Sv: Dolda fel, friskrivning?
*kl*
Vad jag menar och försöker förmedla är att man inte ska ta för givet att det är något fuffens för att en näringsidkare vill skriva så i kontraktet!
Som jag skrev, det är i princip omöjligt som näringsidkare att skydda sig mot dåliga köpare. Dåliga säljare är givetvis lika trist men lagen står på köparens sida om denne är privatperson och säljaren näringsidkare!
Tyvärr finns det väldigt många köpare som utnyttjar systemet till sin fördel på ett felaktigt sätt och vill ha igenom både det ena och andra som dolda fel.
Liten historia:
Jag har tex varit med om ett hästföretag som var tvungen att förlika och betala en ansenllig summa pengar till en köpare som ville hävda "lynnesfel" (som dolt fel) på en häst där detta fel tom stod med i kontraktet. Hästen hade uppfört sig väl på försäljningsstallet efter lite arbete på den, och även i början efter köp. Efter ett tag kom problemen tillbaka, pga köparens okunnighet.
Även att problemen var kända, bara det att dom inte fanns hos hästen just vid köpet, och medskrivna i kontraktet, blev säljaren stämd på försäljningsbeloppet samt alla omkostnader för hästen (stallhyra, veterinär, hovslagare, foder osv) som köparen hade haft.
Säljaren hade inte råd att förlora en rättegång och fick av advokaterna veta att det inte alls var säkert att dom skulle få rätt, snarare tvärtom, eftersom de var näringsidkare och köparen privat person. Därför köpte de tillbaka hästen för köpeskillingen, nu med problemen åter, samt betalade en summa utöver detta till köparen.
Köparen hade vid samma tillfälle köpt två hästar, och efter några månader kom hon tillbaka med klagomål på den andra.
Denna gång kunde säljarna sätta stopp innan det gick för långt då de men hjälp av en bra advokat hade uppfört ett kontrakt vid den första reklamationen där köparen skrev på att hon inte hade några fler krav eller klagomål på säljaren, gällande någon hästaffär. Men hade hon inte gjort det "misstaget" hade förmodligen samma fars upprepat sig.
Den förstnämda hästen är idag hos ny ägare, problemfri och mkt omtyckt.
Denna historia är bara en i raden, som jag känner till (nej, det var inte jag som var säljaren). Jag skulle aldrig ge mig in i hästhandlarbranchen, det är ett som är säkert. Det har man inte råd med....
Oseriösa säljare är lika illa, men att handla från en näringsidkare är tämligen säkert om man är privatperson, iaf vad gälelr att få rätt vid en eventuell tvist. :smirk: