Domar kommentar

clubman

Trådstartare
Tävlade idag och fick kommentar på min mellangalopp "lite lamt" Ehh nä hon är inte lam...möjligen lite matt i så fall!!:cool:
Nej skämt åsido men skriver man verkligen lamt?? Har bara hört och sett matt innan... lamt låter så himla negativt i mina öron! Har ni hört detta innan??

Sv: Domar kommentar

spelar det ngn större roll? jag tycker lamt är en utmärkt och mkt väl uttryckt synomym för matt?

Nä spelar väl ingen större roll. har dock aldrig hört uttrycket innan i sammanhanget och tyckte att det hade en negativ klang. Även om matt inte är så bra i heller så tycker jag att lam låter lite för "omoget" uttryck....

Jag tycker inte det är något fel på uttrycket lamt. Matt tänker jag att hästen är seg, lamt är mer att ryttaren kanske inte satsar ordentligt. Så tänker jag iaf.

Det där är en svenska-grej.
Ordet lamt i svenskan är jättegammalt, för just försvagat, svagt. Så jag tycker nog att domaren gjorde helt rätt.

Sen har "dagens ungdom" tagit till sig ordet, som jag antar kommer från eng. "lame" då har betydelsen blivit lite mer åt det "guuva du e töntig" hållet.

Oki oki jag ger mig!!:D var väl bara jag som reagerade för jag har aldrig fått kommentaren förr...

Lam är ett vedertaget uttryck. Synonymt med "för lite" eller "matt" eller "seg" eller " tillbaka hållet"

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 597
Senast: Lavinia
·
Tjatter Jag kommer ibland på mig själv med att tänka "äsch, orka" eller "vad spelar det för roll" kring saker som jag innan har lagt stor vikt...
2
Svar
27
· Visningar
1 900
Senast: lingonben
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar