Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag rekommenderar att börja på en neutral doft. Själv kör jag alltid in mina hundar på thé oavsett vad de ska söka efter senare. När hunden fattat principen är det lätt att föra in andra dofter.Skulle rekommendera en kurs för att få rätt dofter.
Vi började med att ha godis intill doften i början, för att få in en belöning på precis rätt ställe. Därefter har vi övergått till klicker och belöna på doften. Enkelt förklarat.
För flera år sen, innan nosework kommit till Sverige, letade jag te med lagotton. Klickade in te-påsen (lukta, klick, belöning) och gick vidare därifrån.
Jag har försökt få svågern, som är arkeolog, att låna lagotton och träna men nääe. Får väl visa honom länkenFramtida yrkesbana, anyone? Arkeologihund:
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hundar-hjalper-arkeologer
1.5 m - imponerande näsa de har, våra vovvar.
Silvertejp.Tack så mycket för bra svar!
Om en använder sig av ex te i en burk, är det viktigt att hunden inte ser igenom burken (typ glasburk), tänker om den börjar synmarkera?
Finns ju betydligt snyggare lösningar än såSilvertejp.
Så tänkte klicka in hundarna på en tepåse. Hundjäklarna käkar upp den
Det där med tesil kanske är bra
Tack så mycket för bra svar!
Om en använder sig av ex te i en burk, är det viktigt att hunden inte ser igenom burken (typ glasburk), tänker om den börjar synmarkera?
Det var inte det, de var helt galna i den! Fanns inte ens på kartan att hinna klicka innan hunden hade den i munnen och var ute ur rummetDu klickar lite for sent. Klicka JUST nar nosen hittar tepasen ... innan hunden hunnit oppna munnen. Tank pa att klickern "tar en bild" exact det ogonblicket du klickar och exact vad hunden gor da ar vad som blir belonat.
Jag har en rottis som ar aldeles for hardhant och TRYCKER nasan mot doften var den an ar. Hon river ner den lilla metall burken med doft prov och forstor mjukare grejor som papp lador. Det beror pa att jag inte startade henne med klicker utan en annan metod, som tyvarr gav henne tillfalle att formligen kasta sig over doften istallet for ett lugnt och sansat sok. En dag SKA vi fa till det, men da jag lyckats befasta beteendet ar det mycket svarare.