Död av älgben???

mian1

Trådstartare
För en vecka sedan fick vi en påse älgben av ägaren till Esters och Doris pojkvän. Deras pojkvän hade fått förstoppning av benen så vi fick ta över resten. Och både Ester och Doris har ätit en hel del och eftersom den andra hunden fick förstoppning har jag förebyggt genom att ge dem lite olja i maten.
Vi har inte märkt att våra hundar mått dåligt, men i dag kom en granne förbi och berättade att Esters och Doris pojkvän var död! :eek: :cry: Det var en jättefin, 4-årig hund som vi passade en hel del och som ofta rymde hem till oss. Han kunde öppna både trädgårdsgrinden och ytterdörren själv. Det känns så konstigt att han är död. Han som brukade komma hit flera gånger i veckan, med eller utan ägare.

Grannen som berättade antydde att det hela var djurplågeri och att hunden fått självdö av förstoppning, men här berättas så mycket att man får ta det med en stor nypa salt.
Kan det varit benens fel eller kan en frisk hund dö av förstoppning? Vad kan ha hänt? Kan mina flickor också bli sjuka såhär i efterhand? Är älgben farliga och kan flisa sig?

Sv: Död av älgben???

Hundar kan bli hårda i magen av för mycket ben. Men det får man ju kolla efter lite sälv. Vissa hundar tål det bättre och vissa sämre.

Jag vet en Jämthund som själv förser sig med älgben och han är 11 år nu...

Är älgbenen råa så flisar de sig inte. Man kan ju även ge råa fläskben utan problem. Så håll koll på magen och ge de måttliga mängder precis som ni redan gör!!

Vi ger alltid råa ben och för det mesta märgben av nöt. Detta var rejäla älgben och inget småttigt.

Men kan hundkompisen ha dött av att vara hård i magen av ben? På en vecka? Jag ringde dem samma dag som vi fått benen för att tipsa om att de kunde trycka i hunden olja för att få igång magen. Fick inte tag på dem och sedan glömde jag bort det.

Låter ju lite skumt... Men klart om hunden inte har kunnat skita på en vecka. Men... Tja... Ingen aning. Man skulle väl reagerat och tagit hunden till vet. om den inte kunde skita?

jag tror att det krävs mer än en veckas förstoppning för att ta kål på en hund. människor kan ju vara förstoppade i evigheter utan att det händer så mkt. har de obducerat hunden för att få reda på dödsorsaken?

Trust me. I evigheter, jag lever ännu ;) Man blir väldigt trög i magen av att ha hypotyreos :P

mian1 skrev:
För en vecka sedan fick vi en påse älgben av ägaren till Esters och Doris pojkvän. Deras pojkvän hade fått förstoppning av benen så vi fick ta över resten. Och både Ester och Doris har ätit en hel del och eftersom den andra hunden fick förstoppning har jag förebyggt genom att ge dem lite olja i maten.
Vi har inte märkt att våra hundar mått dåligt, men i dag kom en granne förbi och berättade att Esters och Doris pojkvän var död! :eek: :cry: Det var en jättefin, 4-årig hund som vi passade en hel del och som ofta rymde hem till oss. Han kunde öppna både trädgårdsgrinden och ytterdörren själv. Det känns så konstigt att han är död. Han som brukade komma hit flera gånger i veckan, med eller utan ägare.

Grannen som berättade antydde att det hela var djurplågeri och att hunden fått självdö av förstoppning, men här berättas så mycket att man får ta det med en stor nypa salt.
Kan det varit benens fel eller kan en frisk hund dö av förstoppning? Vad kan ha hänt? Kan mina flickor också bli sjuka såhär i efterhand? Är älgben farliga och kan flisa sig?

Han kanske fick tarmvred?

mian1 skrev:

Hundarna blir hårda i magen av märgen - ser ut som krita då det kommer ut i andra änden. Men att de dör av det? Jag tror nog mer på tarmvred i så fall till följd av förstoppningen.

Koka aldrig benen för då flisar de sig och ge inte för klena ben som hunden knäcker i flisor. Men var inte orolig för att de gnager i sig själva benet för det klarar de. Kolla "snittytan" så att den inte vittnar om "flisning" så är det lugnt.
Sedan behöver ju hunden inte sätta i sig hela benet på en gång, ta det ifrån honom/henne om det är stort och du är orolig för förstoppning.

Mvh
Björn

hypo... vad? jag var konstant förstoppad som barn/ung tonåring men så fort jag slutade äta kött så försvann det. men jag minns att jag inte gjorde nummer två på över en vecka några gånger.

Dålig ämnesomsättning.

Lustigt... I gymnasiet gjorde jag samma upptäckt... När jag veggade så mådde magen helt bra. Jag var trög i magen redan då och det var innan jag blev sjuk. Jag veggade ett år och åt bara lite pålägg, mest korv, då och då. Sen mådde jag bra i många år fast jag började med kött igen...

snabb eller långsam? det heter nåt med hypo också när man har snabb ämnesomsättning...

jag tror det har med att man får i sig så mycket mer fibrer när man kör vegetariskt. eller att det är nåt med kött som gör att det passerar tarmsystemet väldigt långsamt. numera går det dock väldigt fort (provade att äta renskav för nån månad sedan. det kommer jag inte att göra om...).

Hypertyreos = över och hypotyreos =under

Jag tror att det är köttet som stoppar upp eller nått sånt... Nu har jag så sällan råd att äta kött så det blir ju i princip bara på helgerna när min särbo kommer hit. Så det funkar nu utan att jag behöver tänka på det. Veggar i princip på veckorna.

Mina föräldrar har ägt en veg.bar och så hade vi recept på ett veg.hundfoder. Det var i mitten på 80-talet då alla hundar började att klia sig. Det var nått skit de satt i torrfodret då... Minns inte vad det var i det receptet bara...

Min f.d gamling som hade skelettcancer, fick enorma problem med ben sista veckan innan han dog.

Hade ätit ben i hela sitt liv, men kroppen hade antagligen fullt upp med annat då.
Mitt antagande är att om hunden är så allvarligt sjuk, så kan problem uppstå med det mesta.
I mitt fall blev det benet. (Men han fick laxermedel...)

Vet inte om detta ger svar på frågan, men tanken väcktes...

Har hunden haft förstoppning så kan den mycket väl dö av det.
Det är skillnad på förstoppning och trög mage.
Du behöver nog inte oroa dig för dina hundar om du bara är observant på att de gör det de ska.

Tippan skrev:
Hypertyreos = över och hypotyreos =under

Jag tror att det är köttet som stoppar upp eller nått sånt... Nu har jag så sällan råd att äta kött så det blir ju i princip bara på helgerna när min särbo kommer hit. Så det funkar nu utan att jag behöver tänka på det. Veggar i princip på veckorna.

Mina föräldrar har ägt en veg.bar och så hade vi recept på ett veg.hundfoder. Det var i mitten på 80-talet då alla hundar började att klia sig. Det var nått skit de satt i torrfodret då... Minns inte vad det var i det receptet bara...
Nä nä NEJ! Kött paserar inte långsammare! Däremot är processen att göra om kött till energi (för människor) mer komplicerad och avföringen blir hårdare och köttet bryts inte ner i samma grad som vegetabilier. (Visst går man omkring med osmält kött i tarmarna om man äter det men inte i den utsträckning veganer brukar hävda.)
Däremot så är det alltid så att mkt vegetarisk kost gör avföringen lösare så har man problem med hård avföring bör man äta mer grönt.
Å självklart ska man äta grönt om man mår bättre av det eller av andra skäl det är inte det jag säger. Säger bara att det inte är så att köttet "stoppar" upp avföringen osv. Det hela har med cellväggarna/cellulosa, protein/kolhydrater (kött/veg.) att göra i korta, enkla drag.

OBS! Jag har inget emot vare sig veganer eller veganism! Försöker själv endast äta egenuppfött eller "egendödat" kött. (Mina föräldrar håller djur och vi jagar)

Mvh
Björn

Kött bildar oorganiska syror som lagras i kroppen *uää*

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 210
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 281
Senast: Gumman123
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 066
Övr. Hund Natten till igår fick min älskade BC-tik Nell en hjärnblödning. De neurologiska skadorna var alltför allvarliga för att det skulle vara...
Svar
18
· Visningar
1 093
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka