dogo argentino?

Sv: dogo argentino?

Jag odlar mina fördomar och buntar ihop den med andra "kampraser".
Följdaktigen är jag inte särskilt positiv alls.

*grinig tant*

Gillar skarpt temramentet på de få jag träffat. coola hundar som jag mycket väl själv skulle kunna tänka mig. Har dock för mig att de dras med en hel del problem mm höft och armbågar osv. Inte den sundsaste rasen. (kan dock tilläggas att jag inte är väl insatt)

De rätt få jag träffat har varit lugna och väl lojja för min smak.
Tyligen är det svårt att hitta seriösa upfödare

De är jättesnygga att titta på, men jag vet inte så mycket om dem.

Är inte de vildsvinshundar från början? De är jättevackra hundar iaf.

Dom användes o jaga Jaguar och bergslejon (Puma) men även svin i Argentina.

Har en kamrat som har 2st loja o tråkiga hundar må jag säga men ser man på filmer från Argentina när dom använder dom de är till för då helvete är det klös i dom kan jag lova.

De är i grunden framavlade till vildsvins jakt i argentina. Puma, jaguar är senare påhitt men då inte som jakt utan sker i hägn.

De är underbara hundar vi har 5 stycken själva och jag skulle inte kunna vara en dag utan dem.

Det är hundar med drag och power i det är ingen sällskaps hund, det är en hund som måste få jobba.

Även om dogon kan vara underbar och lat och ligger mest och slappar ska man aldrig glömma dess ursprung för någonstans där bak finns det.

Seriösa uppfödre är svårt att hitta var det någon som skrev mig veterligen finns det dock ingen oseriös med registrerat kennel namn i Sverige. Dock har ju alla uppfödare sitt tänk. Dogon har inga direkta reglar förutom hd koll innan parning. Annars är det rekommendationer från RAS klubben DAK. Det är upp till varje uppfödare att kunna motivera sin kombination av parning med för och nackdelar.

Som både dogo ägare samt uppfödare så måste jag skriva tyvärr är det flera oseriösa köpare i Sverige. Det finns det allt för många av som vill köpa dogon pga fel anledningar. Som uppfödare måste man vara nogrann i sitt urval av valpköpare och det är banne mig inte det lättaste.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Träffade en Dogo argentino som användes till grisjakt. Jag förstår det som att den använts till det i hemlandet, men får man verkligen...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
6 980
Senast: Cactus
·
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 451
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 799
Senast: Maniac123
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka