Doftdiskriminering/nosework

Så många du kan hålla reda på.
Nu har jag gjort så att jag lägger gurkan i plastburk med hål, jag ställer också ut tomma burkar, hon får hitta rätt burk.
Är nästa steg att gömma doften i huset eller utomhus?
(Vi har inte kommit längre på kursen, än till burken)

Nu har jag gjort så att jag lägger gurkan i plastburk med hål, jag ställer också ut tomma burkar, hon får hitta rätt burk.
Är nästa steg att gömma doften i huset eller utomhus?
(Vi har inte kommit längre på kursen, än till burken)

Jag har inte tränat för specifikt nosework (allmän doftdiskriminering, men aldrig siktat på tävling i nosework), har ni inte fått mål och delmål på kursen? Jag hade i alla fall tränat på säkra och tydliga markeringar, variera placeringen i känd miljö (alltså samma bana nya platser), variera antal aktiva vs döda burkar, lagt in distraherande dofter, varierat styrkan i den aktiva doften, varierat plats och banstorlek, osv. Och inte ha för bråttom, det är mycket viktigare att hunden är säker och noggrann än att den kan göra något "imponerande".

Jag har inte tränat för specifikt nosework (allmän doftdiskriminering, men aldrig siktat på tävling i nosework), har ni inte fått mål och delmål på kursen? Jag hade i alla fall tränat på säkra och tydliga markeringar, variera placeringen i känd miljö (alltså samma bana nya platser), variera antal aktiva vs döda burkar, lagt in distraherande dofter, varierat styrkan i den aktiva doften, varierat plats och banstorlek, osv. Och inte ha för bråttom, det är mycket viktigare att hunden är säker och noggrann än att den kan göra något "imponerande".
Det vi gör på kursen är prova på lite olika aktiviteter. Målet denna veckan är att hunden ska markera vid rätt burk.
Säkerheten och noggrannheten måste vi träna på. Hon är så taggad och uppspelt när vi ska träna, det bästa är kanske att hålla det enkelt tills det sitter, fler döda burkar ska jag ha, hon kanske fokuserar lite bättre då
Jag har väldigt lite koll på nosework, men isen nu att det kan utvecklas i det oändliga. Kul !

Det vi gör på kursen är prova på lite olika aktiviteter. Målet denna veckan är att hunden ska markera vid rätt burk.
Säkerheten och noggrannheten måste vi träna på. Hon är så taggad och uppspelt när vi ska träna, det bästa är kanske att hålla det enkelt tills det sitter, fler döda burkar ska jag ha, hon kanske fokuserar lite bättre då
Jag har väldigt lite koll på nosework, men isen nu att det kan utvecklas i det oändliga. Kul !

Ja, då hade jag jobbat på att hon ska bli fokuserad och metodisk. Säkra markeringar, arbeta igenom även döda burkar.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar