D

Deronia

Jag sålde en 2,5 årigt sto i slutet på oktober 2006. och nu vill köpare lämna tillbaka henne för hon har solexem?! Jag köpte henne i början av augusti 2006 och då hade hon inget exem. Kan hon lämna tillbaka henne o säga att det e dolt fel?? Borde inte hästen haft exem när jag va o kollade på den i i juli då?

Sv: Dolt fel!

nej det tycker inte jag hon borde kunna. Ring ngn hästjurist o fråga!

JA det måste jag göra, får göra det på måndag.

Vad jag har hört (rätta mig gärna om jag har fel)
är att exem brukar först uppträda i 3-4 års åldern. Har en kompis vars russ fick det första gången som 3-åring också.
Men om det klassas som dolt fel vågar jag inte svara på.
Men felet fanns ju i så fall inte innan.(om det bryter ut vid en viss ålder)

Vad jag har hört (rätta mig gärna om jag har fel)
är att exem brukar först uppträda i 3-4 års åldern. Har en kompis vars russ fick det första gången som 3-åring också.
Men om det klassas som dolt fel vågar jag inte svara på.
Men felet fanns ju i så fall inte innan.(om det bryter ut vid en viss ålder)

Oki. För tjejen som köpte henne säger till mig att jag har ljugit o undanhållit att hon har exem.. Men hon hade inga exem hos mig och inte när jag köpte henne.. Känns lite ledsamt.. Finns bilder från dagen efter hon kom hem till mig när jag köpte henne..

Kontakta en jurist, men jag lovar, tjejen som påstår att du ljuger, hon kommer inte få rätt.

Kontakta en jurist, men jag lovar, tjejen som påstår att du ljuger, hon kommer inte få rätt.

Jag ska ringa på måndag. Går ju inte att göra så mkt en lördag en
em.. Min sambo va men o tittade på hästen och hämtade hästen och varit med mig mnkt i stallet när jag hade henne o han säger likadant som alla andr ai stallet att hon inte hade några exem när jag sålde. Vet besiktade henne oxå.. o vet sa inget om att hon hade det eller hade något på g.. men det kanse inte syns? Jag dålde henne för 20.000 då va hon mkt gjord med, och jag betalade vet besiktningen o hon fick med saker till hästen. och tjejen vill att jag ska betala tillbaka 10.000 eftersom hon säger att jag har ljugit, fast jag inte har det :( och att hon inte va värd så mkt om hon hade exem.. och nu har hon annonseat ut henne för 25.000

Nej jag tycker då inte att du ska behöva betala tillbaka! Eksemen kan utvecklas av till exempel stress och sådant också och behöver inte alls vara ett dolt fel. Det kan ju inte du hjälpa om det utvecklas när hon köpt hästen.

Jag tycker att du skall ligga lågt. Låt henne ta sina mått och steg.
Du HAR inte ljugit.
HUr skall hon kunna bevisa att du har ljugit ?
Du har två protokoll på att hästen inte har eksem.

Det *KAN* inte vara ett dolt fel.
Finns det så syns det.

Fy vad jag tycker att det är trist med folk som alltid skall låta nån annan ta deras ansvar.

Jag tycker att du skall ligga lågt. Låt henne ta sina mått och steg.
Du HAR inte ljugit.
HUr skall hon kunna bevisa att du har ljugit ?
Du har två protokoll på att hästen inte har eksem.

Det *KAN* inte vara ett dolt fel.
Finns det så syns det.

Fy vad jag tycker att det är trist med folk som alltid skall låta nån annan ta deras ansvar.

jaa. vilket gör att jag aldrig mer vill sälja en häst.. tråkigt med människor som denna.-

Har du sålt hästen i egenskap av privatperson eller har du företag? (är det konsumentköplagen eller köplagen som gäller?)

Jag utgår från att du är privatperson och ger därför rådet att helt enkelt bara svara nej, till förfrågan från nya ägaren. Nej, du tänker inte ta tillbaka hästen. Hästen har inte visat några exem under tiden den varit hos dig.

För att ägaren ska kunna åberopa dolt fel måste denne påvisa att felet förelegat vid tidpunkten för riskens övergång (d v s datum för köp). Omöjligt, som jag ser det.

Luta dig tillbaka och ta kontakt med advokat först när det kommer skriftliga propåer, om ens då.

tack för alla svar har fixat ridsport så i morgon ska jag ringa! :D o hoppas på att det hela löser sig! :D

exem syns i aug månad!! manen är avkliad, svansrosen likaså...
min häst jag hade tidigare visade exem redan som 1½ åring...
från ca mars-oktober såg man det tydligt. sen va manen kort och den hann växa ut under vinterhalvåret.

sen uppkommer exem också beroende på vart man bor.
om det är sol eller svinknottexsem etc.
vissa mår bättre att bo nära vatten där det blåser o håller insekter borta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 501
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden