Dömma ut häst oss Agria..

F

Fladde

Vad har ni för efarenheter av Agria?
Är det svårt att få godkänt en ut dömning på ec återkommande ledinflamationer o hälta?
Hästen det är frågan om är i försäkrad för 160.000kr..

Sv: Dömma ut häst oss Agria..

Saken är ju den att om en häst under en längre tid haft problem, OCH blivit behandlad av veterinär för likartade problem, så är det inte svårt alls att få ett försäkringbolag att godkänna en "utdömning"... problemet kan uppstå om den inte är behandlad för sina problem, eller om det är "vandrande" hältor,inflammationer mm.
Har själv i dagarna fått reda på att min valack som skadade sig alvarligt förra våren inte kommer att hålla som ridhäst...suck! :cry:

Okej..

Min har sen sep varit skadad och det började med låsning i ryggen och knäledsinflamation hb.
Sen blev hon friskförklarad i December och blev dåålig när vi börja trava och vi fick åka upp igen då var det nått i ryggen och knäet igen som dom spruta. Sen friskförklarades hon i Mars igen och en vecka efter när jag börjat sitta på henne blev hon halt och vi kom till Kliniken igen där hon behandlades mitt på rumpan på höger sida och kota hb. Återbesöket 2 veckor senare behandlades hon i kotan o knäet hb.
Det hade inte blivit något bättre på dom 2 veckorna :crazy: :cry:
Vi ska upp på månndag igen.
Det är väl då vad som kallas "vandrade hälta!?

inget bolag är svårare än det andra. har du en veterinär som kan motivera det och det täcks av din försäkring brukar det inte vara några problem.

eftersom din häst är så dyr kan de dock vilja att ni försöker med fler metoder.

Att hästen blivit friskförklarad i december och sedan lyckats bli halt mellan december och mars efter att du redan hunnit börja trava. för att återigen bli friskförklarad i mars låter för mig som en alldeles kort och inte bra konvalescens.
För korta och ostrukturerade konvalescenser är en av grundorsakerna till återkommande kotledinflammationer etc. Om du absolut vill döma ut din häst ska du först och främst kontakta ditt försäkringsbolag de kan ge dig tips och råd om hur du går tillväga.

Jag tycker att det låter som om ni "rushat" på lite väl mkt. för mig verkar det inte som hästen fått én lugn igångsättning. Några månader är ju ingen tid alls!!! Du kan nog räkna med ca ett års behandlingar innan de ens vill diskutera en utdömning. För du vill väl givetvis ha tillbaka din häst frisk och hållbar igen! :) Tyvärr får man nog räkna med att det tar tid, oftast längre än man tänkt sig från början.
Förra året skadade sig(som sagt) vår ena valck allvarligt, vi har sedan dess behandlat honom fram och tillbaka, skrittat igång honom i månader efter alla konstens regler..., för att ändå , nu i veckan få reda på att det tillkommit skador som gör att han inte kommer att vara ridbar i framtiden...
Livet är inte rättvisst alltid, men det är bara att acceptera att ännu styr inte vi människor över allt, fast vi gärna vill tro det.

Lycka till, och hoppas du får tillbaka din häst, frisk o hållbar...

roslagen skrev:
Att hästen blivit friskförklarad i december och sedan lyckats bli halt mellan december och mars efter att du redan hunnit börja trava. för att återigen bli friskförklarad i mars låter för mig som en alldeles kort och inte bra konvalescens.
För korta och ostrukturerade konvalescenser är en av grundorsakerna till återkommande kotledinflammationer etc. Om du absolut vill döma ut din häst ska du först och främst kontakta ditt försäkringsbolag de kan ge dig tips och råd om hur du går tillväga.

Hon blev Friskförklarad i början av December och jag började trava i mitten av Januari och då blev hon dålig igen. Så i Febuarri var vi inne och fick henne behandlad i knä och i ryggen som aldrig var behandlad innan. Sen Frisförklarades hon i mitten på Mars och jag började sitta på henne i skritt 10 min/dag efter jag gjort det i en veckas tid blev hon halt igen och vi åkte upp ör att behandla 2 nyaställen som aldrig är behandlade innan.
Vid återbesöket hade hon inte blivit något bättre på villan och behandligen så hon sprutades igen och vi ska upp på måndag och se hur det ser ut.

ancan skrev:
Jag tycker att det låter som om ni "rushat" på lite väl mkt. för mig verkar det inte som hästen fått én lugn igångsättning. Några månader är ju ingen tid alls!!! Du kan nog räkna med ca ett års behandlingar innan de ens vill diskutera en utdömning. För du vill väl givetvis ha tillbaka din häst frisk och hållbar igen! :) Tyvärr får man nog räkna med att det tar tid, oftast längre än man tänkt sig från början.
Förra året skadade sig(som sagt) vår ena valck allvarligt, vi har sedan dess behandlat honom fram och tillbaka, skrittat igång honom i månader efter alla konstens regler..., för att ändå , nu i veckan få reda på att det tillkommit skador som gör att han inte kommer att vara ridbar i framtiden...
Livet är inte rättvisst alltid, men det är bara att acceptera att ännu styr inte vi människor över allt, fast vi gärna vill tro det.

Lycka till, och hoppas du får tillbaka din häst, frisk o hållbar...

Jag köpte mig en tävlingshäst i Augusti 2004 och sen september 2004 har vi kämpat.
Klart jag vill ha henne frisk.
Vi har fått 2 riskförklaringar och 2 igångsättningspogram som jag föllt till punkt ochprickar.
Det som skrämde både mig och vet var att hon inteblivit något bättre på 2 veckor total villa och behandling utan nästan sämre :crazy:

hej!!!

Min kompis fick sin häst utdömd, var försäkrad i Agria. Han hade en kronisk inflammation i ett bakknä. De opererade även om det fanns jätteliten chans för hästen att bli bra. Sen var det några månaders konvalicens innan han blev utdömd. Det var även prat om att om leden var för dålig skulle han avlivas under operationen när han ändå var sövd.

Han är T-märkt och det är ett och ett halvt år sen. Han promenadrids i dag och håller för mer. Ägaren har behållt honom som sällskap till sin unghäst.

Det var inte heller så att ägaren begärde utredning för att dömma ut hästen. Det avgjorde veterinären på Helsingborgs Djursjukhus. det var en del programm och återbesök innan triangeln var på plats....

Hera skrev:
hej!!!

Min kompis fick sin häst utdömd, var försäkrad i Agria. Han hade en kronisk inflammation i ett bakknä. De opererade även om det fanns jätteliten chans för hästen att bli bra. Sen var det några månaders konvalicens innan han blev utdömd. Det var även prat om att om leden var för dålig skulle han avlivas under operationen när han ändå var sövd.

Han är T-märkt och det är ett och ett halvt år sen. Han promenadrids i dag och håller för mer. Ägaren har behållt honom som sällskap till sin unghäst.

Det var inte heller så att ägaren begärde utredning för att dömma ut hästen. Det avgjorde veterinären på Helsingborgs Djursjukhus. det var en del programm och återbesök innan triangeln var på plats....

Okej.
Vi har ju inget riktig dignos då vi har vandrande hältor.

Det är svårt att få en häst utdömd och särskilt som i ditt fall när hästen har blivit friskförklarad så tror jag att det är ännu svårare.

Min förra häst lyckades vi få utdömd och vi hade Agria till honom. Han hade då strålbenshälta båda fram vilket alltid är kroniskt samt hasledsinflammationer båda bak som hela tiden kom tillbaka eftersom han hela tiden avlastade fram samt begynnande spatt på alla fyra.
Hästen gick på de starkaste medicinerna som finns och hade ändå ont hela dagarna.
Vi visste att det han hade var kroniskt...det blir svårare när man inte vet det som i ditt fall. Även fast det var kroniskt och hästen i stort sätt inte kunde gå så behövde veterinären ringa 2 ggr/dag, min mamma ringde 2 ggr/dag och min tränare ringde 1ggr/dag till försäkringsbolaget i flera veckor. Alltså 5 samtal per dag från olika personer och ändå tog det ett bra tag för försäkringsbolaget att ge med sig.

I mitt fall handlade det om 50 tusen kronor, och ditt fall är det 3 dubbelt liksom...försäkringsbolag vill inte betala ut pengar och absolut inte massor med pengar så du kommer nog få det tufft.

Vi fick pengar av agria trots att vår häst inte ens var utdömd. Han hade diagnosiserad cancer, och vi sa bara att vi beslutat att hans tid var över. Det enda dom krävde var ett vittne som kunde bevisa att han var död. Det handlade iofs bara om 6000:-.

Hon blev Friskförklarad i början av December och jag började trava i mitten av Januari och då blev hon dålig igen.
Att på en och en halv månad komma igång och trava är alltför kort tid.
Att rusha sig fram igenom sjukdomen och tillfrisknandet gynnar varken häst eller ekonomi. Dessutom behöver man inte alltid följa veterinärens program till punkt och pricka, lägg hellre till ett par veckors vila än att följa rekommendationerna från kliniken. Skynda långsamt.

roslagen skrev:
Att på en och en halv månad komma igång och trava är alltför kort tid.
Att rusha sig fram igenom sjukdomen och tillfrisknandet gynnar varken häst eller ekonomi. Dessutom behöver man inte alltid följa veterinärens program till punkt och pricka, lägg hellre till ett par veckors vila än att följa rekommendationerna från kliniken. Skynda långsamt.

Men innan Friskförklaringen så skrittades hon sen okt månad då också sista behandlingen var.

Jag tycker du ska prova med en annan klinik. I vårt stall har det stått en tävlingshäst från aug. 04. Sprutad och åkt in till klinik 8 ggr. tillslut drog de ner hästen till annan klinik, sprutad på annat ställe annan diagnos, efter vila igångsatt och fungerar nu! (Åtminstone 2 mån vad som händer sedan får framtiden utvisa- )

Ibland kan det hjälpa att någon med nya ögon kollar hästen!

whalan skrev:
samt begynnande spatt på alla fyra.
.

Spatt på alla fyra?? Är inte spatt ngt som sitter i haserna och en häst har väl ändå inte haser på frambenen?? :confused:

Till trådskaparen>
Svårt att säga om de godkänner avlivning eller ej,det är ju från fall till fall hur de gör en bedömning.
På min häst så tog det sammanlagt 3 veckor inkl. behandling.Visst,han hade röntgenförändringar som han behandlades för 1½ år innan men han var fullt igång nu.
Den andra hästen tog det knappt en vecka att få det godkänt på,men ja,han hade en diger journal som påbörjades -97 dock hade han varit "frisk" nu i 1-1½ år och vet. misstänkte även begynnande spatt på bägge bak.

*lånar*

Jag väntar på beslut från Agria nu vad gäller min häst. Som jag förtsår det så handlar det en del om hur mycket pnegar det handlar om också. Så till din nackdel har du ju att det är mycket pengar. Jag tror inte de dömmer ut det som det ser ut idag.

Den dömde ut en kompis ponny efter ett år av behandlingar.

/C

Jag fick min häst utdömd i höstas (40 000:-) av Agria. När papperna väl var inskickade gick det fort, med vändande post fick jag beskedet!!! Han var behandlad i framkotorna och vb kota flertal gånger sommarn 2003. Under hösten och våren 2003-2004 var jag inne och kollade honom för att han inte kändes ok, men då behandlades han inte. Hösten 2004 behandlades han i alla kotor och ett framknä, och fick Butta i 14 dagar, när han inte blev bättre av detta togs beslut om att han skulle dömas ut. Det var veterinären som föreslog det. Han hade små pålagringar också.

Mitt ena sto blev utdömd (triangelmärkt) hos Agria förra våren. Hon var sprutad in leder fyra ggr -03 för återkommande hältor & när hon blev dålig i samma ben igen efetr ett halvår så var det inte alls svårt att få henne utdömd, men det var nog för att det rörde sig om en mindre summa pengar (30000kr) Försäkringsbolaget hade nog förlorat mycket mer om jag hade behandlat hästen regelbundet i ett år till. I ditt fall gissar jag att de kommer att kräva att ni försöker lite till, just eftersom den är så högt försäkrad (det går behandla ganska mkt för 160000) Sedan verkar det vardra runt ganska mkt på din? Eller visar den hälta på samma ben hela tiden (har läst tidigare men kommer ej ihåg hur det var)
Men nu får vi väl hoppas att hon är bra till ÅB på måndag! :idea:
MVH

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 098
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 351
Senast: ako
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
4 122
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar