Har jag någonstans påstått något i stil med att vi måste testa vaccinet i 10 år?Precis som det kan finnas allvarliga biverkningar med att få covid-19 flera ggr för resten av livet.
Alla vacciner och mediciner har biverkningar, men oftast väger man riskerna emot fördelarna. Tex genom att alla barn som kan vaccineras blir vaccinerade så skyddar man dem barn som pga sjukdom inte kan vaccineras, eftersom sjukdomarna inte kan spridas då.
Det samma behövs emot corona för att vi ska kunna stoppa denna pandemi, skydda folk från att dö och kunna bygga upp vårat samhälle igen.
Jag kan helt förstå oron för biverkningar, men vi kan inte leva i en pandemi värld i 10 år medans man testar effekten på lång sikt. Vi har inte riktigt något annat val.
Det är väl snarare att vifta bort att det finns risker att dra upp något sådant. Det finns risker, vi lever i ett fritt land och det är faktiskt upp till var och en om de vill ta riskerna. Nu kommer det förmodligen gå snabbt att konstatera hur farligt vaccinet (eller de olika vaccinen) är eller ofarligt kortsiktigt med tanke på mängden som kommer att pumpas ut men vi vet faktiskt inte om det skulle finnas en kraftigt förhöjd risk att du om 10 år eller att bli steril. Det kan vi först veta om 10 år, men risken är förmodligen mindre än mikroskopisk.
Jag tror absolut inte så är fallet, men låt var och en avgöra själv. De flesta kommer nog välja att vaccinera sig till slut. Andelen som inte vill vaccinera sig sjunker https://sverigesradio.se/artikel/7605443