Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Det är en lite för enkelt att hänvisa till en genetisk variation, ett vaccin ska givetvis inte skada någon oavsett vilken genetisk variation man månde ha. Alla har vi diverse genetiska variationer, vi går inte omkring som enäggstvillingar, och kan potentiellt utveckla en massa sjukdomar som delvis har genetiska förklaringar eller klara oss för att vi inte triggar andra betingelser som bidrar till sjukdomen.
Ja, absolut! Åtminstone bör det ju vid behov upplysas om eventuella konsekvenser hos vissa genetiska variationer. Vid tillfället för vaccinets utveckling fanns dock ännu inte kunskapen om att narkolepsi kan utlösas av infektion hos individer med genetisk disposition för det, och då är det förstås svårt att ta hänsyn till det.

Utifrån kunskapsläget vid tidpunkten fanns det då givetvis ingen anledning att tro att narkolepsi skulle kunna vara en biverkning, så det var alltså inte slarv eller otäcka tillsatser eller liknande som var skurken här utan snarare att forskningen på just narkolepsi var för tunn – vilket väl knappast vaccinframställare kan lastas för.

Senast ändrad:
Utifrån kunskapsläget vid tidpunkten fanns det då givetvis ingen anledning att tro att narkolepsi skulle kunna vara en biverkan, så det var alltså inte slarv eller otäcka tillsatser eller liknande som var skurken här utan snarare att forskningen på just narkolepsi var för tunn – vilket väl knappast vaccinframställare kan lastas för.
Nej men man kan ju i det läget inte heller börja håna de som ser testningen av produkten som otillräcklig eftersom ingen vet ifall just denne sitter på en genvariant som triggas av vaccinet

Nej men man kan ju i det läget inte heller börja håna de som ser testningen av produkten som otillräcklig eftersom ingen vet ifall just denne sitter på en genvariant som triggas av vaccinet

Det går att testa för om man har den genvariant som ökar risken för att utveckla narkolepsi. Även om bara en ytterst liten andel av dessa drabbas av sjukdomen och risken inte ökade jättemycket med pandemrix kan det ju vara ett sätt om man är tveksam.

Själv skulle jag inte bli förvånad om jag tillhör den del av befolkningen som har denna genetiska svaghet med tanke på sjukdomshistoriken i min släkt(autoimmuna sjukdomar var man än tittar). Men en eventuell risk är så liten och vinsten med vaccin är så stor att jag inte bryr mig om hur det ligger till.

Du uppfattar det så och jag försöker förgäves förklara för dig att du har fel. Om den typen av post dök upp i min feed skulle jag förklara vad som är felaktigt i jämförelsen. Om en post om att man inte vill vaccinera av rädsla för att ens barn ska drabbas av autism skulle jag bemöta även ett sådant inlägg med fakta.

Men i grupper där den typen av inlägg bara postas just som exempel på folks okunnighet kommer jag också att beklaga mig över densamma. Det är okunnigheten som är problemet.

Och jag suckar och stönar som sagt minst lika mycket över okunnigheten i att tro att Sverige kommer att bli ett muslimskt land och att ”svenskar” och svenska traditioner är utrotningshotade. Dessa åsikter handlar också om att folk är rädda.
Hur menar du, för mig framstår du som raljerande och säkert uppfattar andra dig på det viset. Om du vill ändra på det får du agera på annat vis och på så vis ändra hur du uppfattas. Du kan förklara hur du menar i all oändliget, det ändrar inte hur jag uppfattade det när jag läste ditt inlägg.

Det går att testa för om man har den genvariant som ökar risken för att utveckla narkolepsi. Även om bara en ytterst liten andel av dessa drabbas av sjukdomen och risken inte ökade jättemycket med pandemrix kan det ju vara ett sätt om man är tveksam.

Själv skulle jag inte bli förvånad om jag tillhör den del av befolkningen som har denna genetiska svaghet med tanke på sjukdomshistoriken i min släkt(autoimmuna sjukdomar var man än tittar). Men en eventuell risk är så liten och vinsten med vaccin är så stor att jag inte bryr mig om hur det ligger till.
Fast det finns ju en massa andra tillstånd förutom narkolepsi som styrs av genvarianter så ett sådant test är fullständigt meningslöst.

Utifrån kunskapsläget vid tidpunkten fanns det då givetvis ingen anledning att tro att narkolepsi skulle kunna vara en biverkning, så det var alltså inte slarv eller otäcka tillsatser eller liknande som var skurken här utan snarare att forskningen på just narkolepsi var för tunn – vilket väl knappast vaccinframställare kan lastas för.
Vem ska då lastas för det? Den enskilde eller?

Det är både en ekonomisk och filosofisk fråga. Vem är ansvarig när något gått snett som knappast kunde förutsätts?.

Hur menar du, för mig framstår du som raljerande och säkert uppfattar andra dig på det viset. Om du vill ändra på det får du agera på annat vis och på så vis ändra hur du uppfattas. Du kan förklara hur du menar i all oändliget, det ändrar inte hur jag uppfattade det när jag läste ditt inlägg.

Och jag bryr mig inte särskilt mycket om hur jag uppfattas av personer som inte vare sig skrivit eller delat den typen inlägg som är baserade på okunnighet och rädsla. Oavsett om dessa inlägg handlar om att jämföra covid med cancer, tro att barn kan få autism av MPR-vaccin, rädsla för att Sverige håller på att islamiseras eller att 5G kommer att ge oss alla cancer.

Jag har inte sett någon i den här tråden ge uttryck för dessa åsikter. De har kommit till uttryck genom ett inlägg från ett annat ställe och personen som delade inlägget var själv rätt tydlig med sina åsikter om det.

Om det handlat om något som skrivits i den här tråden hade jag inte uttryckt mig med lika starka ord. Men det skulle förmodligen gälla för andra personer också. Det är t ex lätt att lägga allt ansvar på Tegnell när han inte deltar i samtalet.

Och jag bryr mig inte särskilt mycket om hur jag uppfattas av personer som inte vare sig skrivit eller delat den typen inlägg som är baserade på okunnighet och rädsla. Oavsett om dessa inlägg handlar om att jämföra covid med cancer, tro att barn kan få autism av MPR-vaccin, rädsla för att Sverige håller på att islamiseras eller att 5G kommer att ge oss alla cancer.

Jag har inte sett någon i den här tråden ge uttryck för dessa åsikter. De har kommit till uttryck genom ett inlägg från ett annat ställe och personen som delade inlägget var själv rätt tydlig med sina åsikter om det.

Om det handlat om något som skrivits i den här tråden hade jag inte uttryckt mig med lika starka ord. Men det skulle förmodligen gälla för andra personer också. Det är t ex lätt att lägga allt ansvar på Tegnell när han inte deltar i samtalet.
Jaha, du skiter i vad jag tycker och ägnar massor av tid för att korrigera så att jag tycker rätt om dig. Lite inkonsekvent.

Fast det finns ju en massa andra tillstånd förutom narkolepsi som styrs av genvarianter så ett sådant test är fullständigt meningslöst.

Den här genvarianten ökar risken för autoimmuna sjukdomar öht. Med tanke på att pandemrix-skandalen var tämligen unik i att några drabbades av en så allvarlig biverkning skulle jag knappast kalla det ”fullständigt meningslöst” att testa sig om det är pandemrix som gör att man känner sig osäker.

Jaha, du skiter i vad jag tycker och ägnar massor av tid för att korrigera så att jag tycker rätt om dig. Lite inkonsekvent.

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna få dig att inse skillnaden mellan att tycka att ett logiskt felslut, postat av en i allt väsentligt anonym person, var idiotiskt och att raljera över folks rädslor i den här diskussionen.

Jag slösade bort min tid. Men eftersom du inte ser skillnaden kan du som sagt glädja dig åt att jag ”raljerar” över alla möjliga ”rädslor” som folk har. Kanske främst de som tar sig xenofobiska uttryck.

Jag trodde i min enfald att jag skulle kunna få dig att inse skillnaden mellan att tycka att ett logiskt felslut, postat av en i allt väsentligt anonym person, var idiotiskt och att raljera över folks rädslor i den här diskussionen.

Jag slösade bort min tid. Men eftersom du inte ser skillnaden kan du som sagt glädja dig åt att jag ”raljerar” över alla möjliga ”rädslor” som folk har. Kanske främst de som tar sig xenofobiska uttryck.
Ja det är enfaldigt att i efterhand försöka ändra hur jag uppfattat det du skrev. Det har liksom redan skett.

Samhället kommer inte gå under, vaccin eller ej. Om frivilliga vaccinerar sig så fort de får chansen och osäkra avvaktar så länge så har vi redan där en bra start för att vända utvecklingen. Samhället kommer inte gå under.

Många av oss kommer inte erbjudas vaccin redan i januari så man kan lugnt sitta still i båten och avvakta. Jag är tveksam nu men kan mycket väl vilja vaccinera mig redan i vår, det vet jag ju inte nu. Varför måste vi osäkra ha en plan nu? Så orimligt.

Att tjata och skamma skapar bara en onödig polarisering som definitivt inte kommer leda till att fler vaccinerar sig.
Precis, ska det bli påtryckningar, kampanjer, övertalning etc så är det rimligt att vänta tills det finns tillgängligt vaccin och mer data att visa på. Det kommer att bli rusning efter vaccinet i vilket fall som helst.

Om vaccin garanterat varit 100-procent ofarligt så hade jag haft viss förståelse, likaså om vi stått in för en sjukdom som var mycket farligare, men så ligger det inte till inte. Det finns risker med vaccin och Covid är en otäck sjukdom men den är inte någon pest där flertalet stryker med. Om man ignorerar de som är oroligas oro och bara brötar på och säger vaccinera dig så inte min farmor eventuellt blir sjuk och eventuellt dör då.

Det jag saknar och som kanske inte är möjligt är långtidsstudier där man följer likvärdiga stora grupper där ena vaccinerar sig och den andra får placebo och man ser på skillnaden i folkhälsa, allergier, autism och annat vaccin beskylls för att orsaka. Om det inte är någon skillnad ja då är vaccin i stort ofarligt, om det är skillnader som visar på att folk faktiskt är mer sjukliga om de vaccinerar sig så har ju antivaxers rätt, i viss mån åtminstone beroende på vad som kommer fram. Nu tror jag inte en sådan undersökning är möjlig eller i vart fall mycket dyr och svår och vad skulle hända om en sådan startat för ett par år sedan, skulle man ge verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen? Det låter inte försvarbart för de som tillhör riskgrupper om man nu verkligen försökt göra en sån här studie och det kan komma värre sjukdomar. Och jag tror heller inte att den skulle visa att vaccin är annat än hyfsat ofarligt men man skulle möjligen visa mycket svaga samband i vissa fall.

Vi har skapat en miljö som är tämligen onaturlig för oss med en massa kemikalier och nya födoämnen/material som är i omlopp. Som det är nu är det helt omöjligt att veta vad all den här mixen faktiskt gör med oss. Samtidigt har den också skapat bättre hälsa än vi någonsin haft eller åtminstone så lever vi längre (åtminstone i Sverige) än vi någonsin gjort förr

Ser ni inte problemet med att fortsätta leva i en pandemi värld i 1-2 år till?
Psykisk ohälsa ökar, arbetslösheten ökar, företag går i konkurs, sjukvården går på knäna och personalen blir utbränd, staten/kommunens ekonomi blöder pengar.
Om vi fortsätter på detta spår, jo då kommer samhället gå under.

Om inte bara en liten del vaccinerar sig kommer smittan fortsätta spridas, och sålänge smittan sprids kommer vi fortsätta leva i en pandemi värld.

Jag har inte sett en enda kommentar som "tjata och skamma" att folk måste tvingas ta vaccinet, men det kommer bli stora problem om många vägrar ta vaccinet när det väl erbjuds.
Ingen medicin eller vaccin är 100% ofarligt. "där flertalet stryker med" 1 520 000 döda.

Man har redan gett "verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen", det ingår i fas 3 att endel av gruppen får vaccinet och endel av gruppen får placebo, för att kontrollera effekten, och detta har man gjort med covid-vaccinet. Så som jag sagt är det enda man saknar studie på långtids effekten, men vi kan inte vänta i 10 år på att den studien ska bli klar.

Vaccin är lika onaturligt som medicinerna du får när du blir sjuk och söker läkarvård.
Huvudvärk och febernedsättande medicin är lika onaturligt som vaccin.
Däremot lever vi längre idag tack var mediciner än man gjorde för 1000 år sedan. Så jag tror ändå mediciner och vacciner inte är problemet.
Jag är mer orolig för avgaser, besprutningsmedel på mat, e-ämnen i mat, osv. Sånt tror jag absolut kan vara skadligt för människor och orsaka mycket problem med hälsan.

Om vaccin garanterat varit 100-procent ofarligt så hade jag haft viss förståelse, likaså om vi stått in för en sjukdom som var mycket farligare, men så ligger det inte till inte. Det finns risker med vaccin och Covid är en otäck sjukdom men den är inte någon pest där flertalet stryker med. Om man ignorerar de som är oroligas oro och bara brötar på och säger vaccinera dig så inte min farmor eventuellt blir sjuk och eventuellt dör då.

Det jag saknar och som kanske inte är möjligt är långtidsstudier där man följer likvärdiga stora grupper där ena vaccinerar sig och den andra får placebo och man ser på skillnaden i folkhälsa, allergier, autism och annat vaccin beskylls för att orsaka. Om det inte är någon skillnad ja då är vaccin i stort ofarligt, om det är skillnader som visar på att folk faktiskt är mer sjukliga om de vaccinerar sig så har ju antivaxers rätt, i viss mån åtminstone beroende på vad som kommer fram. Nu tror jag inte en sådan undersökning är möjlig eller i vart fall mycket dyr och svår och vad skulle hända om en sådan startat för ett par år sedan, skulle man ge verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen? Det låter inte försvarbart för de som tillhör riskgrupper om man nu verkligen försökt göra en sån här studie och det kan komma värre sjukdomar. Och jag tror heller inte att den skulle visa att vaccin är annat än hyfsat ofarligt men man skulle möjligen visa mycket svaga samband i vissa fall.
Alltså. Det är ju ett orimligt krav att någonting ska vara ofarligt. Ingenting i världen är det så varför ska vaccin vara det?
Det finns ju däremot mer eller mindre farliga saker och där nyttan överväger ev de få och ovanliga risker som finns - det är liksom där man får lägga ribban.

Att folkhälsan ökat med vaccin är väl inte ens något att orda om liksom.

Ser ni inte problemet med att fortsätta leva i en pandemi värld i 1-2 år till?
Psykisk ohälsa ökar, arbetslösheten ökar, företag går i konkurs, sjukvården går på knäna och personalen blir utbränd, staten/kommunens ekonomi blöder pengar.
Om vi fortsätter på detta spår, jo då kommer samhället gå under.

Om inte bara en liten del vaccinerar sig kommer smittan fortsätta spridas, och sålänge smittan sprids kommer vi fortsätta leva i en pandemi värld.

Jag har inte sett en enda kommentar som "tjata och skamma" att folk måste tvingas ta vaccinet, men det kommer bli stora problem om många vägrar ta vaccinet när det väl erbjuds.
Ingen medicin eller vaccin är 100% ofarligt. "där flertalet stryker med" 1 520 000 döda.

Man har redan gett "verkningslöst covid "vaccin" till kontrollgruppen", det ingår i fas 3 att endel av gruppen får vaccinet och endel av gruppen får placebo, för att kontrollera effekten, och detta har man gjort med covid-vaccinet. Så som jag sagt är det enda man saknar studie på långtids effekten, men vi kan inte vänta i 10 år på att den studien ska bli klar.

Vaccin är lika onaturligt som medicinerna du får när du blir sjuk och söker läkarvård.
Huvudvärk och febernedsättande medicin är lika onaturligt som vaccin.
Däremot lever vi längre idag tack var mediciner än man gjorde för 1000 år sedan. Så jag tror ändå mediciner och vacciner inte är problemet.
Jag är mer orolig för avgaser, besprutningsmedel på mat, e-ämnen i mat, osv. Sånt tror jag absolut kan vara skadligt för människor och orsaka mycket problem med hälsan.

Men alla kan inte vaccineras i vinter. Pandemin kommer fortsätta under 2021 oavsett, men tillräckligt många vill stå först i kön så vaccinationerna kommer komma igång i tillräckligt stort utsträckning. Det kommer bli bättre och samhället kommer inte gå under. DU är tjatig.

Du har inte sagt det men det är ju det som är den generella jargongen att de som inte tänker hänga på låset är osolidariska egoister som skiter i allt och alla :).
Personligen tror jag att det snarare handlar om frustration över att ett vanligen accepterat förfarande (forskning bedrivs > produkt framställs > produkt testas kliniskt > produkt släpps för allmänheten) i detta fall ifrågasätts trots att det utifrån tidigare erfarenhet av liknande produkter inte finns anledning att tro annat än att samhället i stort och individer generellt skulle gynnas.

Jag delar för övrigt inte din uppfattning om den generella jargongen, i alla fall inte här.

Vem ska då lastas för det? Den enskilde eller?

Det är både en ekonomisk och filosofisk fråga. Vem är ansvarig när något gått snett som knappast kunde förutsätts?.
Jag syftade förstås inte på den juridiska ansvarsfrågan, utan på orimligheten i att forskarna som framställde Pandemrix skulle kunna ta hänsyn till någonting annat än aktuellt vetenskapsläge, kanske i synnerhet då nyckeln till biverkningsmysteriet visade sig ligga inom ett annat forskningsfält än vaccinframställning. Jag gjorde en poäng av detta eftersom framställning av nya vaccin ofta möts av skepsis och kritik just utifrån att Pandemrix' narkolepsibiverkning var något de hade kunnat undvika om de varit noggrannare vilket jag då inte anser är fallet.

Om de i riskgrupper vaccinerar sig borde väl vaccinering av resten inte ha så stor betydelse?
Corona påverkar inte bara riskgruppen. Folk som inte är i riskgruppen hamnar ändå på sjukhus och t.o.m dör av corona, så det räcker inte att bara vaccinera riskgruppen och sedan kommer det vara lugnt. Majoriteten behöver vaccinera sig så smittan inte kan fortsätta spridas för att vi ska kunna sluta leva i en pandemi värld.

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
734
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 693
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna
  • Senast tagna bilden XV