Don Romantic eller Florencio

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare AnHa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 607
A

AnHa

Jag söker en hingst som nedärver bra gångarter, högställd och elegant,
står och väljer mellen Don Romantic och Florencio. Stoet är 168 cm hög efter Hertug med 3x8 på sina gångarter och är lite av det lättare hållet.
Jag vill ha synpunkter på dessa hingstar både positiva och negativa.

Sv: Don Romantic eller Florencio

Jag söker en hingst som nedärver bra gångarter, högställd och elegant,
står och väljer mellen Don Romantic och Florencio. Stoet är 168 cm hög efter Hertug med 3x8 på sina gångarter och är lite av det lättare hållet.
Jag vill ha synpunkter på dessa hingstar både positiva och negativa.

Florencio är ganska kort, Don romantic har lång länd. Så vill du ha en kortare häst - och chansa på fryst - är Florencio bra! Annars skulle jag ta Don romantic.

Hur är hon i benen? Don Romantic har rätt långa kotor, hans morfar hade väldigt veka om jag minns rätt (DR var ett av mina tänkbara hingstval). Personligen hade jag nog valt Florencio även om jag vet att DR förärver snygga, högställda föl som rör sig bra. Jag är dock rädd att fölet som vuxen skulle bli väl långlinjerad för min smak.
Jag har någonstans hört att D.R. ska vara lite skarp i sitt lynne men det kan lika gärna vara taget ur luften, kanske någon annan vet mer om hans temprament?
Kolla också dräktighetsprocenten på de båda! Jag vet att det också varit lite svårt att få tag på seminet då D.R. är så mycket använd.

Jag tror DR har ett mycket bra psyke, han fick mycket beröm vid bruksproven.

Möjligen att DR förärver sig bättre (jämnare) än Forencio, men båda är givetvis mycket, mycket bra.

Jag har fått uppfattningen att DR var fullbokad. En bekant som skulle använt honom fick välja om...

Vem tror ni det är störst chans att få ännu bättre gångarter med, framförallt traven

Jag har fått uppfattningen att DR var fullbokad. En bekant som skulle använt honom fick välja om...

Jag har seminerat mitt sto med honom förra veckan, så då gick det att få skick på honom i alla fall.

Jag har ett ettårssto e. Don Romantic-Maraton-Gaspari där fadern tydligt förbättrat både trav och galopp. Dessutom har han åstadkommit en förbättring typmässigt.

I år föddes här hemma ett hingstföl e. Florencio med en både typmässigt och gångartsmässigt mycket stark mor....men jag måste säga att fadern även här förbättrat gången på så sätt att mekaniken och rörligheten stärkts i både trav och galopp.

Båda dessa hästar är mycket sociala och lätthanterliga...och jag använder mig i år av såväl Florencio I som Don Romantic igen.

Till Florencio är det nog inte någon nackdel att ha ett typmässigt starkt sto med lite storlek..

Tack för de svar jag har fått, och nu kanske det lutar åt Don Romantic i alla fall.

Hej! Som en tjej från flyinges hingstvisning sa så är båda hingstarna av så hög kvalité så det är snarare en känsla du borde gå på än att jämföra dem. De har båda superhästar bakom säg och det är nog slumpen som avgör om du får en stjärna eller ej:) Men jag tror helt klart du ska gå på känsla...! Bara ta den du känner starkast för... även om den andra eventuellt är bättre på något.

Mvh Michaela

Ja då är det bara frågan om de nedärver sig lika bra båda två.

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 772
Senast: pastejja
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 378
Avel Hej, Jag har ett sto som efter en olycka ev kommer betäckas. Eftersom det inte var planerat iår behöver jag gärna lite tips och...
Svar
7
· Visningar
2 204
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 649
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31