Dölehästen

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Vidar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 640
V

Vidar

Är det någon som vet någonting om Dölehästen, undrar om det är någon i Sverige som äger eller föder upp? Jag såg denna ras på TV och föll direkt...

Sv: Dölehästen

Det finns ett antal dölehingstar i avel i Sverige. När de kommer hit räknas de som nordsvenskar. Skrimsblessen, Isvind, Teigeblesen, Heirums Nils, Bronson, Ellabron och Elveligutten är alla dölehingstar men i Sverige går de som nordsvenskar. Det har importerats en hel del dölehingstar de senaste 20 åren så det finns en hel del påbrå från Norge i dagens nordsvenskar.

Sundmin ska vara med också, så tror jag listan är komplett på de dölehingstar som verkar i nordsvensk avel i år.

hej! jag har importerat två döleston från Norge,mycket fina ston exteriört och dom
rör sig bra och har ett otroligt bra psyke.
har avlat en del på dom,

Försöker få liv i en gammal tråd. Jag är också intresserad av dölehästar. Någon som vet var man kan hitta dessa hästar till salu?

Försöker få liv i en gammal tråd. Jag är också intresserad av dölehästar. Någon som vet var man kan hitta dessa hästar till salu?
Finn.no, antagligen i norska facebookgrupper. Vet inte om de har någon annan hästsida än just finn, men där finns iaf en del. Letar du i Sverige så är det nordsvenskar du får kolla på.

Finn.no, antagligen i norska facebookgrupper. Vet inte om de har någon annan hästsida än just finn, men där finns iaf en del. Letar du i Sverige så är det nordsvenskar du får kolla på.
Jo jag var precis inne på den sidan. Tack för tipset. Inte ofta man ser någon tillsalu i sverige.

Jo jag var precis inne på den sidan. Tack för tipset. Inte ofta man ser någon tillsalu i sverige.
Nej, det är väl i princip importer då rasen är såpass mixad med nordsvensken att ett föl som föds här registreras som nordsvensk (om de visats ordentligt, iaf hingsten måste nog vara godkänd inom nordsvensken för att det ska gå. Även en dölehingst kan godkännas där). Jag har inte väldigt bra koll, du kan läsa mer om det på nordsvenska och dölehästens avelsplan.

Liknande trådar

Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 391
Senast: Bee
·
Avel Såg programmet Klonade Djur igår som till största delen handlar om kloning av hästar. Jag hade ingen aning om att det var så utbrett i... 2
Svar
21
· Visningar
1 149
Senast: BornAgain
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara... 11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 751
Senast: ildiko
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 167
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka