Hur många dofter kan en lära hunden att känna igen?
Så många du kan hålla reda på.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur många dofter kan en lära hunden att känna igen?
Nu har jag gjort så att jag lägger gurkan i plastburk med hål, jag ställer också ut tomma burkar, hon får hitta rätt burk.Så många du kan hålla reda på.
Nu har jag gjort så att jag lägger gurkan i plastburk med hål, jag ställer också ut tomma burkar, hon får hitta rätt burk.
Är nästa steg att gömma doften i huset eller utomhus?
(Vi har inte kommit längre på kursen, än till burken)
Det vi gör på kursen är prova på lite olika aktiviteter. Målet denna veckan är att hunden ska markera vid rätt burk.Jag har inte tränat för specifikt nosework (allmän doftdiskriminering, men aldrig siktat på tävling i nosework), har ni inte fått mål och delmål på kursen? Jag hade i alla fall tränat på säkra och tydliga markeringar, variera placeringen i känd miljö (alltså samma bana nya platser), variera antal aktiva vs döda burkar, lagt in distraherande dofter, varierat styrkan i den aktiva doften, varierat plats och banstorlek, osv. Och inte ha för bråttom, det är mycket viktigare att hunden är säker och noggrann än att den kan göra något "imponerande".
Det vi gör på kursen är prova på lite olika aktiviteter. Målet denna veckan är att hunden ska markera vid rätt burk.
Säkerheten och noggrannheten måste vi träna på. Hon är så taggad och uppspelt när vi ska träna, det bästa är kanske att hålla det enkelt tills det sitter, fler döda burkar ska jag ha, hon kanske fokuserar lite bättre då
Jag har väldigt lite koll på nosework, men isen nu att det kan utvecklas i det oändliga. Kul !