Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Jag orkar faktiskt inte skriva samma sak ytterligare en gång. Gå tillbaka och läs mina inlägg så hittar du exakt vad jag menar där.
Jag orkar inte gå tillbaks, i synnerhet som jag inte minna att någon skrivit om vad de menar med framhastat och sedan tagit diskussionen om det. I så fall får du peka på inlägget eller citera. Det är bara konstigt i mina ögon att hävda att vaccin som är mer grundligt testat än det normala är framhastat.

Vi vet ännu inte om vaccinet skyddar mot att bli smittad eller skyddar mot att folk bli sjuka. Skyddar det endast mot att folk blir sjuka så blir det mycket svårare att utrota viruset. I synnerhet som det är för mycket att hoppas på en hög vaccinationsgrad i alla länder. Ett annat frågetecken är hur länge immuniteten varar. Jag tvivlar på att alla kommer att låta vaccinera om sig en gång om året resten av sitt liv.

Som jag förstått det så verkar dem flesta av vaccinen som är påväg att bli godkända skydda emot att bli smittade.
Jag skrev att om vi blir av med det i Sverige kommer det troligen bli vaccinations krav för att resa utomlands så man inte tar med smittan tillbaka.
Immuniteten kommer inte vara livslång, utan mer troligt 1-3 år, därför viktigt att många tar vacciner så smittan kan utrotas iaf i Sverige, så vi slipper vaccinera oss ofta.

Vi vet ännu inte om vaccinet skyddar mot att bli smittad eller skyddar mot att folk bli sjuka. Skyddar det endast mot att folk blir sjuka så blir det mycket svårare att utrota viruset. I synnerhet som det är för mycket att hoppas på en hög vaccinationsgrad i alla länder. Ett annat frågetecken är hur länge immuniteten varar. Jag tvivlar på att alla kommer att låta vaccinera om sig en gång om året resten av sitt liv.
Är inte risken att någon som inte själv blir sjuk smittar andra väldigt liten normalt för liknande sjukdomar? Virusmängden borde vara väldigt, väldigt liten och inte ge någon reell smittorisk?

Sen blir sådana här vaccindiskussioner så lätt så jädra polariserade och hetsiga tycker jag, vilket är synd. Men när jag ser en bekant (som jag i övrigt tycker bra om) dela skit som det här är det svårt att inte bli förbannad och samtidigt dra alla vaccinmotståndare över samma kam (men jag fattar naturligtvis att nedanstående är ett exceptionellt puckat inlägg).

Screenshot 2020-12-04 at 22.08.22.png

Snacka om att jämföra äpplen och päron! Det här är alltså originalinlägget, som sedan delats av flertalet personer och däribland min vän. Återigen: jag blir matt. :banghead:

Nu säger ju vaccinsamordnaden Rikard Bergström till dom som är tveksamma till vaccinering: vänta och se. Precis som jag och många andra resonerar
Vanligtvis tveksam till vaccin som tagits fram snabbt, men som jag förstått är det inget nytt, utan en vidareutveckling av ett tidigare SARS-vaccin
Svårt att tro att man chansar så stort i dagsläget...
Lär inte bli erbjuden att vaccineras först, men skulle gärna ta den "risken" om det krävdes, för att äntligen få träffa mitt första barnbarn (född i juli)

Jag orkar inte gå tillbaks, i synnerhet som jag inte minna att någon skrivit om vad de menar med framhastat och sedan tagit diskussionen om det. I så fall får du peka på inlägget eller citera. Det är bara konstigt i mina ögon att hävda att vaccin som är mer grundligt testat än det normala är framhastat.
Jo det är snabbt framtaget det är ingen osanning. Normal tidsperiod för sådant här är uppåt 10 år. Ja man har gått igenom alla stegen men vad man förlorat är de där långtidseffekterna. Eftersom man fått klart allt så snabbt så har man helt enkelt inte, pga administrationstid, kommit upp i den vanliga tiden från det att studier på frivilliga startades.
Varsågod

Jag tror väldigt många har precis samma inställning, även jag. Hade varit intressant att höra varför du och andra som skrivit samma är avvaktande? För mig är det helt klart svininfluensan som är största orsaken.

Med tanke på vilka fördelar vaccinering trots allt har så blir jag nyfiken på om du kollat upp möjligheterna att testa för det som var den gemensamma faktorn för de i Sverige som drabbades av narkolepsi pga Pandemrix? D v s vävnadstyp HLA-DQB1*06:02(också klart vanligast bland personer som drabbas av narkolepsi typ 1 överlag). Det är iofs bara tonåringar och unga vuxna som har en ökad risk öht.

Sen blir sådana här vaccindiskussioner så lätt så jädra polariserade och hetsiga tycker jag, vilket är synd. Men när jag ser en bekant (som jag i övrigt tycker bra om) dela skit som det här är det svårt att inte bli förbannad och samtidigt dra alla vaccinmotståndare över samma kam (men jag fattar naturligtvis att nedanstående är ett exceptionellt puckat inlägg).

Visa bifogad fil 61093

Snacka om att jämföra äpplen och päron! Det här är alltså originalinlägget, som sedan delats av flertalet personer och däribland min vän. Återigen: jag blir matt. :banghead:

Så fruktansvärt dumt så att hjärnceller begår harakiri bara av att man läser skiten.

Med tanke på vilka fördelar vaccinering trots allt har så blir jag nyfiken på om du kollat upp möjligheterna att testa för det som var den gemensamma faktorn för de i Sverige som drabbades av narkolepsi pga Pandemrix? D v s vävnadstyp HLA-DQB1*06:02(också klart vanligast bland personer som drabbas av narkolepsi typ 1 överlag). Det är iofs bara tonåringar och unga vuxna som har en ökad risk öht.
Risken man ser är nog inte bara att ett nytt vaccin skall ge exakt samma biverkningar som Pandemrix utan att det generellt kan finnas okända biverkningar med ett nytt vaccin. Så ser jag på det i varje fall.

Fakta: det gick lite snabbare att få fram vaccinet eftersom man inte behövde göra ett vaccin från grunden utan kunde ta ett redan befintligt vaccin och ändra lite, där slapp man ca 3,5 år av forskning. Sedan efter det har det testats enligt rutin. En annan anledning att det gått snabbare att ta fram covid-19 vaccin är pengar, det är dyrt att ta fram vaccin, så vanliga vaccin tar ofta lång tid att få fram pga brist på pengar, covid-19 vacciner har aldrig haft problem med pengar till sin forskning/studie vilket har gjort processen snabbare.

Det enda som inte testats är effekten på lång sikt, men vi har inte möjlighet att leva i en pandemivärld i 10-15 år, därför kan man inte göra den långsiktiga studien på 10-15 år. Det är enda skillnaden på covid-19 vaccin vs vanligt vaccin.

Svininfluensa vaccinet tex testades bara på människor i 2 månader innan det massvaccinerades, och följde inte rutinerna som man gjort när man tagit fram covid-19 vaccinet.
Man lärde av sina misstag med svininfluensavaccinet och därför testas covid-19 ordentligt.

Så fruktansvärt dumt så att hjärnceller begår harakiri bara av att man läser skiten.
Jamen verkligen! Jag såg det för första gången i går eftermiddags och har (bevisligen) inte kommit över hur osannolikt urkorkat det är, hela skiten. Det bara kokar i bröstet på mig när jag tänker på det. Som tur är var det någon annan som påpekade det innan jag hann, på ett betydligt mer diplomatiskt sätt än jag hade gjort :angel:

Är inte risken att någon som inte själv blir sjuk smittar andra väldigt liten normalt för liknande sjukdomar? Virusmängden borde vara väldigt, väldigt liten och inte ge någon reell smittorisk?
Förmodligen, grejen är väl att vi inte riktigt vet än. Viruset är oberäkneligt.

Det är dumt att förringa risken, i mångt och mycket är det ett nytt vaccin, det kan finnas alvarlig sällsynta biverkningar

Precis som det kan finnas allvarliga biverkningar med att få covid-19 flera ggr för resten av livet.

Alla vacciner och mediciner har biverkningar, men oftast väger man riskerna emot fördelarna. Tex genom att alla barn som kan vaccineras blir vaccinerade så skyddar man dem barn som pga sjukdom inte kan vaccineras, eftersom sjukdomarna inte kan spridas då.
Det samma behövs emot corona för att vi ska kunna stoppa denna pandemi, skydda folk från att dö och kunna bygga upp vårat samhälle igen.

Jag kan helt förstå oron för biverkningar, men vi kan inte leva i en pandemi värld i 10 år medans man testar effekten på lång sikt. Vi har inte riktigt något annat val.

Fast det här är ju inte ett helt nytt vaccin(se t ex vad @Dopy skrivit ovan).
Jag har inte följt exakt hur vaccinen som nu kommer är konstruerade men det verkar vara en samstämmig syn att covid-19 skiljer sig från andra besläktade sjukdomar och då är det inte så långsökt att tänka sig också risken för oväntade biverkningar från ett vaccin är större.

Men jag tycker inte man skall jämställa ett vaccinmotstånd med homeopati, det är två helt skilda saker. Vaccin har en potential att ge allvarliga skador, det är man medveten om och det är inget påhittat som homeopati, därför krävs det också omfattande tester.

Att avstå från vaccin eller välja bort medicin och i stället behandla med homeopati har också potential att ge allvarliga skador...

Det är ingen som sagt att vaccin inte ska testas ordentligt! Antivaxx-rörelsen är dock just vad den låter som - mot vaccin. Det är också anledningen till att den lett till mängder av dödsfall som kunde ha undvikits.

Den typen av reaktion är också dum, det är improduktivt att förringa folks rädslor och raljera över dem.

När någon inte bara klumpar ihop alla sorters cancer till en enda sjukdom utan dessutom likställer dem med covid när det gäller möjligheten att vaccinera så kommer jag att raljera. Och det är inte rädslan över biverkningar ett vaccin kan medföra som jag raljerar över.

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
734
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 698
Senast: Shpongle
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 094
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna