Dominant eller osäker?

Antikatanten

Trådstartare
Min hund, 1 årig vakthund, hoppar i vissa situationer på min rygg (hon är stor). Har gjort så sen hon var liten. Det har t ex hänt när vi kommit in till veterinären, när vi mött många hundar och människor samtidigt. Idag kom vi i en ordentlig hagelskur och då såg jag att hon inte visste vart hon skulle ta vägen och då hoppade hon också på min rygg.
Pratade med en bruksmänniska och berättade då också att det hänt att hon skällt på min man när han kommit in i huset (jag undrade ett tag om hon såg dåligt). Jag sa till bruksmänniskan att hon är osäker. Då log hon och sa nääädu hon är ju dominant. Så gör inte en osäker hund! Att t ex skälla på din man betyder att hunden är högst i rang, sen kommer du och sist din man. Jag är mycket tveksam.

Min hund försöker alltid hoppa på besökare - upp i ansiktet och slick! Fredrik Steen skriver så här: En självsäker och dominant hund behöver inte/ vill inte fara upp i ansiktet på folk då den hälsar. Detta eftersom pussar och släckningar i ansiktet med betyder “jag är snäll, märker du hur snäll jag är” än något annat.

Min hund, 1 årig vakthund, hoppar i vissa situationer på min rygg (hon är stor). Har gjort så sen hon var liten. Det har t ex hänt när vi kommit in till veterinären, när vi mött många hundar och människor samtidigt. Idag kom vi i en ordentlig hagelskur och då såg jag att hon inte visste vart hon skulle ta vägen och då hoppade hon också på min rygg.
Pratade med en bruksmänniska och berättade då också att det hänt att hon skällt på min man när han kommit in i huset (jag undrade ett tag om hon såg dåligt). Jag sa till bruksmänniskan att hon är osäker. Då log hon och sa nääädu hon är ju dominant. Så gör inte en osäker hund! Att t ex skälla på din man betyder att hunden är högst i rang, sen kommer du och sist din man. Jag är mycket tveksam.
Fortsätt du att vara tveksam till hennes teorier.
Skulle vara intressant att höra hur hon tycker en osäker hund uttrycker sig :grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Vi har en malteser som nafsar i fötterna. Betyder det något speciellt?? Det är en kastrerad hane på 3 år, vi köpte honom som 1-åring...
2
Svar
20
· Visningar
4 084
Senast: inverterad
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 543
Senast: sorbifolia
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 652
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka