B

BeastieBabe

vad gäller egentligen? läste en teoretisk fråga där man säger sig köpt en häst, haft den ett år och säljer den vidare, nya ägarna upptäcker en skada som funnits där hela tiden och vill häva köpet.
vad gör man då om man som fd.ägare inte har märkt av skadan alls (pga för lätt träning ex?).. och att skadan är gjord av den ägare som jag köpte hästen av..

vem har då rätt? har JAG gjort fel för att jag trott att en häst vart felfri och att den har vart det hela tiden hos mig?

Sv: dolt fel

Beror på om du är näringsidkare eller ej...dvs antingen konsumentköplagen eller köplagen träder i kraft.

Som privatperson gäller köplagen och då faller mkt på köparens UNDERSÖKNINGSPLIKT...skulle tro att det vore mkt svårt för dem att göra något åt detta i såfall.

Konsumentköplagen(näringsidkare,företagsamhet) är annorlunda och mer skyddande för konsumenten/kunden....att varan inte får vara sämre än vad som angetts vid köpet osv...då faller det in med reklammationsrätt etc.

Phu lite lat orkar inte släpa fram en massa juridikböcker...men du anar vad jag menar va?

Sv: dolt fel

Om det gäller ett DOLT fel så har undersökningsplikten ingen betydelse, eftersom definitionen på ett dolt fel är ett som inte upptäcks ens vid en korrekt utförd undersökning.

Det som händer i det här teoretiska fallet är att den ägare som haft hästen ett år genast reklamerar till förste säljaren, innan reklamationstiden på två år gått ut! Sedan har man en trevlig soppa när man ska ta ställning till om skadan till att börja med är ett dolt fel och i så fall att den bevisligen fanns vid köp 2 och om den i så fall fanns redan vid köp 1!

Även om nuvarande hästägare och mellanägaren lyckas visa allt detta så är det inte säkert att det är grund att häva köpet, det kan även bli frågan om avhjälpande (reparation!) eller sänkt pris (omleverans av likvärdig felfri vara är väl knappast aktuellt?!). Om sedan säljare 1 och 2 inte kommer överens om vilka "reparationer" (tex operation) som är rimliga måste situationen bli ännu mer tilltrasslad!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 261

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025
  • Hästarnas favoritbett
  • Dressyrsnack 17