Dödsorsak av marsvin?

T

Totina

Idag dog plötsligt ett utav våra två marsvin.=( Men varför vet jag inte. Jag har sökt efter olika sjukdomar men inte hittat något som passar in på symptomen. Marsvinet var bara 2 år, två år yngre än vårat andra marsvin, så det kan inte ha varit av åldern.
För några dagar sen märkte jag skillnad i marsvinets beteende. Vanligtvis brukar hon kuttra när man klappar henne, men när man klappade henne då så vibrerade hon, precis som om hon försökte kuttra, men utan att något ljud kom. Jag antog att hon bara hade satt i halsen, för hon har tidigare bara behövt hosta till för att återfå sin "röst" när något liknande har hänt. Men igår märkte vi hur hon andades tungt och magen verkade uppsvullen. Men det var inget fel på matlusten till en början, hon åt med god aptit när de var ute en stund, men när de släpptes in så låg hon och hängde inne i huset hela tiden. Idag när vi städade buren så föll hon plötsligt ihop och vred sig antingen i kramper eller så höll hon på att kvävas. Jag funderar på om hon blivit förgiftad av något när de varit ute, eller om hon var sjuk, men vilken sjukdom skulle jag då vilja veta. Finns det nån som kanske vet någon orsak till marsvinets död? Kanske varit med om nåt liknande?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dödsorsak av marsvin?

Jag vet faktiskt inte vad det är men det låter som någon matförgiftning..

Har du gette dem någon ny grönsak de senaste dagarne eller har de fått mer gräs/maskrosor de senaste dagarna?

Låter som trumsjuka, har själv ett marsvin som drabbats av det och det dog påväg in till veterinären.

Trumsjuka

Om marsvinet utfodras med för fiberfattig (=för lite hö) och för fet kost (= för mycket gnagarblandning, frukt, bröd etc) kan detta leda till att mag-tarm motoriken avtar och kanske t.o.m. helt avstannar. Då blir mage och tarm snabbt gasfyllda, vilket leder till smärta för djuret och är livshotande om djuret ej snabbt kommer under veterinärvård. Det första tecknet på begynnande trumsjuka är att marsvinet ej bajsar lika mycket eller inte alls samt att det inte äter lika bra alternativt inte alls. Marsvinet brukar också bli ovilligt att röra sig och lättirriterat. Vid dessa symptom bör veterinär alltid kontaktas omedelbart eftersom sjukdomsförloppet kan vara hastigt och leda till djurets död inom ett par timmar.
Taget från:
http://www.djurklinikenroslagstull.se/skotselrad_marsvin.htm

De fick grönsaker som de brukar få, inga främmande grönsaker utan bara sånt som de ätit förut. De har visserligen varit ute rätt mycket under de senaste dagarna (då vädret tillåtit det) men om man jämför med vad de har "klarat av" förut så var det inte alls mycket gräs de åt. Har hört att för mycket klöver kan vara dåligt för dem, men vad jag såg så åt de bara gräset och lämnade kvar klövern, och det var mycket mindre gräs än vad de brukade äta förut.

Innan de fick komma ut, har de fått gräs inne varje dag?
Annars kanske det blev för mycket iaf, trots att de inte åt så mycket. En marsvinsmage är ju väldigt känslig.

Nej, de fick inte gräs varje dag. Bara nån gång ibland plockade jag och lade in i buren. Men annars har de bara fått gräs när de varit ute. Men de har inte kunnat vara ute så mycket den här sommaren då det har varit så dåligt väder nästan hela tiden.

Okej. Då skulle jag tro att det var trumsjuka, tyvärr.
Men för att få veta exakt så måste du lämna in kroppen till veterinären så denne kan obducera för att få fram exakt svar.

Okej. Men marsvinet är redan begravt. Kostar det inte väldigt mycket hos veterinären för att ta reda på dödsorsak?

För lite Hö för våra två andra marsvin åt inget hö dom ville inte ha

Idag dog plötsligt ett utav våra två marsvin.=( Men varför vet jag inte. Jag har sökt efter olika sjukdomar men inte hittat något som passar in på symptomen. Marsvinet var bara 2 år, två år yngre än vårat andra marsvin, så det kan inte ha varit av åldern.
För några dagar sen märkte jag skillnad i marsvinets beteende. Vanligtvis brukar hon kuttra när man klappar henne, men när man klappade henne då så vibrerade hon, precis som om hon försökte kuttra, men utan att något ljud kom. Jag antog att hon bara hade satt i halsen, för hon har tidigare bara behövt hosta till för att återfå sin "röst" när något liknande har hänt. Men igår märkte vi hur hon andades tungt och magen verkade uppsvullen. Men det var inget fel på matlusten till en början, hon åt med god aptit när de var ute en stund, men när de släpptes in så låg hon och hängde inne i huset hela tiden. Idag när vi städade buren så föll hon plötsligt ihop och vred sig antingen i kramper eller så höll hon på att kvävas. Jag funderar på om hon blivit förgiftad av något när de varit ute, eller om hon var sjuk, men vilken sjukdom skulle jag då vilja veta. Finns det nån som kanske vet någon orsak till marsvinets död? Kanske varit med om nåt liknande?

Nästan samma hände mitt marsvin idag.. vad kan detta vara??

Oj, inte visste jag att det var så farligt att ge gräs utan tillvänjning. Nu skäms jag faktiskt :o För några dagar sen lät jag grisarna gå ut och käka gräs kanske en halvtimme och de hade inte ätit gräs på veckor då.
Men nu har de varit ute flera timmar ett antal dagar i rad så det borde ju vara lugnt nu.

Hej.

Ledsen över vad som hände din lilla vän.
Jag har marsvin och har haft ett gäng år, hade en
liten kille Bullen som fick våldsamma kramper. det
gick över på ca 2 timmar, döden som utgång:cry:
pratade med vetrinären, dom skulle öppna jouren
när han kunde så fort som möjligt. Vi hann inte men
iaf så sa vet att det kan ha varit tarmvred, tydligen
ganska vanligt bland grovtarmsjäsare som marsvin.
Vet inte om det kan ha varit det som din vän råkade
ut för men det låter troligt. Det blir en knut på tarmen
och när det fortsätter att jäsa så spänner det våldsamt
i magen, smärtan går över när tarmen spricker, då innehållet
trycker ihop övriga organ tex lungor så att dom slutar
att fungera. Det är ingen rolig historia men man kan hindra
det om man är riktigt snabb till vet vid misstanke. Personligen
blir jag livrädd så fort någon liten älskling ser lite svullen ut.

Hoppas jag kan ha gett dig någon info av värde.

Njaa, jag vet inte.. Det kan ju alltid vara matförgiftning men vad vet jag..?

ingen "röst" ger mig en anledning att tro att det är lunginflammation...Förlorade mitt första marsvin i detta efter 4 dagar...hon krampade vid andnöden...Även sett det på djursjukhus...

Mina marsvin måste ha plåtmage om de är så känsliga för nytt foder (t.ex. grönsaker, gräs, foderblandningar m.m.)

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 323
Senast: Loons
·
Hundhälsa Lilleman (whippetgrabb på 14v) ligger nu på intensiven på Blå stjärnan :( Han kan knappt gå eller stå och är supervinglig. När vi körde...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 863
Senast: phie
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Hundhälsa Det är såhär att min chihuahua på 2 år alltid har varit smal, och aldrig haft någon större matlust. Men har varit till veten flera...
Svar
9
· Visningar
2 403
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama