Doftdiskriminering/nosework

Filbunke

Trådstartare
Är det någon här inne som kan förklara för en nybörjare hur en ska gå till för att träna nosework/doftdiskriminering?

Inte för tävling utan mer som en kul aktivering för ägare och hund, på "hemmanivå".

Skulle rekommendera en kurs för att få rätt dofter.
Vi började med att ha godis intill doften i början, för att få in en belöning på precis rätt ställe. Därefter har vi övergått till klicker och belöna på doften. Enkelt förklarat.

För flera år sen, innan nosework kommit till Sverige, letade jag te med lagotton. Klickade in te-påsen (lukta, klick, belöning) och gick vidare därifrån.

Vi droppar en droppe eukalyptusolja på en bomullstuss som ligger i en burk. Sen lägger vi en bomullstuss i en tesil, tesilen håller vi sen i burken med eukalyptusbomullen en stund så att den tar doft.

Sen klickas intresset för tesilen med eukalyptus, när hunden fattar tar vi en tesil som är doftfri så att hunden får välja. Det klickas när den väljer rätt. Sen börjar vi gömma när hunden har intresse och då kan du göra det enkelt eller så svårt du vill.

Tepåsar tycker jag nästan är lättare än med de här doftgrejerna, ska du bara göra det för aktiveringens skull kvittar det ju. På min lilla hund tog det typ 2 min att fatta att tepåsar var kul att leta efter:D

I stallet for tesil kan man droppa ett par droppar olja i locket av burken och stoppa i nagra avklippta tops. Efter nagon/nagra dagar har de tagit at sig doft och da kan man stoppa ett par stycken i en liten metall burk man gor nagra hal i locket pa. Dar har du en "source" (kallan for godiset). Sedan finns manga olika tillvagagangs satt att "starta" hunden.
Ett satt ar att halla doften i ena handen och godis i andra handen. Till en borjan haller man handerna ganska nara och nar de nosar pa doften flyttar man (fort!) godis handen nara och belonar ovanpa burken med doft. Sedan flyttar man handerna langre och langre isar och det overgar till att man placerar lukt burken antingen i andra lador (med hal sa klart) eller stoppar magneter i den lilla doft burken och satter fast den pa alla mojliga stallen.
Det blir dock ofta flera problem med den metoden. Ett problem ar att en hund som har hog "drive" snabbt hinner lagga sig till med olater da man inte hinner belona snabbt nog. (sager hon vars hund bet ett stort hal i en kartong for att komma narmare till doften som ger godis.:o)

Det jag gatt over till ar en metod dar man markerar med klicker eller verbalt nar hunden gor ratt.
Titta pa bilderna under. Nar man borjar laggs godis i en av botten ladorna i raden med plast byraer och kartonger. Fran borjan ser hunden vart man lagger det och senare far hunden ga undan medan godiset laggs ut. Nar hunden VET att det finns godsaker lagger man ocksa i en doft med godiset och da overgar man till pappladorna (da det inte gar att helt sanera utan man maste ta bort eller flytta dar ladan/kartongen dar doften fanns). Nar hunden vet hur man gor (tamligen fort) tar man bort godiset och later hunden bara soka doft.
Fran borjan klickar man sa fort hunden hittar doften, sedan lagger man S*A*K*T*A in "duration" sa det tar en kvarts sekund (eller sa) lagre fran att de hittar till att klicket kommer. Diva forsoker verkligen visa (titta pa de ogonen:p) att hon vet var det ar, men vi haller fortfarande pa att lagga in mer tid for henne att vanta.

Viktigt ar att belona sa nara doften som mojligt.

IMG_1620_zpsbni2jk57.jpg

IMG_1592_zpspaehtdol.jpg
[/URL]

Skulle rekommendera en kurs för att få rätt dofter.
Vi började med att ha godis intill doften i början, för att få in en belöning på precis rätt ställe. Därefter har vi övergått till klicker och belöna på doften. Enkelt förklarat.

För flera år sen, innan nosework kommit till Sverige, letade jag te med lagotton. Klickade in te-påsen (lukta, klick, belöning) och gick vidare därifrån.
Jag rekommenderar att börja på en neutral doft. Själv kör jag alltid in mina hundar på thé oavsett vad de ska söka efter senare. När hunden fattat principen är det lätt att föra in andra dofter.
Går det fel kan man lätt byta doft till något annat (vilket inte är lika lätt om det är den doft hunden ska söka efter senare).

Jag har tranat "nose work" under helgen. En av hundarna hade jobbat vid fyra tillfallen tidigare, sa det var nu den sjatte gangen hon tranade. Nu kan hon soka (en hund som inte soker kan inte heller hitta ... det viktigaste ar att trana in ett sokbeteende om de inte har det naturligt). Hon kan hitta sina dofter (3 stycken) och hon kan "stelna" for att visa var det ar i labbet pa bilderna.
Mina tjejer ar bada ute och soker pa olika stallen runt sta'n och bade hittar vad de letar efter hur manga doft prover vi an har placerat ut, och stelnar och ger en fantastisk "alert" till var det ar.

Tack så mycket för bra svar!
Om en använder sig av ex te i en burk, är det viktigt att hunden inte ser igenom burken (typ glasburk), tänker om den börjar synmarkera?

Följer den här tråden, detta ska testas!
Är oxå helt ny på nosework men har en hund med grym näsa som hittar allt.
Vi har gömt mycket godis och det tar henne någon minut att finna, men ska testa det där med the.

Är det något speciellt the som rekommenderas? Jag menar om något är för starkt i doften eller så?

Så tänkte klicka in hundarna på en tepåse. Hundjäklarna käkar upp den :rage:
Det där med tesil kanske är bra

Du klickar lite for sent. Klicka JUST nar nosen hittar tepasen ... innan hunden hunnit oppna munnen. Tank pa att klickern "tar en bild" exact det ogonblicket du klickar och exact vad hunden gor da ar vad som blir belonat.

Jag har en rottis som ar aldeles for hardhant och TRYCKER nasan mot doften var den an ar. Hon river ner den lilla metall burken med doft prov och forstor mjukare grejor som papp lador.:arghh: Det beror pa att jag inte startade henne med klicker utan en annan metod, som tyvarr gav henne tillfalle att formligen kasta sig over doften istallet for ett lugnt och sansat sok. En dag SKA vi fa till det, men da jag lyckats befasta beteendet ar det mycket svarare.:meh:

Tack så mycket för bra svar!
Om en använder sig av ex te i en burk, är det viktigt att hunden inte ser igenom burken (typ glasburk), tänker om den börjar synmarkera?

Det spelar ingen roll om det syns genom burken sa lange den ar liten ... Nar hundarna verkligen anvander nosen "stanger de av" ogonen. Jag ser ofta hundar (mina ocksa) hitta doften och nar de foljer den tillbaka till kallan kan burken sitta mycket synligt, samma utseende som alltid, och de ser den inte utan man ser tydligt hur de foljer "doft konen" tillbaka till kallan.
Det ar foresten viktigt att man vantar tills de hittar den faktiska kallan sa de inte borjar indikera langt ifran.

Du klickar lite for sent. Klicka JUST nar nosen hittar tepasen ... innan hunden hunnit oppna munnen. Tank pa att klickern "tar en bild" exact det ogonblicket du klickar och exact vad hunden gor da ar vad som blir belonat.

Jag har en rottis som ar aldeles for hardhant och TRYCKER nasan mot doften var den an ar. Hon river ner den lilla metall burken med doft prov och forstor mjukare grejor som papp lador.:arghh: Det beror pa att jag inte startade henne med klicker utan en annan metod, som tyvarr gav henne tillfalle att formligen kasta sig over doften istallet for ett lugnt och sansat sok. En dag SKA vi fa till det, men da jag lyckats befasta beteendet ar det mycket svarare.:meh:
Det var inte det, de var helt galna i den! Fanns inte ens på kartan att hinna klicka innan hunden hade den i munnen och var ute ur rummet :p
Fick byta te och ha kvar ytterpåsen så funkade det :) Inte för att jag tror de fattade men är svårt med två hundar på en gång

Jag hittade denna tråden om nosework
Vi har börjat träna det, främst tränar jag tiken, hon fattar direkt
Det jag hade tänkt använda va kantareller, men hittade inga i affären
Nu använder vi istället en gurkbit
Hur många dofter kan en lära hunden att känna igen?

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
978
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
699
Senast: Jadzia
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
898
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar