Dokument Inifrån - Vaccinkrigarna (SVT)

Det spelar ingen roll om folk har koll eller inte. De flesta går på vad de tror, känner eller upplever. Jag skulle aldrig hålla med det minsta lilla om att vaccin generellt är helt säkert men hålla med fullständigt om att vaccin är ganska säkert, mitt svar beror alltså till mycket stor del på den exakta formuleringen.

Det är därför det alltid är viktigt att frågeställning samt svarsalternativ anges, vilket gjorts i alla redovisningar av den här undersökningen som jag hittat.

Däremot håller jag inte med om att det inte spelar roll om folk har koll. Om man har koll på ett ämne är det ovanligt att man går efter känsloargument när man svarar på en fråga om detta ämne.
 
Senaste avsnittet uppe nu...

"Jag diskuterar inte med vissa människor för de tror att man är konspirationsteoretiker då - fortsätter att prata om att förintelsen inte ägt rum-"
 
Om vi nu ska tro dessa anti vaxxers att barn får autism av vaccinet, då måste det vara väldigt få som får autism av vaccinet mtp hur många som blir vaccinerade. Dem påstår ju även att väldigt få dör av sjukdomen.

Så om väldig få får autism och väldigt få dör, är det värre att ha en barn med autism som lever vs att ha ett barn som dog i en sjukdom man kunde vaccinera emot?
 
Om vi nu ska tro dessa anti vaxxers att barn får autism av vaccinet, då måste det vara väldigt få som får autism av vaccinet mtp hur många som blir vaccinerade. Dem påstår ju även att väldigt få dör av sjukdomen.

Så om väldig få får autism och väldigt få dör, är det värre att ha en barn med autism som lever vs att ha ett barn som dog i en sjukdom man kunde vaccinera emot?
Wakefield skrev ju i sin tillbakadragna forskningartikel att de inte hittat något samband mellan MPR och autism. Han hade gjort studien på 12 barn och det baserades på föräldrarnas upplevelser.
Undrar om han ens tror på det själv eller om han bara fortsätter för att han tjänar pengar på det, han får ju inte arbeta som läkare längre.

Autism och MPR ska inte ens nämnas i samma text, enligt mig. Varje gång det görs så blir någon mer förälder tveksam till MPR.
 
Wakefield skrev ju i sin tillbakadragna forskningartikel att de inte hittat något samband mellan MPR och autism. Han hade gjort studien på 12 barn och det baserades på föräldrarnas upplevelser.

Autism och MPR ska inte ens nämnas i samma text, enligt mig. Varje gång det görs så blir någon mer förälder tveksam till MPR.
Jag vet att det inge finns någon koppling emellan vaccin och autism, men om nu dessa anti vaxxer människor vägrar vaccin pga autism är frågan om autism är värre än att barnet dör.
 
Under mässlingsutbrottet i Samoa dog 3,1%.
Om vi skulle sluta vaccinera alla barn i Sverige (födds ca 115 000 barn/år) skulle det innebära att 3 565 barn skulle DÖ av mässlingen varje år, en sjukdom man kan vaccinera emot.
Det är inte troligt att dödstalet blir i närheten av 3,5% i Sverige även om det varit det i Samoa. Men eftersom inte vaccinet är 100% så lär många vuxna få det och det om det blir en epidimi. Det är illa nog om det blir några promille eller en procent som dör men 3,5 % är ren skrämselpropaganda, det är bättre att jämföra med Frankrike som vid ett stort utbrott 2008 - 2011 hade 0,2 döda.
 
Jag vet att det inge finns någon koppling emellan vaccin och autism, men om nu dessa anti vaxxer människor vägrar vaccin pga autism är frågan om autism är värre än att barnet dör.

För många är det nog så, de tar hellre att barnet dör än att de måste stå ut med att hen lever med en funktionsnedsättning. Tyvärr verkar det inte ovanligt att dylika föräldrar ser det som att autismen mer eller mindre har dödat deras riktiga (underförstått "normala") barn. Ibland så går det så långt att de själva mördar sina barn för att de är för jobbiga att leva med, och de har ändå blivit itutade att autister knappt är riktiga människor. Skräckpropagandan kring autism är verkligen inte att leka med.

Nu är det inte riktigt lika illa på den här sidan av oceanen, men det är fortfarande otroligt mycket fördomar och negativitet kring autism. Därför håller jag truten om att jag alls befinner mig på spektrumet när jag måste ha med människor att göra irl. Det är fortfarande en boogeyman för många.
 
För många är det nog så, de tar hellre att barnet dör än att de måste stå ut med att hen lever med en funktionsnedsättning. Tyvärr verkar det inte ovanligt att dylika föräldrar ser det som att autismen mer eller mindre har dödat deras riktiga (underförstått "normala") barn. Ibland så går det så långt att de själva mördar sina barn för att de är för jobbiga att leva med, och de har ändå blivit itutade att autister knappt är riktiga människor. Skräckpropagandan kring autism är verkligen inte att leka med.

Nu är det inte riktigt lika illa på den här sidan av oceanen, men det är fortfarande otroligt mycket fördomar och negativitet kring autism. Därför håller jag truten om att jag alls befinner mig på spektrumet när jag måste ha med människor att göra irl. Det är fortfarande en boogeyman för många.
Ja fördomarna mot autism är djupt rotade och används ofta för att bygga upp sitt eget värde genom att tala ner autisters värde. Jag är precis som du oerhört noggrann med att inte nämna något om min funktionsnedsättning eftersom det skulle kosta mer än det gör att hålla den hemlig.
Angående att elva som autist så skulle jag säga att det är ett rent helvete så på så sätt har de där människorna rätt men det är det enda de har rätt i. Problemet är att samhället inte alls är anpassat för den typen av problem som autismen medför och därmed blir livet lite av ett helvete. Att man numera ser mer av autism än tidigare beror enligt mig på att samhället kräver prestation på så hög nivå så fler av de högfungerande autisterna faller än vad som skedde för 30-40 år sedan. Sambandet med MPR är därmed exakt lika med 0
 
Gjorde så ont i hjärtat på mig när de pratade med föräldern som hade förlorat sitt barn 💔 De ända jag kunde tänka på var hur mycket kommer hon inte anklaga sig själv för att barnet inte fick vaccin och aldrig troligtvis fått mässlingen.

Och deras teori om att jordens befolkning ska utrotas genom vaccin, om coronaviruset att de inte är dödligt osv, jag blir helt matt.
 
I sista avsnittet är det väl också någon som pratar om att vaccinet ska göra folk mer trög fattade/korkade, och att eliten och deras barn inte tar vaccin, så att dem fortsätter vara smartare än alla andra och kan fortsätta vara eliten som styr allt.
Saknas bara att dem säger att jorden är platt också så har dem väl tagit med dem flesta konspirationsteorierna...
 
Det är inte troligt att dödstalet blir i närheten av 3,5% i Sverige även om det varit det i Samoa. Men eftersom inte vaccinet är 100% så lär många vuxna få det och det om det blir en epidimi. Det är illa nog om det blir några promille eller en procent som dör men 3,5 % är ren skrämselpropaganda, det är bättre att jämföra med Frankrike som vid ett stort utbrott 2008 - 2011 hade 0,2 döda.
Fakta = skrämselpropaganda?

Skrämselpropaganda är ju när anti vaxxer sprider info att barnen kommer få autism, allergi, astma och dö av vaccin, det är skrämselpropaganda.
Fakta om en händelse som hände 2019 när alla slutade vaccinera sina barn i ett land, det är fakta, inte skrämselpropaganda.
 
Fakta = skrämselpropaganda?

Skrämselpropaganda är ju när anti vaxxer sprider info att barnen kommer få autism, allergi, astma och dö av vaccin, det är skrämselpropaganda.
Fakta om en händelse som hände 2019 när alla slutade vaccinera sina barn i ett land, det är fakta, inte skrämselpropaganda.
Detta är din srämselpropaganda

Under mässlingsutbrottet i Samoa dog 3,1%.
Om vi skulle sluta vaccinera alla barn i Sverige (födds ca 115 000 barn/år) skulle det innebära att 3 565 barn skulle DÖ av mässlingen varje år, en sjukdom man kan vaccinera emot.

Det är inte fakta att försöka få folk att tro att Sverige kommer att ha samma dödlighet när det gäller mässling som ett fattigt land som Samoa, det är skrämselpropaganda. Inte ens på 50-60-talet då vi inte vaccinerade hade vi så höga dödstal och sjukvården har utvecklats sedan dess. Det är vettigare att jämföra med Frankrike som har likartade möjligheter när det gäller sjukvård där dog 0,2%. Om man kommer med osanna eller osannolika risker med sjukdomen spelar man antivaxarna rakt i händerna, då kan de peka på korrekt fakta och påtala att man försöker skrämma dem till att vaccinera med osanningar.

Mässlingen är en allvarlig sjukdom, den är smärtsam, har mycket biverkningar men med god sjukvård är det faktiskt få som dör, sen påverkas dödstalen mycket av vilken åldersgrupp som blir utsatt då det främst är barn under 5 som dör.
 
Om vi nu ska tro dessa anti vaxxers att barn får autism av vaccinet, då måste det vara väldigt få som får autism av vaccinet mtp hur många som blir vaccinerade. Dem påstår ju även att väldigt få dör av sjukdomen.

Så om väldig få får autism och väldigt få dör, är det värre att ha en barn med autism som lever vs att ha ett barn som dog i en sjukdom man kunde vaccinera emot?

De använder ju argumentet att allt fler diagnostiseras med autism har med vaccin att göra. Att psykiatrin, diagnoskriterier etc etc har förändrats oerhört mycket under de senaste årtiondena nämns det inget om. :banghead:
 
De använder ju argumentet att allt fler diagnostiseras med autism har med vaccin att göra. Att psykiatrin, diagnoskriterier etc etc har förändrats oerhört mycket under de senaste årtiondena nämns det inget om. :banghead:

Inte bara det, samhället har också ändrats ganska ordentligt. Det finns fler stressfaktorer som i sig leder till att problematiken blir mer påtaglig för många, och så leder det till utredning och diagnos när de kanske under andra förhållanden skulle ha glidit under radarn så att säga.
 
Jag avskyr antisemitism och när hon kallade det förintelsesagan fick jag kalla kårar.
Satt med mamma och kollade avsnittet och hon grät efteråt.
Jag tycker det spär på vidrigheten att hon är beräknande och håller tyst om vad hon egentligen tror för att få folk att lyssna. Många kan tro på att vaccin kan vara farliga, betydligt färre på att det skulle finnas en elit som vill fördumma folk genom att vaccinera folk och lägger man på förintelseförnekelse på det så är det få som tror på hela det paketet om man får det presenterat direkt och det inte smygs in.
 

Liknande trådar

Fritid Hade nästan glömt att det börjar idag! Kl 20 på SVT1 men första avsnittet finns redan här...
Svar
4
· Visningar
716
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: CaisaCax
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
22 23 24
Svar
462
· Visningar
12 419
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 050
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp