Domarens syn på saken?

lakrits

Trådstartare
Jag satt och funderade lite på det här med bedömning i ridgrenar, säg på lägre nivå som jag själv håller mig på just nu.

Jag har ju inte ridit så många olika grenar men ta tex. pleasure; jag vet vad man bedömer i den klassen, eller ska bedöma på, men vilket går först; en häst i form som spänner sig lite då och då eller en häst som inte går i form alls men hela tiden är avslappnad?
Det ska ju vara ett "pleasure" att rida men ibland funderar jag på hur en del dömer vid vissa tävlingar.

Det är samma vid många andra av grenarna, är formen på hästen oviktig? Är huvudsaken att dom är följsamma och "lättmanöverliga" än att de går korrekt?

Jag har sett skräckexempel på hästar som går högt, högt upp med huvudet men som ändå klarar sig igenom ett mönster eller bana för att dom är lyhörda.....och vinner.

Sv: Domarens syn på saken?

Du får se till att gå på SWRs små sammankomster. Hade du vart på regelboks genomgången hade Staffan förklarat allt för dig..;)

Svaret på din fråga låter jag nån annan ta över, då jag är kass på att förklara +att jag inte satt mig in så mycke i de grenar jag inte är intresserad av.

Ja, jag har funderingar på att gå nån domarutbildning eller liknande så man kan få lite koll på läget.

Smaken är som baken även för domare ;)

Pleasure; lättaste klassen att ställa upp i svårast att vinna...
Lydnad är ju a och o och ett jämt tempo (för rasen) oavsett gångart. För att det inte ska 'åkas häst', alltså en häst som 'bara' lullar runt i ett och samma tempo, har även ökad trav/jog börjat krävas av fler domare (checkar lydnad, etc). Formen ska bedömas utefter ras. Men redan i början ser ett vant domaröga vilka hon/han bedömer är 'toppen' resp botten om inget oväntat händer (vilket det ju ofta gör i loopen på lägre tävlingar, fniss). Därav allt 'glitter', men om man vill synas extremt gäller det ju att leva upp till det:smirk:
Fler domare har oxå börjat bli mer uppmärksamma på att inte hästen går för lågt (börjat följa regalboken:idea:)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 341
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 791
Senast: kryddelydd
·
Western Har tänkt lite och bestämt mig för att börja rida western, då jag tyckt det varit lockande länge :laugh: Men då stötte jag på några...
Svar
2
· Visningar
1 157
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka