Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Än idag dör det folk i mässling i Europa. Mellan 1 mars 2019 och 29 februari 2020 skedde 8 dödsfall. Det är ju inte så många, det är lätt att tänka att det är något man måste räkna med oavsett vaccin. Men trenden är mycket tydlig - 7 av de 8 dödsfallen inträffade i länder med en vaccinationsgrad som är avsevärt lägre än vad den borde vara.

1607718890471.png
 
Ja det har gått snabbt, men det har nog aldrig lagts så mycket resurser på att ta fram ett vaccin som det mot covid. I princip alla läkemedelsföretag och forskare har fått obegränsat med pengar och har även samarbetat över gränser. Så det är inte konstigt att det har gått snabbt. Sedan kommer väl både anti-vaxxer och de som är tveksamma att vaccinera sig och vill vänta, att få vänta ändå eftersom riskgrupper prioriteras och de flesta av dem inte har några problem med att vaccineras. Medan yngre, friska vuxna hamnar längst ner och kommer få sin önskan att se hur vaccinet fungerar uppfylld.

Fö är jag fascinerad av det nya yrket covidexpert, vilket inkluderar allt från filosofer till biologer till ekonomer och genetiker. Alla uttalar sig och skriver debattartiklar och låter sig gärna intervjuas.
 
Nån som har koll på hur antivaxxer ställer sig mot pandemin? Hur anser de att den skulle hanteras? Är den vacciners fel?
Jag tror inte att det finns en gemensam ståndpunkt - anti-vaxxers finns ju i hela skalan från folk som möjligen kanske är lite mer än sunt skeptiska till fullständiga foliehattar.

Men många anser att faran med covid-19 är överdriven - det är ju "bara" gamla och sjuka som dör. Sådana som ändå skulle dö. Som en vanlig influensa. Eller så känner de ingen som blivit sjuk och tror att det är fake-news. Det finns också de som tror att viruset är tillverkat av kineserna av någon underlig anledning (och om det vore sant så skulle man ju fortfarande behöva bekämpa det)

(Detta är en helt vetenskaplig analys gjord efter att ha följt frågan i media och på Flashback :D )
 
Det finns också amerikaner som anser att det är en konspiration av WHO, Big Pharma eller Bill Gates, som skapat viruset för att kunna "rädda" alla med vaccin och vinna inflytande.

MEN jag tror att det finns mer bakom misstron mot läkarvetenskapen (inte att anti-vaxxers har rätt i sak när det gäller just vaccin, men att det kan finnas socio-ekonomiska och psykologiska förklaringar. Folk är inte dummare än jag och jag undrar varför just detta slår an hos så många. Och jag tror inte heller att man ska lita helt blint på varken regeringar eller företag)
 
Röda hund och påssjuka (som ingår i MPR som kritiseras mest, Wakefield är ju t o m inne på att det vore ok om man gav tre olika injektioner istället för en samlad) är ju inte heller ofarliga. Båda är extra luriga eftersom de inte bara är mycket smittsamma utan också för att knappt märkbara symptom (eller inga symptom alls) både kan smitta och orsaka skador.
Jag hade påssjuka som liten (sjuttiotalist) och fick hjärnhinneinflammation som komplikation. Jag hade tur, för jag var såpass opåverkad att jag fick välja mellan att bli inlagd på sjukhus eller vara hemma. Inte heller fick jag några bestående men. Är dock evigt tacksam över att mina barn kunde MPR-vaccineras så att de slapp bli så dåliga som jag eller värre!
 
Jag gissar att mätning kommer från svält drabbade länder i tredje världen? Hur många friska barn dog i mässlingen i Sverige låt säg 40 talet och framåt?
Dödligheten till följd av mässling är 1 per 1 000-5 000 insjuknade i höginkomstländer (med betydligt bättre förhållanden än Sverige på 40-talet).
Som @Dentaku visade så har det i närtid förekommit dödsfall i Europa.

Enligt Folkhälsomyndigheten rapporterades 3 540 fall i Sverige 1981, över 350 behövde sjukhusvård och 15 drabbades av hjärninflammation.
Stor andel av dem som har smittats i lokala utbrott i Sverige har behövt sjukhusvård. Det är inte bara dödsfall som avgör hur allvarlig en sjukdom är. Smittsamhet (mässling är extremt smittsamt), behov av sjukhusvård och följdsjukdomar spelar också in.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför man skulle negligera en sjukdom bara för att den drabbar låginkomstländer värst? Visst, om en sjukdom är helt utrotad i delar av världen och utbytet mellan länder är litet så minskar behovet av allmän vaccinering. Så har skett med t ex TBC och smittkoppor. Det var inte länge sedan man trodde att mässling snart skulle vara helt utrotad i höginkomstländer. Men så kom det ett antal fall både i Europa och USA som tydligt visade att den fortfarande finns kvar.
 
Dödligheten till följd av mässling är 1 per 1 000-5 000 insjuknade i höginkomstländer (med betydligt bättre förhållanden än Sverige på 40-talet).
Som @Dentaku visade så har det i närtid förekommit dödsfall i Europa.

Enligt Folkhälsomyndigheten rapporterades 3 540 fall i Sverige 1981, över 350 behövde sjukhusvård och 15 drabbades av hjärninflammation.
Stor andel av dem som har smittats i lokala utbrott i Sverige har behövt sjukhusvård. Det är inte bara dödsfall som avgör hur allvarlig en sjukdom är. Smittsamhet (mässling är extremt smittsamt), behov av sjukhusvård och följdsjukdomar spelar också in.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför man skulle negligera en sjukdom bara för att den drabbar låginkomstländer värst? Visst, om en sjukdom är helt utrotad i delar av världen och utbytet mellan länder är litet så minskar behovet av allmän vaccinering. Så har skett med t ex TBC och smittkoppor. Det var inte länge sedan man trodde att mässling snart skulle vara helt utrotad i höginkomstländer. Men så kom det ett antal fall både i Europa och USA som tydligt visade att den fortfarande finns kvar.
Det hindrar inte att dödligheten minskat drastiskt. Det var många som dog förr.

Jag tror vi kunnat klara mässlingen bra om vi inte börjat vaccinera alla, metoder och medicinering hade förmodligen utvecklats på ett helt annat vis. Nu har vi däremot börjat vaccinera och då blir det mycket svårt att försvara att inte fortsätta. Om folk slutar vaccinera tror jag att antivaxers angående mässlingen kommer att sanera sig själv. Blir sjukdomen vanlig igen så blir det få som inte inser faran en eventuell risk för en följd av vaccineringen betyder betydligt mindre om man sett sjukdomen och död orsakad va den, men det kommer att kosta mycket lidande och en del liv i så fall.
 
Det finns också amerikaner som anser att det är en konspiration av WHO, Big Pharma eller Bill Gates, som skapat viruset för att kunna "rädda" alla med vaccin och vinna inflytande.

MEN jag tror att det finns mer bakom misstron mot läkarvetenskapen (inte att anti-vaxxers har rätt i sak när det gäller just vaccin, men att det kan finnas socio-ekonomiska och psykologiska förklaringar. Folk är inte dummare än jag och jag undrar varför just detta slår an hos så många. Och jag tror inte heller att man ska lita helt blint på varken regeringar eller företag)

Tror mycket ligger i förklaringen som SvTs dokumentär gör. Det är lättare att identifiera sig med en annan förälder än med vetenskap i form av studier.
 
Det hindrar inte att dödligheten minskat drastiskt. Det var många som dog förr.

Jag tror vi kunnat klara mässlingen bra om vi inte börjat vaccinera alla, metoder och medicinering hade förmodligen utvecklats på ett helt annat vis. Nu har vi däremot börjat vaccinera och då blir det mycket svårt att försvara att inte fortsätta. Om folk slutar vaccinera tror jag att antivaxers angående mässlingen kommer att sanera sig själv. Blir sjukdomen vanlig igen så blir det få som inte inser faran en eventuell risk för en följd av vaccineringen betyder betydligt mindre om man sett sjukdomen och död orsakad va den, men det kommer att kosta mycket lidande och en del liv i så fall.

Problemet skulle bli densamma som vid covid, en sjukvård som inte orkar med.
 
Röda hund och påssjuka (som ingår i MPR som kritiseras mest, Wakefield är ju t o m inne på att det vore ok om man gav tre olika injektioner istället för en samlad) är ju inte heller ofarliga. Båda är extra luriga eftersom de inte bara är mycket smittsamma utan också för att knappt märkbara symptom (eller inga symptom alls) både kan smitta och orsaka skador.
Vi bodde i England när vår dotter var liten och skulle ha sina vaccinationer. Då gick ryktena hejvilda kring trippelvaccinet och autism så vi valde att vaccinera mot de tre sjukdomarna separat, vilket erbjöds. Det var alltså ... 18 år sedan? Nåt sånt. Idag hade jag nog tänkt annorlunda ;-)
 
Problemet skulle bli densamma som vid covid, en sjukvård som inte orkar med.
Sjukvården skulle orkat med om vi aldrig haft vaccinet det gjorde den på 60 och 70-talet. Då hade vi haft en naturlig flockimmunitet där flertalet barn fick sjukdomen som barn och sedan var immuna. Inte så många samtidigt och bara en liten del som behövde vård.

Men om det skulle vara bättre så är jag tveksam till.

Hade vi haft covid i mång generationer hade vi också klarat det. Det är när så många helt utan skydd får det som det är gigantiska problem.
 
Jag tror antivaccsarna resonerar som de gör pga sitt privilegium. Idag är vi så opåverkade av gamla tiders fruktansvärda sjukdomar att vi tar det för givet att vi inte får varesej polio eller smittkoppor. Därför har vi "råd" att vara anti. Vi fattar (DE fattar...) inte vad vaccinerna faktiskt åstadkommit och hur de påverkar vår vardag idag. Den som drabbats av t.ex. polio i familjen (min svärmor och hennes bror till exempel) skulle aldrig komma på tanken att kriga MOT vaccin. De som gör det är typ ... bortskämda och fruktansvärt ignoranta. Menar jag.

Lite i samma anda som många vita priviligierade tycker det är orimligt att inte säga n-bollar om chokladbollarna. De fattar liksom inte vad det verkligen handlar om.
 
Jag hade påssjuka som liten (sjuttiotalist) och fick hjärnhinneinflammation som komplikation. Jag hade tur, för jag var såpass opåverkad att jag fick välja mellan att bli inlagd på sjukhus eller vara hemma. Inte heller fick jag några bestående men. Är dock evigt tacksam över att mina barn kunde MPR-vaccineras så att de slapp bli så dåliga som jag eller värre!
Alltså, alla de där sjukdomarna är ju mycket jobbigare att ha än vaccinet mot dem. Jag hade mässlingen som liten, och jag hade ju hellre fått en spruta, måste jag säga. Man blir rätt dålig av mässlingen, även om jag inte fick några men eller blev allvarligt sjuk.
 
Om folk slutar vaccinera tror jag att antivaxers angående mässlingen kommer att sanera sig själv. Blir sjukdomen vanlig igen så blir det få som inte inser faran en eventuell risk för en följd av vaccineringen betyder betydligt mindre om man sett sjukdomen och död orsakad va den, men det kommer att kosta mycket lidande och en del liv i så fall.

Jag tror att du har helt rätt. Det är bara att titta på hur attityderna till vaccin generellt sett är som mest positiva i länder där man fortfarande ser vilken skada sjukdomarna kan orsaka.

Sedan finns det även områden, i synnerhet i konfliktdrabbade länder, där grupper sprider skrämselpropaganda om vaccin. Det sker t ex vissa delar av Pakistan(t ex i Quetta och Peshawar med stark talibannärvaro) och i Mali.

.png
 
Jag tror att du har helt rätt. Det är bara att titta på hur attityderna till vaccin generellt sett är som mest positiva i länder där man fortfarande ser vilken skada sjukdomarna kan orsaka.

Sedan finns det även områden, i synnerhet i konfliktdrabbade länder, där grupper sprider skrämselpropaganda om vaccin. Det sker t ex vissa delar av Pakistan(t ex i Quetta och Peshawar med stark talibannärvaro) och i Mali.

Visa bifogad fil 61478
Jag tror att exakta procenten beror på hur man ställer frågan. Jag skulle generellt inte säga att vaccin är säkert, det beror på vilket sammanhang och vilket vaccin och vad man menar med säkert. Rent krasst finns det inget vaccin som inte har någon biverkning även om biverkningarna vanligen är små jämfört med att få sjukdomen. Nyttan av ett vaccin överväger många gånger nackdelarna men inte alltid utifrån personlig synvinkel, vissa har högre risk när de tar ett vaccin och andra blir rekommenderade att avstå. Personligen tar jag vissa vaccin och avstår från andra, hittills har jag inte tagit influensavaccin, men ju äldre jag blir dess större risk är det att få influensa så jag kommer att börja ta den. Det är sannolikt att jag tar Covidvaccin om inte det rapporteras för stora biverkningar. Jag skulle inte vaccinera ett barn mot influensan men väl mpr vaccinet.
 
Jag tror att exakta procenten beror på hur man ställer frågan. Jag skulle generellt inte säga att vaccin är säkert, det beror på vilket sammanhang och vilket vaccin och vad man menar med säkert. Rent krasst finns det inget vaccin som inte har någon biverkning även om biverkningarna vanligen är små jämfört med att få sjukdomen. Nyttan av ett vaccin överväger många gånger nackdelarna men inte alltid utifrån personlig synvinkel, vissa har högre risk när de tar ett vaccin och andra blir rekommenderade att avstå. Personligen tar jag vissa vaccin och avstår från andra, hittills har jag inte tagit influensavaccin, men ju äldre jag blir dess större risk är det att få influensa så jag kommer att börja ta den. Det är sannolikt att jag tar Covidvaccin om inte det rapporteras för stora biverkningar. Jag skulle inte vaccinera ett barn mot influensan men väl mpr vaccinet.

Kartan täcker de som svarat både "strongly disagree" och "somewhat disagree" på påståendet "Vaccines are safe". Så det är ingen ja- eller nej-fråga, det hade varit orimligt just med tanke på att man har olika syn på vad som kan räknas som säkert - inte minst med tanke på att risker kan vara individuella.
 
Kartan täcker de som svarat både "strongly disagree" och "somewhat disagree" på påståendet "Vaccines are safe". Så det är ingen ja- eller nej-fråga, det hade varit orimligt just med tanke på att man har olika syn på vad som kan räknas som säkert - inte minst med tanke på att risker kan vara individuella.
Fortfarande beror det på hur man ställer frågan och i vilket sammanhang.

Om personen associerar frågan med svininfluensa så är det få i Sverige som anser det vaccinet som ofarligt...
 
Fortfarande beror det på hur man ställer frågan och i vilket sammanhang.

Om personen associerar frågan med svininfluensa så är det få i Sverige som anser det vaccinet som ofarligt...

Det beror väl iofs på om de tillfrågade personerna har koll på andelen drabbade i förhållande till hur många som vaccinerade samt kan se frågan som rörande vaccin i allmänhet. Inte ens direkt efter Pandemrix-skandalen skulle jag svara "Håller inte med alls" på frågan om det är säkert att vaccinera sig. Just vad gäller Pandemrix verkar den heller inte ha påverkat synen i frågan särskilt mycket annat än möjligen på Island. Finland ligger lågt och även Sverige ligger långt ifrån de europeiska länder som ställer sig mest negativa till påståståendet om att vaccin skulle vara säkert.

Man kan också jämföra med hur svaret på om vaccinering är effektivt ser ut i olika länder. Här är det även många som är osäkra på huruvida det är säkert där mer än 95% av de tillfrågade anser att vaccin är effektivt. Merparten av världens länder hamnar på över 90%.

Men bland de länder där mer än 10% av de tillfrågade svarar "strongly disagree" or "somewhat disagree" på detta finns 3 stycken i EU. Frankrike ligger på 18%, näst högst i världen vad jag kan hitta - och jag kan inte hitta någon skandal som får fransmän att i så hög grad inte bara anse att vaccin inte är säkert(33%) utan även att de inte är effektiva.
1607798958934.png
 
Det beror väl iofs på om de tillfrågade personerna har koll på andelen drabbade i förhållande till hur många som vaccinerade samt kan se frågan som rörande vaccin i allmänhet. Inte ens direkt efter Pandemrix-skandalen skulle jag svara "Håller inte med alls" på frågan om det är säkert att vaccinera sig. Just vad gäller Pandemrix verkar den heller inte ha påverkat synen i frågan särskilt mycket annat än möjligen på Island. Finland ligger lågt och även Sverige ligger långt ifrån de europeiska länder som ställer sig mest negativa till påståståendet om att vaccin skulle vara säkert.

Man kan också jämföra med hur svaret på om vaccinering är effektivt ser ut i olika länder. Här är det även många som är osäkra på huruvida det är säkert där mer än 95% av de tillfrågade anser att vaccin är effektivt. Merparten av världens länder hamnar på över 90%.

Det spelar ingen roll om folk har koll eller inte. De flesta går på vad de tror, känner eller upplever. Jag skulle aldrig hålla med det minsta lilla om att vaccin generellt är helt säkert men hålla med fullständigt om att vaccin är ganska säkert, mitt svar beror alltså till mycket stor del på den exakta formuleringen.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
716
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 410
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 048
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp