dolda fel -oinriden unghäst

Sv: dolda fel -oinriden unghäst

Pärlan jag var intresserad av togs bort redan som 1.5-åring. :( Jag och uppfödaren känner varandra sedan tidigare och nu skulle hon kollas upp inne på Ultuna för att se om det kunde vara att hon gått omkull i hagen eller om det var ngt allvarligare, vilket det tyvärr var. En förträngning i halskotorna vilket gjorde att hon avlivades på plats. :cry:

Jag hade innan bollat mkt med "min" veterinär om vad det kunde vara och han var ganska tidigt inne på rätt spår utan att ens ha sett henne. Det syntes väldigt tydligt när de höjde huvudet på henne och hon backades i gången att hon hade problem och röntgen visade hur illa det var. :crazy:

Hon hade varit 5-6 år nu om jag inte minns fel. :(

En häst med slinger kan inte backa rakt utan stapplar och vinglar, kotorna trycker på nerverna om förträngningen sitter i nacken.
OBS, inga amatörprognoser utan misstänker man problem så kontakta veterinär istället för att göra egna "utdömningar" om det nu är ngn som tänker testa!

Ja självklart måste man ringa veterinär!

Jag har inte några sådana misstankar som tur är :D Har sett flera hästar med slinger (ingen rolig historia :() men var bara intresserad av om det var något särskilt som hände när man backade med höjt huvud. Men jag förstår vad du menade!

jag lyckades efter ett helt hästliv(35 år!)på ålderns höst köpa en 5-årig kallblodstravare till mej och min dotter att ha mest som allroundhäst.Efter ca 1 månad visade dewt sej att hästen var helt blind på höger öga! Nåt som inte kom fram på veterinärbesiktningen innan köp! Otroligt nog! Ännu otroligare är väl då att jag behandlade hästens högra öga i en månad enligt samma veterinärs föreskrifter med salva!Tror jag det att det inte hjälpte eftersom han var helt blind på ögat! Då ringde jag å kollade och kunde få lämna tillbaka hästen å få hela köpesumman tillbaka,men det ville jag inte för då var jag(och dottern)förälskade i hästen.För övrigt gick allt väl,man lärde sej att hantera honom efter hans förmåga.Han tävlade till och med i hoppning,110! Å han var 148 bara! Men till saken:se till att få mer än ett utlåtande!Jätteviktigt! Hoppas allt löser sej.Lycka till!

Radiolog på Ultuna tittat på hans bilder, och min vet. har ultraljudat och visat mig + kiropraktor som hittade felet från första början, så jag har inga tveksamheter över diagnosen.

Mia_R; det är helt klart inte lätt att backa när man har tryck på ryggmärgen, höga benlyft som skakar och svajigt är det.

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA... 15 16 17
Svar
329
· Visningar
35 091
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året... 2
Svar
39
· Visningar
5 993
Senast: pews1972
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 919
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka