Sv: dogo argentino?
De är i grunden framavlade till vildsvins jakt i argentina. Puma, jaguar är senare påhitt men då inte som jakt utan sker i hägn.
De är underbara hundar vi har 5 stycken själva och jag skulle inte kunna vara en dag utan dem.
Det är hundar med drag och power i det är ingen sällskaps hund, det är en hund som måste få jobba.
Även om dogon kan vara underbar och lat och ligger mest och slappar ska man aldrig glömma dess ursprung för någonstans där bak finns det.
Seriösa uppfödre är svårt att hitta var det någon som skrev mig veterligen finns det dock ingen oseriös med registrerat kennel namn i Sverige. Dock har ju alla uppfödare sitt tänk. Dogon har inga direkta reglar förutom hd koll innan parning. Annars är det rekommendationer från RAS klubben DAK. Det är upp till varje uppfödare att kunna motivera sin kombination av parning med för och nackdelar.
Som både dogo ägare samt uppfödare så måste jag skriva tyvärr är det flera oseriösa köpare i Sverige. Det finns det allt för många av som vill köpa dogon pga fel anledningar. Som uppfödare måste man vara nogrann i sitt urval av valpköpare och det är banne mig inte det lättaste.