Samhället kommer inte gå under, vaccin eller ej. Om frivilliga vaccinerar sig så fort de får chansen och osäkra avvaktar så länge så har vi redan där en bra start för att vända utvecklingen. Samhället kommer inte gå under.
Många av oss kommer inte erbjudas vaccin redan i januari så man kan lugnt sitta still i båten och avvakta. Jag är tveksam nu men kan mycket väl vilja vaccinera mig redan i vår, det vet jag ju inte nu. Varför måste vi osäkra ha en plan nu? Så orimligt.
Att tjata och skamma skapar bara en onödig polarisering som definitivt inte kommer leda till att fler vaccinerar sig.
Precis, ska det bli påtryckningar, kampanjer, övertalning etc så är det rimligt att vänta tills det finns tillgängligt vaccin och mer data att visa på. Det kommer att bli rusning efter vaccinet i vilket fall som helst.
Om vaccin garanterat varit 100-procent ofarligt så hade jag haft viss förståelse, likaså om vi stått in för en sjukdom som var mycket farligare, men så ligger det inte till inte. Det finns risker med vaccin och Covid är en otäck sjukdom men den är inte någon pest där flertalet stryker med. Om man ignorerar de som är oroligas oro och bara brötar på och säger vaccinera dig så inte min farmor eventuellt blir sjuk och eventuellt dör då.
Det jag saknar och som kanske inte är möjligt är långtidsstudier där man följer likvärdiga stora grupper där ena vaccinerar sig och den andra får placebo och man ser på skillnaden i folkhälsa, allergier, autism och annat vaccin beskylls för att orsaka. Om det inte är någon skillnad ja då är vaccin i stort ofarligt, om det är skillnader som visar på att folk faktiskt är mer sjukliga om de vaccinerar sig så har ju antivaxers rätt, i viss mån åtminstone beroende på vad som kommer fram. Nu tror jag inte en sådan undersökning är möjlig eller i vart fall mycket dyr och svår och vad skulle hända om en sådan startat för ett par år sedan, skulle man ge verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen? Det låter inte försvarbart för de som tillhör riskgrupper om man nu verkligen försökt göra en sån här studie och det kan komma värre sjukdomar. Och jag tror heller inte att den skulle visa att vaccin är annat än hyfsat ofarligt men man skulle möjligen visa mycket svaga samband i vissa fall.
Vi har skapat en miljö som är tämligen onaturlig för oss med en massa kemikalier och nya födoämnen/material som är i omlopp. Som det är nu är det helt omöjligt att veta vad all den här mixen faktiskt gör med oss. Samtidigt har den också skapat bättre hälsa än vi någonsin haft eller åtminstone så lever vi längre (åtminstone i Sverige) än vi någonsin gjort förr
Ser ni inte problemet med att fortsätta leva i en pandemi värld i 1-2 år till?
Psykisk ohälsa ökar, arbetslösheten ökar, företag går i konkurs, sjukvården går på knäna och personalen blir utbränd, staten/kommunens ekonomi blöder pengar.
Om vi fortsätter på detta spår, jo då kommer samhället gå under.
Om inte bara en liten del vaccinerar sig kommer smittan fortsätta spridas, och sålänge smittan sprids kommer vi fortsätta leva i en pandemi värld.
Jag har inte sett en enda kommentar som "tjata och skamma" att folk måste tvingas ta vaccinet, men det kommer bli stora problem om många vägrar ta vaccinet när det väl erbjuds.
Ingen medicin eller vaccin är 100% ofarligt. "där flertalet stryker med" 1 520 000 döda.
Man har redan gett "verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen", det ingår i fas 3 att endel av gruppen får vaccinet och endel av gruppen får placebo, för att kontrollera effekten, och detta har man gjort med covid-vaccinet. Så som jag sagt är det enda man saknar studie på långtids effekten, men vi kan inte vänta i 10 år på att den studien ska bli klar.
Vaccin är lika onaturligt som medicinerna du får när du blir sjuk och söker läkarvård.
Huvudvärk och febernedsättande medicin är lika onaturligt som vaccin.
Däremot lever vi längre idag tack var mediciner än man gjorde för 1000 år sedan. Så jag tror ändå mediciner och vacciner inte är problemet.
Jag är mer orolig för avgaser, besprutningsmedel på mat, e-ämnen i mat, osv. Sånt tror jag absolut kan vara skadligt för människor och orsaka mycket problem med hälsan.