Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

I det jag såg kom inget nytt fram som de som är motståndare till vaccin inte gått ut öppet med. Att då filma under dold agenda som de gjorde är inte försvarligt tycker jag.

Något som haft mycket stor betydelse för att skapa ett misstroende mot vacciner i Sverige är hur vaccineringen mot svininfluensa sköttes och där Anders Tegnell var direkt ansvarig. DN hade en hel serie för några år sedan där de visade på myglet. Inget av det nämndes ens i programmet.
Finns en P3 Dokumentär podcast om svininfluensavaccinet som är väl värd att lyssnas på.
 
Verkligen!

Och sen undrar jag... Många påstår att personer som inte är vaccinerade inte blir sjuka. Alltså. De måste ju ha något bevis för det, något jag tror är svårt att bevisa.
Båda mina föräldrar har haft mässlingen, de var väldigt glada att de kunde vaccinera oss syskon då det var en otrevlig sjukdom att ha.
Att min bror är autistisk skulle de aldrig få för att skylla på vaccinet.

Farmor blev aldrig vaccinerad, likväl är vi säkra på att hon var autistisk.
 
Röda hund och påssjuka (som ingår i MPR som kritiseras mest, Wakefield är ju t o m inne på att det vore ok om man gav tre olika injektioner istället för en samlad) är ju inte heller ofarliga. Båda är extra luriga eftersom de inte bara är mycket smittsamma utan också för att knappt märkbara symptom (eller inga symptom alls) både kan smitta och orsaka skador.
 
Båda mina föräldrar har haft mässlingen, de var väldigt glada att de kunde vaccinera oss syskon då det var en otrevlig sjukdom att ha.
Att min bror är autistisk skulle de aldrig få för att skylla på vaccinet.

Farmor blev aldrig vaccinerad, likväl är vi säkra på att hon var autistisk.
Min mamma också! Och antingen påssjuka eller röda hund har jag för mig. Hon minns fortfarande hur otroligt sjuk hon var, och är tacksam över att jag sluppit det.
 
Min mamma också! Och antingen påssjuka eller röda hund har jag för mig. Hon minns fortfarande hur otroligt sjuk hon var, och är tacksam över att jag sluppit det.
Om hon tillhör de generationer som inte vaccinerades så har hon sannolikt haft alla tre. De är oerhört smittsamma, och eftersom de var lindrigast i förskoleåldern (utom de yngsta) så försökte många föräldrar se till att barnen blev smittade under de åren. Alla skulle ju ändå få det, ju förr dess bättre.
Jag har haft (nästan) alla barnsjukdomar (lite osäkert när det gäller scharlakansfeber). Inget som man inte vill slippa.
När jag var ganska liten gick mässling när vi skulle resa bort så jag fick gammaglobulin för att minska risken att jag smittades just då. Tyvärr dröjde det väl en tio år innan jag fick det. Hjälp vad sjuk jag var, sannolikt retning på hjärnan (så tror jag de benämnde det). Av påssjukan fick jag lindrig hjärnhinneinflammation. Och det var ju ändå relativt lindrigt.
Jag minns när vaccineringen mot mässling började tidigt 70-tal, som jag minns det så var det barn som skulle börja skolan som fick det och de vaccinerades genom lekskolan (som det hette då). Det var verkligen något viktigt som hände.
 
Jag vill kunna gå på konserter igen, gå ut och ta en öl på krogen, träffa människor, handla utan stress och ångest. Inte behöva känna efter hur jag mår innan jag går ut bland folk. Jag har nästan glömt bort hur livet var innan covid-19. Därför kommer jag vaccinera mig.

Självklart kommer jag vacciner mig för att skydda andra också, min mamma till exempel. Jag är dock inte i riskgrupp utan fullt frisk så kommer få vänta ett par månader.

Har två anti vaccin personer på fb. Ibland har jag lust att slå huvudet i väggen när jag läser deras inlägg.
 
Jag vill kunna gå på konserter igen, gå ut och ta en öl på krogen, träffa människor, handla utan stress och ångest. Inte behöva känna efter hur jag mår innan jag går ut bland folk. Jag har nästan glömt bort hur livet var innan covid-19. Därför kommer jag vaccinera mig.

Självklart kommer jag vacciner mig för att skydda andra också, min mamma till exempel. Jag är dock inte i riskgrupp utan fullt frisk så kommer få vänta ett par månader.

Har två anti vaccin personer på fb. Ibland har jag lust att slå huvudet i väggen när jag läser deras inlägg.
Alla vill väl återgå till det "normala". Men hade man inte tjatat så förbaskat om "riskgrupper" när det här började hade vi nog troligen inte heller haft den här gigantiska spridningen vi nu har.

En spridning som vi delvis har att tacka de som går omkring och tror att de är safe för att de likt magi "inte tillhör en riskgrupp". Newsflash ALLA tillhör riskgruppen.

Vem som helst kan få corona och dö av det. En del är mer predisponibla andra inte.

Men samtidigt kan de som klarat sig från corona drabbas av hjärtinfarkt, cancer, ramla av en häst och få en hjärnskada eller vad som helst och helt onödigt dö för att sjukhusen är överfyllda av coronapatienter som tar alla resurser från den övriga sjukvården.
 
Alla vill väl återgå till det "normala". Men hade man inte tjatat så förbaskat om "riskgrupper" när det här började hade vi nog troligen inte heller haft den här gigantiska spridningen vi nu har.

En spridning som vi delvis har att tacka de som går omkring och tror att de är safe för att de likt magi "inte tillhör en riskgrupp". Newsflash ALLA tillhör riskgruppen.

Vem som helst kan få corona och dö av det. En del är mer predisponibla andra inte.

Men samtidigt kan de som klarat sig från corona drabbas av hjärtinfarkt, cancer, ramla av en häst och få en hjärnskada eller vad som helst och helt onödigt dö för att sjukhusen är överfyllda av coronapatienter som tar alla resurser från den övriga sjukvården.
Tror du verkligen att spridningen av viruset har blivit större för att man tjatat om riskgrupper? Det var helt klar redan i januari att viruset var värst för vissa grupper. Det är ju inte så att det saknas grund det där med riskgrupper. Risken att dö/bli alvarligt sjuk variera mycket. Ja alla kan drabbas men, risken är enormt mycket större om man är äldre och/eller har vissa sjukdomar. Hade man inte tryckt på detta så kanske spridningen varit minst lika stor men drabbat riskgrupperna värre. Mycket få länder har lyckts stoppa smittan om något.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Båda mina föräldrar har haft mässlingen, de var väldigt glada att de kunde vaccinera oss syskon då det var en otrevlig sjukdom att ha.
Att min bror är autistisk skulle de aldrig få för att skylla på vaccinet.

Farmor blev aldrig vaccinerad, likväl är vi säkra på att hon var autistisk.

Min mamma har haft polio. Hon hade tur, enda kvarvarande problemet är att ena armen är lite svagare än den andra (men fullt användbar). En flicka som låg på isoleringen samtidigt som mamma blev helförlamad. Det här är inte så hemskt länge sedan, kring 1950.

Vi ska vara mycket glada och tacksamma för att det finns vaccin.
 
Tror du verkligen att spridningen av viruset har blivit större för att man tjatat om riskgrupper? Det var helt klar redan i januari att viruset var värst för vissa grupper. Det är ju inte så att det saknas grund det där med riskgrupper. Risken att dö/bli alvarligt sjuk variera mycket. Ja alla kan drabbas men, risken är enormt mycket större om man är äldre och/eller har vissa sjukdomar. Hade man inte tryckt på detta så kanske spridningen varit minst lika stor men drabbat riskgrupperna värre. Mycket få länder har lyckts stoppa smittan om något.
Vet du hur många som skiter i reglerna för att de anser det givet att de inte tillhör någon "riskgrupp" 🙄
 
Vet du hur många som skiter i reglerna för att de anser det givet att de inte tillhör någon "riskgrupp" 🙄
Tror du på allvar att dessa hållit sig till reglerna om man talat mindre om riskgrupper? Riskerna ändras ju knappast för att man talar mindre om det, och folks riskbenägenhet och vilja att följa regler ändras inte heller. Dessutom så har som sagt nästan inget land lyckat förhindra smittspridningen oavsett angrepps sätt. Varför skulle då spridningen minska för att man trycker mindre på riskgrupper. Spridningen är trots allt mindre bland dessa och om något kanske den ökat.
 
Alla vill väl återgå till det "normala". Men hade man inte tjatat så förbaskat om "riskgrupper" när det här började hade vi nog troligen inte heller haft den här gigantiska spridningen vi nu har.

En spridning som vi delvis har att tacka de som går omkring och tror att de är safe för att de likt magi "inte tillhör en riskgrupp". Newsflash ALLA tillhör riskgruppen.

Vem som helst kan få corona och dö av det. En del är mer predisponibla andra inte.

Men samtidigt kan de som klarat sig från corona drabbas av hjärtinfarkt, cancer, ramla av en häst och få en hjärnskada eller vad som helst och helt onödigt dö för att sjukhusen är överfyllda av coronapatienter som tar alla resurser från den övriga sjukvården.

Jag talade för mig själv när jag skrev att jag vill återgå till det normala. Min egen åsikt liksom. Fattar ju att resten också vill göra det. Jag vet också att viruset är farligt för även friska men! Oddsen att jag överlever är troligen större än om tex min mamma skulle få det som har kol. Men hon kan också få en lindrig variant om man har tur.

Bara för att jag inte är i riskgrupp går jag absolut inte runt och tror jag är odödlig.
 
Min mamma har haft polio. Hon hade tur, enda kvarvarande problemet är att ena armen är lite svagare än den andra (men fullt användbar). En flicka som låg på isoleringen samtidigt som mamma blev helförlamad. Det här är inte så hemskt länge sedan, kring 1950.

Vi ska vara mycket glada och tacksamma för att det finns vaccin.

Det är helt vansinnigt att vi lever i en tidsålder där vi är nära att helt utrota polio - för vi har alla möjligheter att göra det - och samtidigt är ett av hindren att nå dit grupper som drivs av fördomar och rädsla för vaccin.
 
Inget i världen är riskfritt. Risk innebär egentligen en sammanvägning av sannolikheten för ett negativt utfall och "kostnaden" för det.
Det här var bra skrivet.
Det vanligaste vaccinet att ifrågasätta är mässlingsvaccinet, där många befarar en risk för autism.
Gruppen "många" är i Sverige väldigt liten! En liten grupp tror att mässlingsvaccin och autism hör ihop. Inget tyder på att den lilla gruppen "många" växer. Tvärt om!
(Men tänk - det var i runda slängar motsvarande två corona-pandemier om året som dog av mässling innan vaccinationsprogrammen!) (för siffror https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/measles)
Jag gissar att mätning kommer från svält drabbade länder i tredje världen? Hur många friska barn dog i mässlingen i Sverige låt säg 40 talet och framåt?
 
Det är helt vansinnigt att vi lever i en tidsålder där vi är nära att helt utrota polio - för vi har alla möjligheter att göra det - och samtidigt är ett av hindren att nå dit grupper som drivs av fördomar och rädsla för vaccin.
Enligt WHO sprids polio endemiskt endast i Afghanistan och Pakistan, gissar att det har andra orsaker än vaccinationsmotstånd. Även om det tagit längre tid at utrota sjukdomen i andra länder p g a motstånd.
Hade en lärare som haft polio (med förlamning) men som lyckats lära sig gå igen (är tydligen möjligt men svårt om själva förlamningen släppt). På äldre dar så kom symptomen dock tillbaka.
 
Enligt WHO sprids polio endemiskt endast i Afghanistan och Pakistan, gissar att det har andra orsaker än vaccinationsmotstånd. Även om det tagit längre tid at utrota sjukdomen i andra länder p g a motstånd.
Hade en lärare som haft polio (med förlamning) men som lyckats lära sig gå igen (är tydligen möjligt men svårt om själva förlamningen släppt). På äldre dar så kom symptomen dock tillbaka.

Nej, det har faktiskt just med vaccinmotstånd och myter om vaccin att göra även där.
 
Det här var bra skrivet.
Gruppen "många" är i Sverige väldigt liten! En liten grupp tror att mässlingsvaccin och autism hör ihop. Inget tyder på att den lilla gruppen "många" växer. Tvärt om!
Jag gissar att mätning kommer från svält drabbade länder i tredje världen? Hur många friska barn dog i mässlingen i Sverige låt säg 40 talet och framåt?

Huruvida de var friska eller ej är svårt att hitta data på. Men under 40-talet dog i snitt 27 personer om året i mässling.
 
Det här var bra skrivet.
Gruppen "många" är i Sverige väldigt liten! En liten grupp tror att mässlingsvaccin och autism hör ihop. Inget tyder på att den lilla gruppen "många" växer. Tvärt om!
Jag gissar att mätning kommer från svält drabbade länder i tredje världen? Hur många friska barn dog i mässlingen i Sverige låt säg 40 talet och framåt?
Något tiotal om året i snitt från 50-talet tills man började vaccinera i full skala, dödstalen sjönk drastiskt innan vaccinet kom till. Idag hade det nog varit när noll. Sjukdomen är dock rätt plågsam och mycket farligare om man får den senare i livet.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
716
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 409
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 048
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp