Domarsekreterare.

B

**BORTTAGEN**

Nån här som har gått en sån utbildning? Är den "svår"? (jag har tävlat ett par gånger med lånad häst och gick Grönt kort kurs förra året) Hur mycket brukar det kosta? Dyrt?

Och, vad har man för uppgifter som domarsekreterare igentligen??

Det är väldigt olika vad kostnaden kan bli, det beror på klubben och vad läraren kostar. Om klubben får en stor kostnad pga att de måste "importera" en lärare, så får ju naturligtvis kursdeltagarna betala för det.

Priser jag sett har legat mellan 250-500 kr, vad min kurs kostade har jag inte i minnet längre för det var ett tag sen. :D

Det som får göra domarsekreterarutbildning, är domare med minst regional nivå.

Vad jag har förstått så ska det inte vara några större krav för att få gå en domarsekreterarkurs...eller har jag fattat fel. Jag själv vill gå en men har aldrig tävlat själv. Dock varit och kikat någon gång. Vet du om vår förening har funderingar på att ordna en eller tänkte du fara någon annanstans och gå den. Skulle iaf vara väldigt kul och nyttigt att gå den. Då kan man få göra en insats på våra tävlingar i framtiden. ;)

Jag vet inte om vår förening har planerat nån sån kurs men det skadar ju inte att mejla och fråga! :) och som du sa, det vore kul att hjälåa till och göra insatser för klubben! :)

Okej, det var ju inte så dyrt! Du menar att läraren måste vara domare med minst regional nivå alltså? Första gången jag läste ditt inlägg trodde jag att man måste vara domare med minst regional nivå för att få gå utbildningen men det låter ju inte så logiskt!?

Vilka uppgifter har man som domarsekreterare då?

Kan inte du ta och maila mig och berätta vem du är. Jag är väldigt nyfis.

En domarsekreterares uppgift måste ju vara att sitta och skriva det domaren säger om ekipaget som tex att tölten är för travaktig, för liten ökning eller vad det nu kan vara och så poängen som ekipaget får. Det kan väl inte vara så mycket mer. Är det domaren eller sekreteraren som går fram och väger bots och mäter spöna.

Så en domarsekreterare bör ha en någorlunda läslig handstil med andra ord ;)

Jag uttryckte mig nog minst sagt klumpigt, det håller jag med om. Men för att hålla en domarsekreterarutbildning, krävs domare med minst regional nivå.

För att gå själva utbildningen krävs inga förkunskaper, detta är också första steget på lokalklubbsdomarutbildningen.

Sekreteraren skriver det domaren säger, siffror kommentarer etc. Man utvecklar en viss teknik med tiden, papprena är ju så vådligt små.

Domarna sköter allt vad gäller regler, detta gäller således även hovbeslagskontrollen.

Jag har suttit sekreterare ett antal gånger och har inte gått kursen. Det viktigaste är väl att man är ganska stresstålig för det kan bli många olika lappar att skriva på samtidigt + att man gärna har lite lätt för huvudräkning när man snabbt ska få ihop poängen.

Annars inte särskilt svårt, men väldigt lärorikt! Jag brukar försöka fråga domaren varför ett ekipage får en viss poäng etc så man får en inblick i hur de dömer.

Vildvittra

He he, ja jag kanske förklarade lite skumt :smirk: men jag var väl på god väg iaf. Har som sagt aldrig tävlat. Men jag hoppas kunna göra det snart. :D

Men jag tänkte inte på det där med huvudräkningen :crazy: jag är ju urusel på sånt :(

Jaha jo jag har hört talas om sånna däringa saker ;)
Jag är universitetsstuderande så jag har lagt mitt huvud på hyllan ett tag och lever med dom där dosorna :angel:

Vet du förresten om det är ok att komma från en annan förening och gå kursen nere i söder någonstans. Det hålls tyvärr inte så mycket kurser här uppe. Måste jag då lösa medlemsavgift för den förening som håller kursen.

Jag har mycket vilja och stora ambitioner :love: för dessa härliga islandshästar men tyvärr ingen egen :( fast jag siktar ju på att en dag bli lycklig ägare :D

Tack för hjälpen :) Ska nu i första hand se om någon av grannklubbarna har tänkt ordna nån kurs.

Jag kan varmt rekommendera en domarsekreterarkurs för alla intresserade. det är inte svårt, men mycket lärorikt och jättekul. Egentligen borde alla som vill vara funktionärer på tävling eller tävla så småningom gå kursen, eftersom man får en mycket bra inblick i vad som står i FIPO och hur domarna dömer.
Domarsekretarna behöver kunna skriva snabbt och hålla flera bollar i luften samtidigt, samt använda en miniräknare eller räkna bra i huivudet. Det är ett jätteroligt jobb och man lär sig massor! :bow:

Känns som att domarsekreterar - uppgiften är ganska likt mitt yrkesval! Ska gå kursen i vinter i Stormurs regi har jag tänkt... ;)

Är inte du flygledare? Oj oj, jag är en rätt rutinerad domarsekreterare men aldrig att jag skulle våga mig på nåt sånt!:crazy:
Tror nog inte du får några problem med sekreterandet! :D :angel:

Jo just det! :) Hålla många bollar (eller flygplan kanske) i luften, skriva på små pappersbitar, komma ihåg siffror samt vara stresstålig är väl grejer jag övar en del på dagligen. :D Huvudräkningen vet jag inte däremot... :crazy:

Men jag hoppas jag klarar av det! :)

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 578
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 095
Senast: Bison
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 743
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar