps kampanj. Men favoriten – och tidigare rådgivaren – Ivanka...
Svar
0
· Visningar
207
Senast: Gunnar
·
Samhälle Vår fria värld skakar under fötterna på oss. Samtidigt är världen, och Sverige, full av människor med vettiga värderingar och resurser... 2
Svar
25
· Visningar
1 961

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka