Domarna efterlyste bättre träning

Gammeln

Trådstartare
Har läst en artikel i nya Ridsport ang kvalitetsbedömning av ponny. Man menar att vissa hästar skulle ha kommit mera till sin rätt om de hade varit mer förberedda. Det förekom även brister i utrustningen och vissa var inte ens reglementmässig i sin utrustning. Även skoningen fick vissa ponnyer nedslag på.

Men hur i all sin dar är det ställt med kunskaperna hos de som ställer ut sina ponnys :confused: Åker man på bedömning med hovar som inte är verkade på flera månader :confused: Tror man att domarna inte ska märka nåt eller vad?

Sv: Domarna efterlyste bättre träning

Läste också det...

Jag visade min hingst på treårstestet i år. Han fick dåliga 77 i hoppning men med beröm för sin uppmärksamhet (på både oss och hinder), lydighet och att han var ovanligt bra förberedd och samarbetsvillig, domaren (samma som i artikeln i Ridsport) påpekade var ovanligt i dag.

Angående skoning/verkning får man skylla sig själv tycker jag. Jag brukar iofs inte boka in hovslagaren bara för att jag ska på utställning/premiering/vad det nu kan vara utan ser till att mina alltid har hovarna i ordning.

Fast det är ju likadant på varenda Breeders (dressyren) där önskar domarna ofta att hästarna skulle varit bättre tränade och påpekar ofta brister i utbildningen.

Kan börja med att jag inte läst Ridsport (har haft annat för mig)jag tror att en del av gångartsdomarna (det är väl de som klagar mest) har svårt att inse att det är ponnisar och inte halvblod som de ska dömma. Det är svårt att hitta bra små ryttare till A_B_C ponnisarna samt att man inte vill köra igång sin ponny för tidigt. Många som visar är barn dessutom. Då kvalitetsbedömning för ponny inte har hållit igång i så många år så har nog ponnyföräldrarna inte fått kläm på det där med reglementmässig utrustning vilket heller inte är så lätt med en liten B-ponny och ryttare som dar 120 i ridkläder. Jag tycker över lag att de flesta som kommer med sin ponny på kvaliten klarar sig bra på alla stationerna bortsett från gångarterna. Har nu suttit i sekreteriatet i 3 år och sett det mesta. De 2 första åren hade vi våra ponnyplatser ihop halvbloden på strömsholm och jag kan lova att det var få halvblod som hade så höga poäng som ponnisarna hade. Första året så var det en ponny som toppade listan av alla visade hästar på Strömsholm med 42 p exteriört och 9-10 hopp! Det är sällan man ser halvbloden med bra exteriör, 10-10 på alla vet stationer och bra hopp! I år så var det 23 visade ponnyer och 14 utdelade diplom! det tycker jag är en bättre statistik än några gnälliga gångartsbedömmares utlåtande. Låt ponnisar mogna i den takt de ska mogna och hellre komma med en ponny som inte går i hög form än en ponny som stressats igenom sin utbildning. När det gäller skoningarna så får man nog skylla sig själva.

Tycker du har en bra poäng i allt det du skriver. Det är nog lätt för domarna att jämföra med halvbloden, med då blir det ju fel. Sen vet jag inte om jag tycker kvalitets för 4åriga ponnyer är så vettigt. Ponnysar (förutom möjligtvis ridponnyer) mognar och utvecklas ju senare än halvbloden. Men kanske kvalitets främst vänder sig till ridponnyerna? Många är ju som små halvblod! Och inte kan de väl mena att ponnyer ska ha samma gångarter som halvbloden, oavsett ras på ponnyerna???

Precis! Det gäller ju att följa varje ras standard. Går ju inte att jämföra gångarterna på en minishetland och ett stort halvblod.

Fått mitt mail förresten?

När vi var på Flyinge och tittade på unghingstarna var det flera som också fick påpekande om att de kunde varit bättre förberedda, och framförallt fått mer hjälp under själva bruksprovet och därmed fått rättvisa resultat. Det tycker jag är jättemärkligt, ha allt besvär med att hålla hingst, förbereda till bruksprov, och så göra en tafflig visning....

Gångartsdomarna var som sagt hemskt gnälliga (var där med min och hmm jo vi hade en liten reglementsmiss på utrustningen vad gäller pannbandet men det var jag som tolkat anvisningarna fel...). Hur pass utbildad vill man ha en fyraåring egentligen, duger det inte att de går att rida i alla tre gångarter (med visade tempoväxlingar) på ny plats, med nya ponnyer efter att ha blivit klämd och känd på av okända människor?

Dessutom, så följde inte domarna anvisningarna vad gäller gångarterna iaf på min ponny, de ska travas först, skritta sen och galopp sist men skritten bedömdes först på min (spelar på henne inte så stor roll men ska man gnälla på "andras" fel så ska man nog se om sitt eget hus också).

Sen om jag inte tar fel så är väl de två damerna inte vana att döma sådana här tillställningar?

Patsy stackaren reds av en helt ny ryttarinna som bara suttit på henne dagen innan för första gången.

Löshoppningsdomaren som förra året gav P 8-7 tyckte att hon verkade oförberedd fastän vi spenderat vintern med att hoppa i okända ridhus och annat. Fast hon såg iaf snäll och samarbetsvillig ut ;)

Bedömningar är svårt och det är på sätt och vis synd att man bara har en chans.

Senast ändrad:

kan nämna att där vi visade våran ponny så var det ingen som fick gångartsdiplom fast det kanske inte är så konstigt när domaren inta gav några anvisningar alls mer än trav, galopp och skritt och sen lite öka på långsidorna inte alls att de skulle gå in på volt eller något sådant hur lätt är det för ett nervöst barn att inse att det var kanske så de skulle göra hm hm . Sen vet jag att denna domaren tränar bara stora hästar överlag och vad jag vet aldrig dömt ponnysar heller. Gnällig inte vet jag men jag var nöjd med våran ponny då hon uppförde sig jättebra och sen om det inte blev så höga poäng skiter jag i då jag vet att ponnyn var väl förberedd på sin upggift men kanske inte domaren hur han skulle bedöma de små liven från shettisar och uppåt men inte attan har jag gnällt i ridsport för det ;-)

Welsh skrev:
Låt ponnisar mogna i den takt de ska mogna och hellre komma med en ponny som inte går i hög form än en ponny som stressats igenom sin utbildning. När det gäller skoningarna så får man nog skylla sig själva.

Du menar alltså att hästägarna är inte klarar av att bedömma om ponnysarna är mogna eller inte för uppvisning/bedömmning. Men å andra sidan kanske du menar att man ska ställa in all den verksamhet tills ponnyerna blivit äldre

Trissa skrev:
När vi var på Flyinge och tittade på unghingstarna var det flera som också fick påpekande om att de kunde varit bättre förberedda, och framförallt fått mer hjälp under själva bruksprovet och därmed fått rättvisa resultat. Det tycker jag är jättemärkligt, ha allt besvär med att hålla hingst, förbereda till bruksprov, och så göra en tafflig visning....

Självfallet, här var det INTE iordningsställt :smirk:

jag tycker snarare att man ska visa ponny som 5 åring så de får mer tid på sig att mogna i kroppen. jag tror nog att ägarna i de flesta fall vet hur pass (o)mogna deras ponnyer är, de flesta åker nog dit för att få bedömning på allt annat och tar gångarterna för vad det är. För det priset som det kostar att vara med på en kvaliteetsbedömning så får man mkt. Vi ställde upp med en 6 årig ponny utan för tävlan på kort varsel bara för att få alla dessa bedömnigar. Vi köpte henne utan att veterinärbesikta henne, Nu kan jag höja hennes försäkringar med hjälp av dessa 2 veterinärbesiktningar som gjordes på plats. Som ett extra plus så fick vi henne bedömd exteriört och hoppmässigt och det var kul! Förstår inte folk som klagar på priserna som i år har legat mellan 550-950 kr för kvalitetsbedömningarna. Bara en veterinärbesiktning på hemmaplan kan kosta över 1000 lappen!
Tillbaka till ämnet; jag anser att det är dommarna som ska ta hänsyn till ponnisarnas låga ålder när det gäller gångartsprovet. Faktorerna för det är många. Provet ligger sist på dagen som är ganska lång. En ponny som går in i första vet I avslutar sin dag med att gå in på gångarterna 10.50. Då har de flesta redan varit på plats en timme innnan första stationene och säkert åkt många timmar för att komma till de få platser som håller för ponnisar. Förrutom det så är det många ponnyraser som mognar sent och inte har hunnit lära sig att balansera sig och ryttare i en längning av trav och galopp i den form som dessa dommare gärna ser dem i. För de A-B ponnisar som ska visas körda så ska de även kunna galoppera sina ponnisar i rätt form framför vagn, inte så lätt det heller alla gånger.
Slutord; Se skillnad på ponny och halvblod så kommer domarna att bli nöjdare och fler ponnyer kommer att visas i framtiden!

mitt sto hade varit på betäckning halva sommaren och kom hem i juli, när vi började rida blev hon överansträngd i karpalsenskidorna. kunde bara rida väldigt sparsamt då. vi anmälde henne till kvaliteten för att få ett nytt veterinärutlåtande på sina framben och för att "få" guld på exteriörbedömningen då det behövdes meriter inför stambokföringen. vi tränade ingenting alls inför kvaliteten.
och se! vi kom tvåa som lovande dressyrponny, endast slagen av en godkänd ridponnyhingst och gick därmed till final.
hur dömde domaren där då?

Liknande trådar

Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Hästvård Skummade igenom Rid****t Special och fastnade för en artikel i rubriken upploppet Vet Bengt Roneus skrev bl.a. Citat: Vissa hästägare...
25 26 27
Svar
525
· Visningar
39 217
Senast: flashlight
·
Avel Nu har vi kommit hem från Rikskvalitetstävlan, jag och min lille ponny. Och det är med blandade känslor... Ponnyn ifråga skötte sig...
Svar
9
· Visningar
1 040
Senast: B-T
·
G
Islandshäst I slutet av 70- och början av 80-talet rasade en ganska infekterad debatt inom islandshästsverige. I centrum stod ett antal hingstägare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 521
Senast: Isold
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård