Dödsfall på romme..

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Satt och tittade på kvällens V65 tävlingar på romme på ATG-live.. eller det var loppen efter V65 och så får man se en häst bete sig väldigt konstigt och så berättar de att den senare kollapsat inne på innerplan.. de sa att det kunde ha varit så att hästen svalt tungan.. den gick inte att rädda..

Måste bara få skriva av mig.. kan knappt försöka tänka mig in i ägarnas situation.. Är det någon som vet eller får veta mer om vad som hände, skriv gärna.

Sv: Dödsfall på romme..

Jag håller med att det är tragiskt.
Lopp 9. häst nr 8. Aftonbladet sport/Trav 365 skriver om olyckan som inträffade på upploppet. Hästen störtade och dog troligen av inre blödning säger veterinär Stilling. Kvävning utesluts då hästen hade tungband. Hästen skall obduceras.

mm.. usch.. man tycker att man borde kunna hitta sånt där innan? alltså hjärtfel.. se nått tecken.. eller vad som helst..

mm.. usch.. man tycker att man borde kunna hitta sånt där innan? alltså hjärtfel.. se nått tecken.. eller vad som helst..

Hur skulle man kunna göra det? Det händer ju även människor, elitidrottare osv Det är jättetragiskt när det händer, men man kan inte göra så mycket för att förebygga det och det går inte att förutse... En kompis häst dog på liknande sätt, kusken konstaterade att hästen hade aldrig kännts så bra, till sista 100m och sen säcka den ihop...

nej fy stackars häst! och vad hemskt det borde vara för ägarna att se sin häst bara ramla ihop. fy fan va sorligt:cry:

Jag kan skriva under att man inte ser något innan.

Hästen jag miste på det sättet var iofs bara ett år men den kom in från hagen och trillade ihop död i boxen.

Människor kan dö bara sådär också utan att man vet varför.
de unga killar som dött i samband med sportande (uppmärksammades en hel del i somras, främst inom fotboll) fick man fram att taurin var en orsak till att hjärtat la av..

Men vad jag menar är inte att man sak kunna se tecken.. utan mer att det borde finnas någon undersökning man kan göra tidigt och se om hästen har medfött hjärtfel eller liknande.. har svårt att tro att en helt frisk häst kan dö så där.. lika med människor också.. oftast finns det ju en anledning att de dör, de har ätit något preparat eller att de har haft ett virus i kroppen och tränat.

vad jag vill komma fram till är att tänk om man kunde upptäcka hjärtfel tidigt.. då kanske man inte skulle träna hästen i trav utan kanske använda till avel (om det är ett sto) eller promenadhäst eller likn.

Ja men dom kan ha haft en infeltion som medfört att det blivit nåt fel. Jag upplever att detta händer mest på höst/vinter. Stämmer det? Finns det någon statestik när dödsolyckorna ör dom mest. Gällande hästar o människor.

Vid två fall där jag vet att obduktion gjorts på hästar som har ramlat ihop knall och fall har det varit en stor blodåder som har brusit, det är inget som går att upptäcka, inte ens på människa, Vi har även två olika människor i bekantsskapskretsen som har dött av samma sak...

jag vet att jag är överbevisad.. men jag vill inte ge mig.. det måste ju finnas en anledning till att en stor blodåder brustit..
Jag en sån som skulle ha grubblat ihjäl mig om det varit min häst..

Hästen som dog i Mantorpstrakten runt tiden för A2-dödsfallen på Axevalla misstänkte man också kroppspulsådern på.

Men ägarna valde att INTE obducera, jag tror inte jag hade obducerat heller om inte försäkringsbolaget hade betalat det. Och DET lär ju vara troligt? :angel:

jag vet att jag är överbevisad.. men jag vill inte ge mig.. det måste ju finnas en anledning till att en stor blodåder brustit..
Jag en sån som skulle ha grubblat ihjäl mig om det varit min häst..

På människa kan man tydligen ta reda på om man ligger i riskzonen för att drabbas, men man kan inget göra åt det. Och det behöver inte heller vara en kraftansträngning, tex resa sig ur soffan kan utlösa det. Så vad vinner man på att veta? Att man kan dö nästa minut? Samma sak när det gäller hästar, den kan ju lika gärna bralla i hagen och ramla ihop, är det bättre eller sämre?

Jag antar att du har rätt.. men ändå.. kanske finns något ärftligt? det kan ju vara bra att veta så man inte ta avkommor iallafall.. det måste ju vara något som är fel när det händer så där.. och det är ju inte omöjligt att det kommer från modern eller fadern, även om det inte utlöst på dem.

vad jag vill komma fram till är att tänk om man kunde upptäcka hjärtfel tidigt.. då kanske man inte skulle träna hästen i trav utan kanske använda till avel (om det är ett sto) eller promenadhäst eller likn.

Vill man avla på de generna?

Vill man avla på de generna?

Som jag skrev i ett annat svar så ska man självklart inte avla om det visar sig vara ärftligt.. men det kan ju vara något annat också.. något sorts samband mellan en sjukdom hästen haft förut och något preparat den fått och hur den tränats.. eller vad som helst som gjort att den hamnat i riskzonen

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 794
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 197
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 798
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025