Ett litet hjärtligt ajabaja ryck i öratHögsta domstolen tar Trump i örat. :0o
https://edition.cnn.com/2025/03/18/politics/john-roberts-donald-trump-impeachment/index.html

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ett litet hjärtligt ajabaja ryck i öratHögsta domstolen tar Trump i örat. :0o
https://edition.cnn.com/2025/03/18/politics/john-roberts-donald-trump-impeachment/index.html
Du kan ta bort ordet försöka heltNu har Ungern förbjudit Pride parader....![]()
![]()
Någon som vill slå vad om Trump kommer (försöka) göra samma?
Tänkte mest att kanske någon instans lyckas hindra honom..... förhoppningsvis...Du kan ta bort ordet försöka helt
Jag skrev om det där för ett tag sedan! Det är riktigt äckligt.Doge går från klarhet till klarhet.
Trump-administrationen stänger ned programmet som försöker lokalisera de kidnappade ukrainska barnen.
Data tycks vara raderat.
Det har jag missat.Jag skrev om det där för ett tag sedan! Det är riktigt äckligt.
Det lär ju vara på uppdrag från högre ort i Kreml. Finns ingen anledning att radera data annars.Doge går från klarhet till klarhet.
Trump-administrationen stänger ned programmet som försöker lokalisera de kidnappade ukrainska barnen.
Data tycks vara raderat.
För DOGE är anledningen att karva bort så mycket som möjligt från staten.Det lär ju vara på uppdrag från högre ort i Kreml. Finns ingen anledning att radera data annars.
Att använda den möjligheten i ett sådant syfte torde nästan vara att jämställa med att gå över gränsen till kärnvapenanvändning. I det ögonblicket kommer USA att gå från att vara opålitliga till att vara västvärldens direkta fiende.Hur tilliten till USA raserats på bara en handfull veckor;
Tidigare danske inrikesministern Rasmus Jarlov, delaktig i valet av F35 till det danska flygvapnet; filosoferar över kill-switchen (som inte är en fysisk switch utan typ ett kortlivat certifikat som förnyas dagligen)
"I can easily imagine a situation where the USA will demand Greenland from Denmark and will threaten to deactivate our weapons and let Russia attack us when we refuse (which we will even in that situation)."
Att använda den möjligheten i ett sådant syfte torde nästan vara att jämställa med att gå över gränsen till kärnvapenanvändning. I det ögonblicket kommer USA att gå från att vara opålitliga till att vara västvärldens direkta fiende.
Jag tror och hoppas att det kan innebära fördel Gripen, inte bara till Kanada.
Det är så sorgligt och onödigt. Tyvärr inte förvånande. Det som är förvånande är att man inte planerat för det här för flera år sedan.
Jag vågar påstå att hela västvärlden (förutom USA) redan har "USA som direkt fiende" i sina kommande möjliga scenarion.
Åtminstone så räknar man bort USA i alla sammanhang som opålitlig. Trump må ha charmat halva USA så han kan göra vad som helst, men inte resten av världen. Det känns inte riktigt som han fattar att inte alla dyrkar honom. Även utan Trump så lär det dröja innan någon litar på USA och deras politiska system som gör tragedier typ Trump möjligt. Och jag tror inte ens det är hans avsikt, han bara inte begriper att alla länder inte satsar på "America first" konceptet.
Jag vågar påstå att hela västvärlden (förutom USA) redan har "USA som direkt fiende" i sina kommande möjliga scenarion.
Som svar på din fråga. Jag tror inte någon kommer vakna till (våga göra något) utan USA är förlorat som en del av den fria världen.Jag har under natten tittat in i Donald Trumps huvud:
Trump är ju en mycket framgångsrik affärsman. (enligt honom själv) En av de mest betydande som världen sett.
Att styra ett land är inte konstigare än att styra ett företag. (enligt honom själv) Så det är inte fel att världens mäktigaste land styrs som ett företag av världens mäktigaste företagsledare. (enligt honom själv)
Men vad Trump missar är vad som gjort USA till världens mäktigaste land. Vilket är handel med vänligt sinnade vänner, som vill handla med världens mäktigaste land. Det affärsmannen Trump har gjort är att kika på handelsbalansen med varje land USA handlar med, och konstaterat att väldigt många länder säljer mer grejs till USA än vad USA får sälja till dem. Det håller alltså på att lura skjortan av USA (enligt honom själv, eftersom det är vad han skulle gjort om det vore ombytta roller; oj, kränkthetsindex i Mar-a-Lago stiger ett, två, tre hack för varje ny insikt av att finna sig vara lurad!)
Så lösningen måste bli att rätta till handelsbalansen, och det får bli med ett av de vackraste orden som finns: T.A.R.I.F.F.E.R! Men det är svårt att hitta rätt nivå direkt när man snyter nåt ur fickan, så hela handelssystemet till och från USA har börjat självsvänga; det är nya tariffer, det är höga tariffer, det är inga tariffer, det är låga tariffer, det är kontratariffer, det är... allt om vartannat.
Samtidigt måste en framgångsrik affärsman kunna hålla flera bollar i luften. "Vad är hett på marknaden idag?" "*googlar* "Aah! Sällsynta jordartsmetaller!" Var finns dom då? Ukraina. Ryssland. Jaså, krigar dom? Fan. Meh! Här ska jag in å buffla, gärna buffla till mig metallerna medan de är upptagna av annat. Jag ska fixa fred mellan dom. Nobels fredspris, det är jag minsann värd.
Ryssland är väl en stormakt..? *googlar* Å fan. Dom är alltså Sovjet. Dom är jag ju kompis med. *Ringer Putin*
"Jag såg inte er på listan med alla länder vi handlar med. Gör vi inte det längre? Jaså inte? Sanktioner? Varför det? Ja, men har inte ni lite sällsynta jordartsmetaller? Det kan vi väl handla med? Ligger fortfarande kvar i marken? Jaha. Men vi har teknologi och kunskap och förmåga och ekonomi och manskap att plocka upp dem? Jaha, en del ligger på omstritt område? Ja men det löser jag... Vi ska absolut kunna få till en beautiful deal här, det känner jag!"
---------------------------------------
Jag har väl skarvat lite väl friskt i en del passager här ovan, men ni fattar.
Det Donald Trump lyckats med på rekordtid är att kombinera fenomenet "ingen orkar plötsligt handla med USA i Trumps tariff-drama" med att "ingen litar plötsligt på USA:s avsikter; är de vän, är de missförstådda som introverta (America First!), eller lierar de sig med vår fiende?"
Lägg då ovanpå detta oron över den enorma mängden vapensystem som USA sålt, och är på väg att sälja till sina allierade ute i värden, det som köpts för att få USA:s välvilja och skydd i ryggen - och som nu riskerar att sluta fungera om USA plötsligt skulle visa sig vara Ryssens vän - eftersom man också samtidigt köpt amerikanskt underhåll och amerikanska underrättelser och amerikansk kommunikation till systemen.
Frågan är nu vad är det som kommer fälla Trump och hans administration?
Vilka krafter kommer samverka?
- Kommer den fly förbannande vapenindustrin tvinga bort honom?
- Kommer juridiken på något vänster vakna till och finna honom konstitutionsvidrig?
- Kommer militären finna ett sätt att desarmera honom?
- Kommer folket protestera så mycket att det blir ohållbart att sitta kvar?
(notera att ingen Demokrat-aktivitet ännu finns på min bingobricka.)
Ja, så kan det absolut vara. Och det kommer inte ta lång tid innan vi vet.Som svar på din fråga. Jag tror inte någon kommer vakna till (våga göra något) utan USA är förlorat som en del av den fria världen.
Alltså jag hoppas ju men det är en för stor del av befolkningen som hjärntvättat sig själva totalt och det är en för stor del av befolkningen som är politiskt apatisk.Ja, så kan det absolut vara. Och det kommer inte ta lång tid innan vi vet.
Men jag vägrar tro att all opposition i USA tänker lägga mig ner och dö.
Och det är lite som för Europa nu, man har satt sig i en förbannad skitsituation, men genom att spela sina kort väl kan man fortfarande komma ut på andra sidan med nån slags heder och anseende på andra sidan.
Europas vilja att spela kort klokt är dock just nu milsvida högre än dagens treåringstrots från ovala rummet. Tyvärr.
(Så det slutar med att jag håller med dig.)