Sv: Dolt fel!

Vad jag har hört (rätta mig gärna om jag har fel)
är att exem brukar först uppträda i 3-4 års åldern. Har en kompis vars russ fick det första gången som 3-åring också.
Men om det klassas som dolt fel vågar jag inte svara på.
Men felet fanns ju i så fall inte innan.(om det bryter ut vid en viss ålder)

Jag måste tyvärr rätta dig, för du har fel. Har sett ett ettårigt russ med knottallergi. Kan även komma på tvååringar, så det är inte åldersbestämt. Har tom en granne vars ardenner fick eksem när den var över 10 år.....

knottallergi o solexem e väl inte samma sak el är det d??

Soleksem drabbas oftast hästar som är ljushyade, antingen på mule karleder eller ben om den är ljus och tunn även där.
Mycket sällan drabbas man och svans, knottallergi ger sig i uttryck genom att man och eller svansrot svulnar upp med en klåda som följd. Hästen kliar upp sår, eller så är det endast en intensiv klåda och ffa mankammen blir bubblig med en sk elefanthud som kan mjälla.

Vad din häst drabbats av vet inte jag, det har ju inte direkt framgått var klådan sitter.

"Soleksem" är en benämning som man använde förut. Det är inte solen som hästarna blir allergiska av utan svidknott. Vad jag förstår är det ungefär 98% av de hästar som verkligen kollas, som är allergiska mot knot.

Jag måste tyvärr rätta dig, för du har fel. Har sett ett ettårigt russ med knottallergi. Kan även komma på tvååringar, så det är inte åldersbestämt. Har tom en granne vars ardenner fick eksem när den var över 10 år.....

Jag tar gärna en rättning, :D
allt man hör är inte sant.
men samtidigt så betyder ju det (om det kan dyka upp när hästen är 10år) att det inte behöver vara dolt fel. Kanske stress och flytt gjorde att den utvecklade knottallergi. alltså inte fanns innan

och nu har hon annonseat ut henne för 25.000

Får inte ihop det där :confused: Ska hon sälja hästen samtidigt som hon vill att du ska ta tillbaka henne + att du ska betala 10.000:-??

Hursomhelt så tycker jag att det låter som om hon är ute efter att tjäna lite extra pengar :angel:
Både du och vet. hade säkert märkt om hästen hade några hudproblem. Dom kollar väl huden också vid en besiktning? (Det gjorde dom i alla fall när jag skulle sälja min häst)

Jag sålde en 2,5 årigt sto i slutet på oktober 2006. och nu vill köpare lämna tillbaka henne för hon har solexem?! Jag köpte henne i början av augusti 2006 och då hade hon inget exem. Kan hon lämna tillbaka henne o säga att det e dolt fel?? Borde inte hästen haft exem när jag va o kollade på den i i juli då?

Hade hon exem när du ägde henne? isånna fall: Berättade du att hon hade solexem?

Om hästen fick exemet hos ägaren så kan hon inte lämna tillbaka hästen för du äger den inte längre :/

Oki. För tjejen som köpte henne säger till mig att jag har ljugit o undanhållit att hon har exem.. Men hon hade inga exem hos mig och inte när jag köpte henne.. Känns lite ledsamt.. Finns bilder från dagen efter hon kom hem till mig när jag köpte henne..
Hur döljer man att en häst har exem? :crazy:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 268
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 707
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 503
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden