Döende häst utan sko?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare incognito
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 164
  • Visningar Visningar 14 339
Sv: Döende häst utan sko?

Jag har väntat 3 veckor på att hovslagare och veterinär ska kunna komma samtidigt, eftersom han måste ha lugnande. Han fick äntligen sina nya skor i tisdags och jag hann "premiär-rida" honom med hans nyskodda hovar en gång, innan jag igår upptäckte att en framsko fattades, IGEN! Kändes riktigt, riktigt surt... Dock fortsätter jag rida, men jag är trött på att måsta anpassa ridningens underlag hela tiden, när han liksom många andra hästar här, blir öm lätt. Och åkrarna är fortfarande dyngsura av regnet, nä fy sjutton...
(glad optimist;p)

min är ganska ömfotad men i hagen är det oftast inga problem för honom att gå utan sko går dock inte på grusvägar m.m där jag vet att han får lite ont men det blir ingen boxvila pga tappsko

:bow:

Jag har globusboots. De täcker hela hoven runt om, möjligtvis blir det en miiiiiniglipa precis fram i tån. Dessutom trampar de på sig uppifrån och har man då boots "halkar" hoven av innan den trampar av en sko.

Jag kommer släppa ut min häst i hagen om den tappar en sko, (har jag en ny kommer jag slå på den) kommer förmodligen rida också om inte hovis kan komma på t.ex. en vecka. Har en mjuk paddock där hon kan gå barfota utan problem men på grus är hon ömfotad, lite på asfalt med. Men för henne kommer det vara ut i hagen, lite lätt motion (hon släpper musklerna snabbt som attan!) och sen när hovis har kommit blir det full motion igen!

Tappskors inverkan på hästens hälsa är ju olika från fall till fall.
Min häst klarar sig bra med tappsko i hagen.
problemet är den steniga vägen ner till hagen.
Till den hagen får han bara gå till om han tappat skon utan att trasa sönder hoven allt för mycket.
Är hoven lite trasig så får han gå i gräshagen uppe vid stallet.
Brukar linda hoven med silvertejp.
Går det att slå skon så gör vi det.
Men ibland så behöver hovslagaren göra det då hoven behöver fixas till.
Tappade en sko senast fredags med flisig hov som följd.
Hoppar givetvis av och leder hem.
Döm av min förvåning när jag möter två varmblod i full fart, den ena med tappsko fram.
Man skall vara rädd om sin häst men kanske inte överdriva.
Är man osäker så kan man ju rådfråga hovslagaren.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 765
Senast: Karminnie
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 783
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka